مهم ترین نکات‌ و ترفندهایی که هنگام انتخاب گیتار بیس باید بدانید

اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید گیتار بیس هستید، با این مقاله همراه باشید. 
کد خبر: ۱۴۵۷۰۴۱

معمولا خرید گیتار در بازاری همچون بازار ایران، کاری سخت و طاقت‌فرساست و فردی که به پیچ و خم این پروسه خرید آشنا نباشد، هزینه‌های سنگینی را متحمل می شود و احتمال دارد که حتی وسیله‌ای که قصد خرید آن را داشته را نیز دریافت نکند. حال به منظور راحتی در روند خرید و افزایش سطح اطلاعات عمومی، قصد داریم به چند نکته مهم در خرید گیتار بیس بپردازیم. 

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

از منظر ساختاری، تفاوت بین گیتار بیس و گیتار الکتریک به نوع سیم به کار رفته در آن باز می‌گردد. در گیتار بیس، سیم‌های گیتار نسبت به نسخه معمولی، از Tension بیشتری برخوردار بوده و ضخیم‌تر است. همچنین پیکاپ و جنس و پرداخت بدنه گیتار بیس به منظور دریافت تن صدای متفاوت، تغییر کرده است. 

مهم‌ترین تفاوت بین گیتار بیس و گیتار الکتریک به صدای تولیدی آن‌ها باز می‌گردد. گیتار بیس عموما می‌تواند بازه فرکانسی ۴۰هرتز تا ۴۰۰ هرتز را پوشش دهد؛ این در حالی است که فرکانس تولیدی گیتار الکتریک از ۸۰ هرتز شروع شده و به ۱۲۰۰ هرتز ختم می‌شود. 

عوامل موثر در قیمت گیتار بیس

قیمت گذاری گیتار بیس بر اساس فاکتور‌های مختلفی تعیین می‌شود که هرکدام می‌توانند قیمت گیتار را افزایش دهند. عواملی همچون برند گیتار، چوب به کار رفته در آن، نوع و تعداد پیکاپ، تکنولوژی خاص به کار رفته در تولید گیتار، پرداخت انجام شده روی چوب، قطعات الکترونیکی و … همگی در قیمت نهایی یک گیتار بیس تاثیر گذارند. به طور کلی، گیتارهای پرچمدار و Mid-Level اکثر شرکت‌های معروف، از بهترین متریال ممکن ساخته شده‌اند و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در روند تولید آن‌ها به کار گرفته شده است. همچنین کشور تولید کننده گیتار بیس، در تعیین قیمت نهایی گیتار تاثیر زیادی دارد؛ برای مثال، گیتار تولید شده در امریکا به مراتب قیمت بیشتری نسبت به گیتار تولید شده در کشور چین دارد. 

گیتار بیس معمولی یا گیتار بیس فرتلس

گیتار بیس فرتلس از نظر قطعات به کار رفته و نوع ساخت، تفاوتی با گیتار بیس معمولی نداشته و تنها تفاوت آن‌ها، به استفاده از فرت روی دسته گیتار باز می‌گردد. در گیتار بیس فرتلس، قطعات فلزی روی دسته گیتار که با نام فرت شناخته می‌شوند، به طور کلی حذف شده است. در این حالت، نوازنده به ۱۲ نت تعیین شده روی فرت‌برد محدود نبوده می‌تواند با فشردن هر نقطه‌ای از سیم گیتار، نت جدیدی را تولید کند. این سبک از گیتارها برای آن دسته از نوازندگانی طراحی شده است که به دنبال دریافت نت‌ و صدای بیشتر از گیتار بیس خود هستند. البته بسیاری از تکنیک‌های نوازندگی برای اجرای درست نیاز به فرت دارند که این تکنیک‌ها، روی گیتار بیس فرتلس قابل اجرا نیستند.

راهنمای خرید گیتار بیس

بهتر از پیش از اقدام برای خرید گیتار، با توجه به راهنمای خرید گیتار بیس، سطح اطلاعات خود درباره این خرید را افزایش دهید : 

۱. تعیین بودجه خرید

قیمت گیتار بیس از مدل‌های مبتدی زیر ۲۰۰ دلار تا سازهای حرفه‌ای با قیمت هزاران دلار متغیر است. ابتدا مشخص کنید که چقدر حاضرید برای ساز جدید خود هزینه کنید. همچنین دقت داشته باشید که همیشه گیتار گران‌قیمت‌تر به معنای گیتار بهتر نیست؛ چرا که ممکن است فاکتورهای متعددی همچون نوع پرداخت چوب یا طراحی‌های هنری، روی گیتار روی قیمت آن تاثیر گذاشته باشند. در حقیقت بهتر است در طی روند یادگیری خود و افزایش مهارت، همیشه به دنبال خرید گیتار از مبتدی تا حرفه‌ایی با بهترین قیمت باشید و گیتاری را تهیه کنید که در ازای دریافت پول، بالاترین میزان امکانات و قابلیت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

۲. شناختن انواع گیتار بیس:

تعداد سیم: اکثر مبتدیان با گیتار بیس ۴ سیم شروع می‌کنند. بیس‌های ۵ سیم و ۶ سیم بازه فرکانسی بیشتری را پوشش می‌دهند، اما یادگیری آن‌ها کمی سخت‌تر است.

شکل بدنه: گیتار بیس‌های با بدنه توپر رایج‌ترین نوع هستند و ساستین (مدت زمان کش آمدن صدای زنگ یک نت) خوبی ارائه می‌دهند. گیتار بیس‌های با بدنه نیمه توخالی صدای گرم‌تری دارند، اما در حجم‌های بالا مستعد فیدبک (بازگشت نویز ناخواسته به سیگنال صدا) هستند.

برند سازنده : در دنیای موسیقی، اعتبار یک برند به واسطه کیفیت محصولات آن و استقبال موزیسین‌ها از تجهیزات آن‌ها تعیین می‌شود. این موضوع به این معنی است که هرچه برندی شناخته‌شده تر باشد، به تبعیت از آن، کیفیت محصولاتش نیز بهتر است .برای مثال، نگاهی به ساز و ادوات موسیقی برند ESP داشته باشید و آن را با یک نمونه ارزان قیمت از برندی همچون Harley Benton مقایسه کنید. نه تنها تمام بخش‌های ظاهری گیتارهای ESP کیفیت بیشتری دارند، بلکه کاراکتر، کیفیت خروجی صدا و سطوح نویز پیکاپ‌های آن نیز به مراتب بهتر و با کیفیت تر است. 

۳. سهولت نواختن:

مقیاس گیتار: این فاصله بین نات و بریج است. بیس‌های با مقیاس کوتاه (حدود ۳۰ اینچ) معمولاً برای افرادی با جثه کوچک‌تر یا بازوهای کوتاه‌تر پیشنهاد می‌شود چرا که جایگیری درست ساز در دستان نوازنده در درجه اهمیت بسیار بالایی قرار می‌گیرد. 

نوع دسته گیتار : سعی کنید بیس‌های مختلف را در حالت نوازندگی نشسته و ایستاده تست کنید تا ببینید آیا ضخامت و شکل دسته (Neck) گیتار به شما حس خوبی را منتقل می‌کند و به خوبی در دستانتان جای می‌گیرد. 

۴. قطعات الکترونیکی:

اکثر بیس‌های مبتدی دارای مجموعه‌ای ساده از کنترل‌ها هستند. مطمئن شوید که پیچ‌کنترل‌ها (تن و ولوم) بدون نویز و به نرمی کار می‌کنند و هیچ‌گونه کلیک یا صدای خارج از عرف از آن‌ها خارج نمی‌شود. همچنین یکی از پیچ کنترل‌ها حس لق بودن یا هرزگردی را به دستان شما منتقل می‌کند، احتمالا آن پیچ کنترل خراب شده است. 

نکات تکمیلی در خرید گیتار بیس

با یک بیس ساده ۴ سیم شروع کنید: برای مبتدیان، خرید گیتار بیس ساده ۴ سیم بسیار ایده آل است و یادگیری آن نیز نسبت به نسخه‌های ۵ و۶ سیم آسان‌تر است. 

به برند سازنده توجه کنید :برندهای معروف گیتار بیس ، محبوبیت خود را به واسطه ده‌ها سال ارائه قطعات و تجهیزات موسیقی با کیفیت به دست آورده‌اند و این محبوبیت دنیای موسیقی، تصادفی نیست. در حقیقت در نوشتار هر مقاله مشاوره خرید یا راهنمای خرید گیتار بیس، اولین و مهم‌ترین گزینه‌ای که به آن توجه می‌شود، برند سازنده دستگاه است.

قبل از خرید امتحان کنید:  در صورتی که در انتخاب گزینه‌های موجود مردد هستید، بهتر است به یک فروشگاه تجهیزات موسیقی مراجعه کرده و گیتار بیس مورد نظر خود را تست کنید. حال می‌توانید با مقایسه حس و حال گیتارهای مختلف، انتخاب بسیار بهتری داشته باشید.

آموزش گیتار را در نظر داشته باشید : درست است که می‌توانید نواختن هر سازی را با استفاده از ویدیوهای آنلاین یاد بگیرید، اما این روند یادگیری برای سازی همچون گیتار بیس می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا و زمان‌بر باشد. به همین خاطر، توصیه می‌شود حداقل اصول اولیه نواختن گیتار بیس را در یک کلاس موسیقی یاد گرفته و سپس مابقی راه را به صورت خودآموز طی کنید. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها