در پی حضور کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی در اتاق تبریز رخ داد؛

پیگیری شش مشکل فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی توسط کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی

پیرو حضور اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی تبریز و برگزاری جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی، سیدشمس‌الدین حسینی؛ رئیس این کمیسیون با ارسال نامه‌ای به دستگاه‌های ذیربط خواستار حل مشکلات فعالان اقتصادی استان شد.
کد خبر: ۱۴۵۷۰۷۵
نویسنده بهروز فروغی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: پیرو حضور اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی تبریز و برگزاری جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی که روز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه، با حضور معاونان و مدیران وزارت خانه‌های صمت، امور اقتصادی و دارایی استانداری آذربایجان‌شرقی و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرکل واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران اتاق ایران و اتاق تبریز برگزار شد، سیدشمس‌الدین حسینی؛ رئیس این کمیسیون با ارسال نامه‌ای به دستگاه‌های ذیربط خواستار حل مشکلات فعالان اقتصادی استان شد.

در قالب این نامه چندین بند مهم که دغدغه اساسی فعالان اقتصادی است، ذکر و راهکار لازم برای حل آن‌ها اعلام شده است.

نخستین مورد ذکر شده در این نامه، در اجرای بند «ص» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور است که بر اساس آن مقرر شده است؛ کامیون‌ها و کشنده‌هایی که وارد گمرکات کشور شده، اما به‌دلیل عدم تخصیص ارز، ترخیص نشده‌اند، در صورت داشتن ثبت سفارش، برای آن‌ها تخصیص ارز صورت گیرد و امکان ویرایش در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شود. همچنین تخصیص ارز برای کامیون‌ها و کشنده‌هایی که در سال گذشته در چارچوب قانون فوق و آیین‌نامه اجرایی برای آن‌ها ثبت سفارش شده، انجام پذیرد.

همچنین طی این نامه مقرر شده است که کامیون‌ها و کشنده‌هایی که در گمرکات کشور همسایه (ترکیه) در معرض متروکه شدن قرار دارند و دارای ثبت سفارش هستند، اما به‌دلیل عدم تخصیص ارز یا عدم امکان ویرایش نمی‌توانند وارد کشور شوند، با انجام ویرایش در سامانه وزارت صمت و تخصیص ارز یا با استفاده از سازوکار واردات بدون انتقال ارز، امکان ورود آن‌ها به کشور میسر شود. همچنین برابر مقررات، واردات کامیون‌ها و کشنده‌های مزبور که دارای ثبت سفارش هستند، از مکانیزم بدون انتقال ارز فراهم شود.

در این نامه تأکید شده است که موارد اشاره شده حداکثر تا روز ۱۴۰۳/۰۳/۱۵ تعیین تکلیف شوند و ارز تخصیصی در سهمیه وزارت صمت منظور شود. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارسال چارچوب مفهومی سیاست ارزی تا روز یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ اقدام کند.

در خاتمه نیز مقرر شده است که شرکت بورس کالای ایران نسبت به ارسال گزارشی در خصوص چگونگی کشف قیمت و نرخ ارز مستتر در کالاهای صادراتی که مواد اولیه آن‌ها وارد یا از بازار داخل تأمین می‌شود (نرخ ارز واردات و تأمین مواد اولیه - نرخ رفع تعهد صادرات ارز)، تا روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه اقدام کنند.

گفتنی است اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، طی سفری سه‌روزه به تبریز، ضمن حضور در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان‌شرقی، از چهار واحد بزرگ صنعتی استان از جمله شرکت کشت و صنعت آذربایجان خاوری (شیرین عسل)، گروه صنعتی کاشی تبریز، صنایع صبح پارلار آسیا و مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا امیر بازدید کرده و در جریان این دیدارها با مشکلات و مسائل فعالان اقتصادی استان آشنا شده و ضمن بررسی موارد مطرح شده، طی نامه‌ای دغدغه‌های بخش خصوصی را به نهادهای مربوطه ارسال کردند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها