حمایت از کشاورزان برای نصب کنتور‌های هوشمند
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین

حمایت از کشاورزان برای نصب کنتور‌های هوشمند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین

شناسایی یک هزار و ۷۰۳ حلقه چاه غیرمجاز در قزوین

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از شناسایی یک هزار و ۷۰۳ حلقه چاه غیرمجاز شناسنامه دار در استان خبر داد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از شناسایی یک هزار و ۷۰۳ حلقه چاه غیرمجاز شناسنامه دار در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۳۱۸۹۵

مهرداد نوری- جام جم آنلاین قزوین: سینا جمشیدی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت:یک هزار و ۷۰۳ حلقه چاه غیرمجاز شناسنامه دار در استان شناسایی شده که برروی مخازن آب‌های زیرمینی منطقه نیز اثرات منفی برجای گذاشته است.

جمشیدی افزود: در کنار این تعداد چاه‌های غیرمجاز، پنج هزار و ۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز دارای پروانه نیز در استان قزوین وجود دارد که مصارف آن در بخش کشاورزی، صنعت و شرب است.

وی با بیان اینکه همواره سودجویان درحال حفر چاه‌های غیرمجاز هستند، اظهار کرد: تعداد چاه‌های غیرمجاز با توجه به فعالیت غیرقانونی سودجوان همواره متغیر بوده و فعالیت این چاه‌ها هم آثار و اثرات منفی بر سفره‌های زیرمینی دارد.

جمشیدی به تغذیه منابع آب‌های زیرزمینی دشت قزوین از طریق رودخانه‌های سطحی اشاره کرد و گفت: با کاهش بارندگی و سپس روان آب‌ها، میزان نفوذپذیری آب به لایه‌های زیرین کاهش پیدا کرده و اثرات منفی بر منابع زیرمینی می‌گذارد.

به گفته این مسئول، دشت قزوین همه ساله با کاهش حجم بیشتری از مخازن آب‌های زیرزمینی روبرو است که در کنار توسعه نامتوازن و استفاده نادرست از آب، به پدیده فرونشست در مناطق مختلف این دشت منجر می‌شود.

جمشیدی، حوزه‌های کشاورزی و صنعتی را به ترتیب بیشترین تعداد مشترکان پرمصرف آب در استان قزوین برشمرد و تاکید کرد: برخی از صنایع مستقر در استان قزوین از دهه ۵۰ شکل گرفته‌اند و هنوز هیچگونه بازنگری در مصرف میزان انرژی خود هم ندارند که باید در این رابطه برنامه ریزی‌های لازم و دقیق به عمل آید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: سازمان جهاد کشاورزی اگرچه در حوزه مصرف بهینه آب پای کار بوده و روی این موضوع اهتمام دارد، اما استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری با درصد بسیار پایینی در استان فعال است که باید این مساله سرعت بیشتری به خود بگیرد.

newsQrCode
برچسب ها: چاه حفر غیرمجاز
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها