روایت تاریخ از کارنامه روحانیت(بخش سی‌وچهارم )

درس‌های حکومت اسلامی

حضرت امام خمینی(رحمه ا...علیه)در روز چهارشنبه اول بهمن۱۳۴۸برابر با ۱۳ذی‌القعده ۱۳۸۹هجری قمری، بحث حکومت اسلامی را تحت عنوان ولایت فقیه در مسجد شیخ انصاری در بازار نجف آغاز کردند. این برای نخستین بار بود که در آن سال‌ها مباحث سیاسی اسلام به صورت درس حوزه‌ای مطرح می‌شد و از فراز منبر و در کلاس درس، دسیسه‌ها و نقشه‌های کهنه استعمار افشا و روشن می‌شد. حقایق اسلام، سیاست و قوانین اجتماعی آن بازگو شده و اجرای این قوانین منوط به برقراری حکومت اسلامی دانسته می‌شد. 
کد خبر: ۱۴۵۶۶۴۲
نویسنده سعید مستقاثی - نویسنده و منتقد
 
به این ترتیب جو سنگین و رخوت آلود حوزه نجف شکست، خواب آرام برخی محصلان و مدرسان آن به هم ریخت و آرامش استعمارگران را به هراس و اضطراب مبدل ساخت.حالا مرجع تقلید آگاه و مبارزی که پایه‌های یکی از وابسته‌ترین رژیم‌های دیکتاتوری عالم را به لرزه درآورده بود، در درس خود چنین می‌گفت:«نقشه آن است که ما را عقب نگه دارند و به همین حالی که هستیم و زندگی نکبت باری که داریم، نگه دارند تا بتوانند از سرمایه‌های ما، از مخازن زیرزمینی و روزمینی ما استفاده کنند، ما گرفتار و بیچاره بمانیم...  اینها نقشه‌هایی است که دامنه‌‌اش حتی به حوزه‌های دینی و علمی رسیده که اگر کسی بخواهد راجع به حکومت اسلام و وضع حکومت اسلامی صحبتی بکند، باید با تقیه صحبت کند. دیگر کار به آنجا رسیده که لباس جندی را جزو خلاف مروت و عدالت دانسته‌اند در صورتی که ائمه ما جندی بودند، سردار بودند، جنگی بودند...  شما هم اسلام را آن‌طور که هست معرفی کنید، قوانین اسلام را بنویسید، فوایدش را بنویسید و منتشر کنید، خودتان را درست کنید. شما باید حکومت اسلامی تشکیل دهید. خیال نکنید ما نمی‌توانیم، استعمارگران از ۳۰۰تا ۴۰۰ سال پیش زمینه تهیه کردند، از صفر شروع کردند تا به اینجا رسیدند، شما هم از صفر شروع کنید...»
درواقع حضرت امام خمینی(ره) با درس‌های ولایت فقیه وطرح حکومت اسلامی ازیک طرف هدف تاکتیکی نهضت یعنی سرنگونی رژیم شاه را مشخص کردند(که تا آن روز برای بسیاری از مردم و مبارزان حتی یاران امام معلوم نبود) و از طرف دیگر جایگزین آن و برنامه نهضت پس از سرنگونی طاغوت را نیز به وضوح بیان کردند.درس‌های ولایت فقیه امام در نجف برای نخستین بار برنامه مدون یک نهضت اسلامی را در تاریخ معاصر طرح کرد در حالی که تقریبا هیچ تصوری مبنی بر برپایی یک حکومت اسلامی آن هم نه در سطح یک اسم و عنوان، بلکه براساس قوانین و ضوابط اسلامی که از قرآن و کتب حدیث و فقه برداشت می‌شود، وجود نداشت.بیش از دو روز از طرح بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه نگذشته بود که روحانیت مبارز خارج کشور تصمیم گرفت، بحث مزبور را از نوار پیاده کرده و هرچه سریع‌تر تنظیم و به چاپ برساند تا برای توزیع در مراسم حج آن سال به مکه فرستاده شود. با جدیت و تلاش روحانیت مبارز و بسیج نیروی جوان و مبارز حوزه نجف، گروهی مسئول پیاده کردن نوارهای بحث، دسته‌ای مسئول امور چاپ و عده‌ای هم مسئولیت تنظیم و تدوین و تیترگذاری آن را به‌عهده گرفتند. به این ترتیب کار به سرعت پیش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حکومت اسلامی گذشته بود که اولین جزوه آن شامل درس ۱و ۲ از چاپ بیرون آمد و موجب شگفتی و حیرت عموم شد.رژیم شاه از طرح حکومت اسلامی شدیدا به وحشت افتاد و به گرفتن و زدن و بستن آنان که کتاب حکومت اسلامی یا نوار آن را با خود به ایران می‌آوردند و در تکثیر و توزیع آن همکاری داشتند، دست زد. با وجود این‌گونه فشارها و کنترل‌های ساواک، جزوه‌های حکومت اسلامی و نوارهای سخنرانی ولایت فقیه حضرت امام، توسط زائران خانه خدا و از راه‌های مختلف به ایران رسید و در سطح گسترده‌ای تکثیر و توزیع شد و اندیشه‌ها را به خود جلب کرد. ساواک شاه تمامی نیروی خود را به کار گرفته بود تا از پخش نوارها و جزوه‌های بحث ولایت فقیه و درس‌های حکومت اسلامی جلوگیری کند، لیکن یک‌باره دریافت که آن نوارها و جزوه‌ها به حد زیادی به ایران رسیده و دست به دست پخش می‌شود. 
به سند ساواک در این باره توجه کنید:« ازمرکز به کلیه ساواک‌های ایران اخیرا خمینی در نجف سخنرانی نموده و گفتار وی به صورت جزوه و نوار به ایران آورده شده، از توزیع آن جلوگیری و عاملین را شناسایی و نتیجه را اعلام نمایند. ضمنا برخی از حجاج حامل جزوه مزبور می‌باشند. رئیس اداره کل سوم -  مقدم۷/۱۲/۴۸»
در گزارشی دیگر از ساواک به نقل از یکی از مأموران و جاسوسان محلی‌شان آمده است:«...نوار سخنرانی خمینی در قم زیاد است و افرادی که اقامه دارند و در درس خمینی شرکت می‌کنند، سخنرانی وی را ضبط کرده‌اند...»  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها