۸نکته درباره هفته روابط‌ عمومی و ارتباطات

کد خبر: ۱۴۵۷۱۳۶
نویسنده مهدی توکلیان - عکاس و روزنامه‌نگار

۱- تمامی برنامه‌های فرهنگی ــ ‌‌هنری ورسانه‌ای که مستلزم حضور جمعی ازمخاطبان(شرکت‌کنندگان، برگزیدگان، مهمانان، تماشاگران یا بازدیدکنندگان) است، رویدادهای فرهنگی ــ ‌هنری جمعی هستند. برنامه‌های کلانی چون جشنواره‌، سوگواره‌، مهرواره، همایش، گردهمایی، سمپوزیوم،اجلاس، مجمع و برنامه‌های کوچک‌تری مثل نشست‌ و نکوداشت‌ فرهنگی ــ هنری، رویدادهای جمعی در حوزه فرهنگ و هنر به‌شمار می‌آیند که اگر اجزای یک رویداد بر‌اساس قواعد و معیار‌های دقیق و از پیش تعریف‌شده به‌خوبی در کنار هم قرار نگیرند، نه‌فقط هدف رویداد محقق نخواهد شد، بلکه بخش زیادی از انرژی برگزارکنندگان و بودجه را به هدرخواهد داد وچه‌بسا اعتبار و آبروی برگزارکننده را نیز دچار خدشه خواهد کرد.

۲- حضور درهزاره فناوری اطلاعات و ارتباطات رویکردرویدادهای جمعی را نیزدستخوش تغییرات اساسی کرده‌است؛ عصری که توفیق در هر کاری با دسترسی به اطلاع وآگاهی میسراست.رقابت بدون تبلیغ امری بیهوده است وراه به جایی نخواهدبردو رویدادهای مختلف بدون اطلاع‌رسانی، تبلیغ واقناع، عقیم وبی‌سرانجام خواهند ماند.داشتن یک برنامه هماهنگ تبلیغی و اطلاع‌رسانی ضرورت تردیدناپذیر هر رویداد و ضامن توفیق و تأمین اهداف آن است.

۳- فراوانی جمعیت، تمرکز گروه‌های وسیع انسانی در کلانشهرها، شرایط خاص تمدن صنعتی و پیچیدگی وضع زندگی اجتماعی، وابستگی‌ها و همبستگی‌های ملی و فراملی، ناامنی و بحران‌های جهانی، تحول نظام‌های سیاسی و اجتماعی، دگرگونی مبانی فرهنگی، ترک سنت‌های قدیمی و به‌خصوص بیداری وجدان اجتماعی، از‌جمله عوامل تاثیرگذاری هستند که روز‌به‌روز نیاز انسان را به آگاهی از حوادث و و قایع جاری محیط زندگی بیشتر می‌کند تا جایی که پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تحکیم مبانی دموکراسی و تفاهم بین‌المللی لازم و ملزوم یکدیگر شده‌اند. در این جوامع افراد کوشش می‌کنند همیشه در جریان همه امور و مسائل اجتماعی قرار داشته باشند تا بتوانند به‌طور مستقیم یا غیر‌مستقیم نقش خاص خویش را در زندگی گروهی ایفا کنند. به همین جهت آگاهی اجتماعی از مهم‌ترین ویژگی‌های زمان معاصر به‌شمار می‌رود و همین آگاهی است که انسان را به زندگی فردی و جمعی علاقه‌مند می‌سازد و توجه او را به جنبه‌های گوناگونی جلب می‌کند.
 
۴- در جامعه امروز یک فرد تنها موقعی می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین امکانات و وسایل زندگی را برای زندگی گروهی به‌دست آورد که دارای معلومات و اطلاعات کافی، خط‌مشی‌های صحیح و افکار و عقاید سالم باشد و این امر با استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی، روزنامه‌ها، نشریات، کتب، سایت‌های اطلاعاتی و در یک‌کلام اطلاعات قابل دسترسی است.

۵- یکی ازوظایف مهم ودرعین حال اصلی روابط‌عمومی‌ها انعکاس اخبار و وریدادهای سازمانی به مخاطبان از طریق رسانه‌هاست که با توجه به حساسیت و اهمیت این امر معمولا روابط‌عمومی‌ها در ساختار خود، واحدی را تحت عنوان مدیریت ارتباط با رسانه‌ها یا شخصی را به‌عنوان مسئول ارتباط با رسانه‌ها در چارت سازمانی خود دارند که در هر حال افراد شاغل در این واحد باید از تجربه، تخصص،درایت وآگاهی کافی نسبت به وظایف و حوزه سازمانی خود برخوردار بوده و دارای ارتباطات قوی و مؤثر باشند.

۶- جامعه امروزه دیگر چنین نیست که گاه روابط‌عمومی‌ها فکر می‌کنند اطلاعات در انحصار عده‌ای خاص بماند و اگر درها را بر خروج اخبار ببندند اطلاعات به بیرون نخواهد رفت و با دادن اطلاعات تحریف‌شده می‌توانند بر ضعف‌ها و سوء‌مدیریت‌ها سرپوش بگذارند، بلکه روابط‌عمومی باید در خدمت شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات قابل‌قبول به مخاطب باشد. نکته مهم عصر ارتباطات و پیشرفت سریع ابزار ارتباطی و رسانه‌های نوظهور،انسان رسانه‌هاست که در انتقال اطلاعات و برقراری ارتباطات در شبکه‌های مجازی نقش قابل‌توجهی دارند و روابط‌عمومی‌ها درکنار بهره‌مند‌شدن از تجربیات رسانه‌ای ادوار گذشته با این رویکرد جدید نیز باید در تعامل و ارتباط باشند. ازآنجا که ارتباطات رسانه‌ای عمودی به ارتباطات  افقی تبدیل شده است، یعنی این‌که یکی رأس قدرت باشد و بعد جریان رسانه‌ای را پخش کند، تبدیل به ارتباطات افقی شده است وافراد خودشان تبدیل به رسانه شده‌اند و در حال حاضر، هر فرد به‌تنهایی یک رسانه نیست و چند رسانه است و از چند بعد و چند مسیر می‌تواند جریان‌ساز باشد. 
 
۷- روابط‌عمومی با ارتباط صحیح و کارآمد با مردم و افکار عمومی از طریق رسانه‌ها می‌تواند در تامین این حق برای مردم نقش مؤثری ایفا کند. یکی از مهم‌ترین کارکردهای ارتباطی روابط‌عمومی‌ها کمک به گردش اطلاعات با‌ارزش، صحیح و کافی در جامعه و در نتیجه گرایش جامعه به خردورزی، تعقل و اندیشه نقاد و منطقی است. این امر نوعی تعادل و توازن اجتماعی را میان نیروها و نیز بین مردم و دولت به‌وجود می‌آورد. تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت روابط عمومی‌ها به‌عنوان «بهترین نمایانگر اوضاع داخلی سازمان و منعکس‌کننده چگونگی مسائل سازمان‌ها» گواهی برنقش بی‌بدیل روابط‌عمومی در سازمان بوده و بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و هفته روابط‌عمومی فرصت مناسبی است تا به گسترش روزافزون و نفوذ ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی در زندگی روزمره، نقش راهبردی آن در پیشرفت پایدار و هوشمند جامعه و نیز اهمیت یافتن روابط عمومی به‌عنوان حلقه ارتباط دولت و جامعه بیش از پیش توجه شود.
 
۸- آگاه‌سازی واطلاع‌رسانی، مقابله باعوام‌گرایی،افزایش اعتماد،مقابله بافرهنگ تملق وتظاهر، جلب مشارکت مردمی، حرمت‌گذاری به انسان، جلوگیری از شکل‌گیری ورواج شایعه؛ برخی ازمهم‌ترین دستاوردهای فعالیت روابط‌عمومی‌هاست که مورد انتظار مدیران و مردم است و در توسعه فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات نقش مهمی دارد که در تعامل دوسویه با رسانه‌ها و مخاطبان محقق‌شدنی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها