رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

رهبر معظم انقلاب «نگاه تمدنی» را پیش از انقلاب مطرح کردند

رئیس جامعه المصطفی العالمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: توجه به نظام سازی در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» توسط مقام معظم رهبری پیش از انقلاب ارائه شده است و در ادبیات امروز به آن « نگاه تمدنی » گفته می‌شود .
کد خبر: ۱۴۵۶۴۰۳
نویسنده وحیده حاجی محمدیاری

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: آیت الله علی عباسی در ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای که در محل دانشگاه تبریز برگزار شد، با بیان این‌که قرآن کریم را یک کتاب تمدن ساز می‌نامند، اظهار کرد: قرآن کریم به عنوان تنها کتاب بدون تحریف، خالص و بی شک و شبهه از جانب خدای عالم برای هدایت انسان و همه تاریخ بشر فرستاده شده و بزرگترین نعمت و سرمایه الهی برای انسان است که راه کمال و سعادت، خوشبختی دنیا و آخرت آدمی و بنای یک زندگی فردی و اجتماعی طیب و پاک در سایه این کتاب عزیز است.

وی با بیان این‌که خداوند متعال با این کتاب بابرکت، انسان‌ها را به راه‌های سالم زندگی و دنیا هدایت می‌کند، افزود: این کتاب الهی، انسان‌ها را از گم گشتگی، تاریکی‌ها و ظلمات عملی و رفتاری به نور و سعادت و پاکی‌ها هدایت می‌کند و راه زندگی مستقیم و بدون انحراف بشر را به او یاد می‌دهد.

آیت الله عباسی اظهار کرد: قرآن، کتابی است که تنها نسخه راهنمای حل گرفتاری‌ها و مشکلات بشر و ارائه سبک زندگی، فرهنگ و تمدن الهی و معنوی برای بشر است و بشر، راه دیگری برای رسیدن به تمدن معنوی جز بر اساس این کتاب الهی ندارد.

وی با بیان این‌که این کتاب به طریقه و سبک زندگی و مدنیتی هدایت می‌کند که مستحکم ترین و قدیمی ترین راه زندگی است، ادامه داد: مولفه دوم برگزاری این همایش، اندیشه‌های یک حکیم الهی است که در محضر قرآن تلمذ کرده و در سایه سار آن زندگی کرده است.

آیت الله عباسی با اشاره به اینکه قرآن عزیز، ارائه دهنده یک نظام زندگی بوده و کتاب و گنجینه‌ای برای ارائه نظام حیات بشر است، گفت: این موضوع در ۲ قرن اخیر بیش از گذشته با ادبیات نظام سازی مورد توجه اندیشمندان و مفسران قرار گرفته است و نمود آن نیز کتاب تفسیر المیزان است که تفاوت آن با مفسران گذشته، استخراج نظامات زندگی فردی و اجتماعی است.

وی افزود: شخصیت بزرگ علامه طباطبایی، چهره درخشان این مسیر و شاگردان وی بزرگانی چون شهید مطهری و علامه مصباح هستند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه تمدن، بنیان‌هایی دارد که اصلی ترین آن جهان بینی است، اظهارکرد: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، تفسیری است که از مبدا و مقصد عالم، مسیر این حیات و قوائد زندگی را ارائه می‌کند و مقام معظم رهبری در این کتاب، جهان بینی تمدن ساز را تبیین و توحید را با حیات اجتماعی بشر مرتبط می‌سازند.

وی با اشاره به سایر موارد مطرح شده در این کتاب و اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری، افزود: ایشان عبادت و عبودیت را فقط یک پدیده و عمل فردی نمی‌دانند و نبوت را نه یک پدیده منحصر در گوشه تاریخ بلکه یک بعثت اجتماعی عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: تمامی این موارد گفته شده در خصوص توحید، نبوت و عبودیت، اندیشه‌های حکیمی است که در کمتر از ۴۰ سالگی رهبر معظم انقلاب نوشته شده است و سپس به سمت امامت، ولایت و حکمرانی می‌رود.

آیت الله عباسی با بیان اینکه مسئله امروز بشر، تمدن است، گفت: اکنون در مراحل افول تمدن مادی غربی و صعود تمدن الهی قرار داریم و آرمان بلند انقلاب در سایه این کتاب الهی و از زبان حکیم قرآن شناسی که امروز پرچم راهبری نظام را به دست دارد، ارائه یک تمدن الهی و معنوی و نسخه بدیعی برای جامعه بشری است.

وی افزود: دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی نه به جهت مسائل سیاسی و اقتصادی بلکه پایان دادن به تمدنی است که خود را پایان عالم و جهان می‌داند و هیچ رقیبی را تحمل نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها