گفت‌وگو با تهیه‌کننده «جوان ایرانی سلام»، قدیمی‌ترین برنامه رادیو جوان

سلام پانزده ساله رادیو به جوان ایرانی

«جوان ایرانی سلام» از برنامه‌های قدیمی و پرمخاطب رادیو جوان است که 15سال همراه و هم‌پای مخاطب از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6و 30دقیقه شادی و انرژی را به شنوندگان تزریق می‌کند. این برنامه در طول این سال‌ها در بخش گویندگی، سردبیری و تهیه‌کنندگی بین حرفه‌ای‌های رادیو دست به دست شده تا امروز که هر هفته با دو گروه متفاوت و با اجرای فاطمه صداقتی و پیمان طالبی روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۱۳۷۶۹۷۹
نویسنده زینب زارع چهارمندان - روزنامه‌نگار

عسگری در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «جوان ایرانی سلام» در تلاش است در ساعات اولیه صبح فضایی بانشاط و فرحبخش برای شنونده مهیا کند، در عین حال هم جنبه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی خود را حفظ کند. معتقدم بخش هنرمندانه و البته سخت کار ما آنجاست که تعادلی میان فضای انرژی‌بخش و فضای اطلاع‌رسانی ایجاد کنیم. زیاده‌روی در هر‌کدام باعث می‌شود شنونده برنامه را پس بزند. برای حفظ این تعادل، بخش‌ها و موضوعات مختلفی را در برنامه جا داده‌ایم که از این دو فضا جا نمانیم. به‌این‌معنا که شنونده‌ای که خود را برای شروع یک روز و حضور در محل کار آماده می‌کند، هم با ‌انرژی باشد و هم از مسائل روز بی‌خبر نباشد.»
او در تشریح بخش‌های مختلف جوان ایرانی سلام ادامه داد: «از جمله آیتم‌های برجسته برنامه می‌توانم از این موارد نام ببرم؛ بخش ورزشی که در سه بخش بانوان، اخبار داخلی و اخبار خارجی به گوش مخاطب می‌رسد. بخش هواشناسی که اجرای آن را آقای اصغری با بیان گرم و متفاوت خود بر‌عهده دارد، آیتم طنز مسیریاب و مرور اخبار با نگاهی طنز در خلال برنامه هم از‌جمله این بخش‌ها‌ست. علاوه بر اینها پیگیری اخبار روزانه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و ارتباط با مسئولان مربوط از قسمت‌های پرمخاطب برنامه است.»
 ایران، تهران نیست
عطیه عسگری افزود: «ما در برنامه به شعار ایران تهران نیست توجه ویژه‌ای داریم و هر روز یک روستای دورافتاده یا ناشناخته را معرفی می‌کنیم. این معرفی از طریق خود جوانان روستا انجام می‌شود. این جوانان ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری روستاهایشان، به بیان دغدغه‌ها و مشکلات‌شان هم می‌پردازند؛ ضمن این که تقریبا یکی دو بار در هفته گفت‌وگوی تلفنی با استانداران را در دستور کار قرار دادیم تا درباره آخرین فعالیت‌هایشان برای جوانان توضیح دهند. تمرکز این بخش هم بر ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان است. علاوه بر این در برنامه نگاه محیط‌زیستی داریم و از خبرنگاران این حوزه برای دریافت و انتقال آخرین اخبار این حوزه به شنونده‌ها استفاده می‌کنیم. گزارش‌های مردمی هم یکی دیگر از بخش‌های برنامه است که هر روز به موضوعات متفاوتی می‌پردازد.»
 غافل نماندن از اخبار روز
عسگری در پاسخ به این سؤال که با چه راهکارهایی برنامه را به‌روز نگه می‌دارید، افزود: «سعی می‌کنیم از مسائل روز غافل نشویم به این معنا که برنامه به سمتی نرود و اتفاقات و جریانات اجتماعی به سمتی دیگر. همچنین همزمان با اخبار داغ روز، پیگیر مسائل مردم هستیم. گاهی تکثر اخبار درباره یک موضوع واحد، بازار شایعه را داغ می‌کند، اینجاست که تلاش جوان ایرانی سلام بر شفاف‌سازی و ارتباط بی‌واسطه با مسئولان مربوط است. شنیدن صدای مسئولان بدون واسطه روی موج رادیو خیال شنونده را بابت کذب بودن یا صحت اخبار راحت می‌کند.»
او اضافه کرد: «خوشبختانه در طول این سال‌ها  برنامه جای خود را در میان مخاطبان و حتی مسئولان باز کرده است. در مواردی خود مسئولان برای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی پیشقدم شده و روی خط تلفنی برنامه آمده‌اند. چون می‌دانند این برنامه شنیده می‌شود.»
 یک تامل صبحگاهی 
عسگری که خود در رشته روان‌شناسی مشغول به تحصیل است در پاسخ به این سؤال که چطور از رشته تحصیلی خود برای شناخت ذائقه مخاطب بهره می‌برد، بیان داشت: «بر اساس آنچه آموخته‌ایم و با پژوهش نقاط ضعف موجود را پیدا می‌کنیم. 
برای مثال مهارت‌های زندگی موضوعی است که حتی در سیستم آموزشی نادیده گرفته شده که ما در حد بضاعت یک برنامه رادیویی به آن پرداخته‌ایم و می‌پردازیم. وقتی پرسشی را در برنامه مطرح می‌کنیم و از مخاطب می‌خواهیم نظر خود را بگوید، شنونده نظرات دیگران را درباره این موضوع می‌شنود و به راهی که خودش انتخاب کرده است هم فکر می‌کند. این یک تامل صبحگاهی است که ما به دنبال آن هستیم. این اتفاق به موضوع تجربه زیسته که این روزها خیلی مطرح است برمی‌گردد. وقتی آدم‌ها درباره تجربیات مختلف صحبت می‌کنند انگار تجربیات زیسته خود را به اشتراک می‌گذارند.»
رکن مهم برای مخاطب رادیو
تهیه‌کننده و سردبیر شبکه رادیویی جوان، واقع‌بینی را اصلی اساسی برای یک برنامه‌مطالبه‌گر مانند جوان ایران سلام دانست و بیان کرد: «برنامه‌ای که  مطالبه‌گر است باید در یک چارچوب مشخص‌شده و ریل‌گذاری درست حرکت کند. باید پرسشگر باشیم و البته سیاه‌نمایی هم نکنیم. مطالبه‌گری با غر زدن متفاوت است. در مطالبه‌گری سوال می‌پرسیم و جواب می‌خواهیم اما غر زدن فضای برنامه را تلخ می‌کند و باعث کلافگی مخاطب می‌شود.»
عسگری در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان در این روزها با وجود تعدد رسانه‌ها چراغ رادیو را روشن نگه‌داشت، تصریح کرد: «رادیو رسانه گرمی است چون بی‌واسطه با مخاطب ارتباط می‌گیرد و صحبت می‌کند. امکانات ویژه‌ای هم مثل رنگ و نور ندارد. به همین دلیل عوامل رادیو باید خلاق باشند و محتوایی حساب‌شده و کنترل‌شده به مخاطب ارائه دهند. در غیر این صورت مخاطب ریزش می‌کند. این نکته‌ای است که در طول سال‌های پخش جوان ایرانی سلام همکارانم به آن توجه کرده‌اند و این برنامه تا امروز مخاطب را پای رادیو نگه داشته است. ضمن این که ما باید صدای مردم باشیم. عوامل برنامه خودشان هم از مردم هستند، در این جامعه زندگی می‌کنند و مشکلات را می‌دانند.»
پیگیری آنچه مردم خواسته‌اند
سردبیر جوان ایرانی سلام درباره اتاق فکر این برنامه این‌طور توضیح می‌دهد: «اتاق فکر ما علاوه بر عوامل برنامه از خبرنگاران فرهنگی، اجتماعی، محیط‌زیستی، اقتصادی و دیگر حوزه‌ها تشکیل شده که اخبار و موضوعات را رصد و طرح موضوع می‌کنند. در کنار رصد اخبار، مردم نیز درخواست‌هایی برای پیگیری موضوعات گوناگون دارند که این موارد هم در اتاق فکر عنوان می‌شود. پس از طرح موضوع، با طرح پرسش در برنامه مخاطب را هم در موضوع شریک می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم از راه‌های ارتباطی برنامه نظرشان را پیرامون پرسش‌ها بگویند.»

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها