خیرین پای ثابت مدرسه‌سازی

خیرین نشان دادند چالش‌های کشور از طریق مشارکت قابل اصلاح خواهد بود و مدرسه‌سازی یکی از مصادیق عینی مشارکت مردم است. حدود ۳۰ ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد که براساس آمارها بیش از ۷۰۰۰مدرسه تجهیز، تکمیل یا بازسازی شده اما نکته حائز اهمیت این‌که کار بیش از ۱۱درصد این مدارس کاملا به وسیله خیرین انجام شده و ۵۶ درصد نیز با مشارکت خیرین و دولت در حال انجام است.
کد خبر: ۱۴۵۷۳۳۶
نویسنده احمد هاشمی - گروه ایران
 
برهمین اساس، آن‌طور که وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده: تا پایان سال۱۴۰۳ بیشتراز۱۳هزار کلاس درس و نزدیک به ۳۰۰۰ فضای آموزشی جدید احداث خواهد شد. با این تفاسیر، خیرین مدرسه‌ساز را باید پیشران ایران قوی در نظر داشت. امسال مشارکت خیرین در نهضت مدرسه‌سازی حدود ۱۱۰هزار میلیارد ریال تعهد است که نسبت به گذشته افزایش ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. در سال گذشته تعداد ۲۹۷۰ پروژه آموزشی در قالب ۱۳هزارو ۳۲۷ کلاس درس به بهره‌برداری رسید. از این تعداد ۳۴۴پروژه معادل ۱۱درصد با هزینه صددرصدی خیرین و ۱۴۶۷پروژه معادل ۵۶ درصد به‌صورت مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و دولت احداث و برای خدمات‌رسانی به آموزش‌وپرورش تحویل داده شد.ازمجموع پروژه‌های آموزشی سال گذشته کشور ۶۵درصد آن در روستاها یا حاشیه شهرها احداث و تجهیز شده که نشان از اهمیت و تحقق مقوله عدالت آموزشی برابر برای همگان دارد. مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و دبیر قرارگاه عدالت تربیتی می‌گوید در دولت سیزدهم روزانه به‌طور میانگین هشت مدرسه با مشارکت خیرین در کشور ساخته می‌شود که یک رکورد به حساب می‌‌آید.ضرغام پرنیان با تاکید بر این‌که امروز خیرین مدرسه‌ساز دو برابر ادوار گذشته در ساخت پروژه‌های آموزشی مشارکت دارند، ادامه می‌دهد: این خیرین علاوه بر مقوله مدرسه سازی، در بحث مدرسه یاری هم مشارکت فعال داشته و نیازهای مدارس را در طول سال تأمین می‌کنند.وی با تاکید بر جامعه عمل پوشاندن به عدالت تربیتی مورد نظر مقام معظم رهبری، خاطرنشان می‌کند: درسال جدید تلاش برای جهش صد درصدی با فرصت‌سازی مشارکت همگانی درمقوله مدرسه سازی،خصوصااستفاده ازظرفیت خیرین ایرانی خارج ازکشور موردتوجه قرارگرفته است.مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و دبیر قرارگاه عدالت تربیتی با اشاره به آمار استانی پروژه‌های آموزشی خیر‌ساز به کرمانشاه اشاره کرده و می‌گوید: پروژه‌های آموزشی خیر‌ساز در استان‌های مختلف مورد توجه ویژه هستند. به‌عنوان مثال از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۵۲۰ پروژه با مشارکت حدود ۳۲۰۰ میلیاردریالی خیرین در استان کرمانشاه، بازسازی و احداث شده است.امسال اولین سال شروع برنامه هفتم توسعه است. بر همین اساس از مسئولان و به‌خصوص مدیرکل نوسازی کرمانشاه انتظار می‌رود در جهت اجرایی کردن احکام حیاتی و مهم این برنامه توجه داشته و در این راستا گام بردارد.این استان باید به طراحی و ساخت ۲۰۰مدرسه هویت‌ساز با رویکرد هویت بخشی وتوجه به معماری ایرانی ـــ اسلامی،عدالت آموزشی،تربیت تمام ساحتی و...باحداقل ظرفیت ۱۰۰۰دانش‌آموز در همه مقاطع تحصیلی در طول برنامه توسعه هفتم توجه کرده و آن را اجرا کند. 
     
تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی
یکی از مهم‌ترین نیازهای مدارس، استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی آنهاست که براساس اعلام مسئولان، همه مدارس کشور تا پایان دولت سیزدهم در طرح شهید عرب باید مشکلات‌شان رفع شود که در این طرح سیستم گرمایشی حدود ۱۰هزار کلاس درس استانداردسازی خواهد شد.آن‌طور که مشاور وزیر آموزش‌وپرورش اعلام می‌کند از ابتدای اجرای این طرح در سال ۱۳۹۲ تاکنون، سیستم‌های گرمایشی مدارس استان کرمانشاه به تعداد ۲۱۶۲ مدرسه شامل ۶۴۵۱ کلاس درس و با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال استانداردسازی شده است.پرنیان با اشاره به اجرای طرح شهید عجمیان توضیح می‌دهد: در این طرح حدود ۷۰هزار کلاس درس با مشارکت بیش از ۱۵هزار گروه جهادی بهسازی و شاداب‌سازی می‌شود که سهم کرمانشاه از اجرای این طرح در گام اول ۱۵۰۰ کلاس درس بود.در میان استان‌های کشور، یزد ازجمله استان‌هایی است که در سال گذشته تعداد ۳۰مدرسه خیرساز در مناطق مختلف آن مورد بهره‌‌برداری قرار گرفت و امسال برای تکمیل و افتتاح ۳۰ مدرسه نیز برنامه‌ریزی شده است. 

رد پای خیرین در تمام مدارس
مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به این‌که سال گذشته حدود۶۷ درصد مدارس کشور با مشارکت خیرین ساخته شد، می‌گوید: در مجموع ۱۱۶۷ مدرسه با ۵۶۷۰ کلاس درس با مشارکت خیرین ساخته شده است. محمدرضا جعفری با گریزی به وضع مشارکت خیرین درسال۱۴۰۲تصریح می‌کند: تعداد ۳۴۱مدرسه در قالب ۱۵۲۶کلاس درس با مشارکت صد درصدی خیرین، ۱۴۴۲ مدرسه در قالب ۶۰۰۲ کلاس درس با مشارکت ۵۰درصدی خیرین و در مجموع ۱۱۶۷مدرسه با ۵۶۷۰کلاس درس با مشارکت خیرین ساخته شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد رقم تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در سال گذشته از ۴۵هزار میلیارد ریال به ۱۱۴هزار میلیارد ریال در کل کشور افزایش یافته که نسبت به سال قبل‌تر،شاهد افزایش سه‌برابری دراین خصوص هستیم. مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با بیان این‌که امسال تلاش می‌کنیم ۲۰۰هزارمیلیارد ریال تعهدات خیرین را در کشور داشته باشیم از برگزاری جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز خبر داده و می‌گوید: این جشنواره‌ها ازاردیبهشت‌ماه با هدف تبیین مشکلات فضاهای آموزشی برای مردم و بهره‌مندی از کمک‌های مردمی آغاز شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها