سینما بدون تصویر روح‌ا...

کم‌کاری سینما برای تصویرسازی از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را بررسی‌کردیم

سینما بدون تصویر روح‌ا...

۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

یکی ازتولیدات سینمایی شاخص و حائز اهمیت در سینمای هر کشوری، تولید فیلم‌هایی با مضمون زندگینامه و عملکرد رهبران سیاسی و انقلابی کشورهاست، ولی باید اعتراف کنیم در سینمای ایران آن هم در سی وپنجمین سالگرد ارتحال امام‌خمینی(ره) و ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمینه تولید فیلم سینمایی با مضمون معرفی و روایت زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی، خلأ جدی وجود دارد چراکه جز فیلم سینمایی «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی که ظاهرا حاشیه‌هایش تمامی ندارد و چند سریال مانند «معمای شاه» و «صنوبر» که در تلویزیون نمایش داده شده، اثر دیگری با قصه زندگی امام(ره) تولید نشده است.

ببینید | چ

ببینید | چ

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

گره قصه این فیلم ابراهیم‌ حاتمی‌ کیا با حضور غایب اما مؤثر حضرت امام(ره) باز می‌شود؛ جایی که با پخش فرمان و سخنرانی ایشان به‌عنوان فرمانده کل قوا، قائله پاوه به پایان می‌رسد. در صحنه‌های پایانی، اصغر وصالی زخمی با ضبط صوتی از راه می‌رسد و به چمران می‌گویند گروه‌های ضدانقلاب رفته‌اند، چون خمینی عصایش را بلند کرده است.

ببینید | نفس

ببینید | نفس

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷

یکی از سکانس‌های این فیلم نرگس آبیار مربوط به روز تاریخی ۱۲ بهمن ۵۷ و ورود حضرت امام به ایران است که ننه آقا، غفور و بهار برای دیدار با امام و شنیدن سخنرانی ایشان به بهشت زهرا می‌روند. جایی که ننه آقا به پسرش می‌گوید: «تصدق آقا بروم.»

ببینید | ​​​​​​​منصور

ببینید | ​​​​​​​منصور

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵

اوایل فیلم «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی شهید منصور ستاری، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهه‌۶۰ پای یکی از سخنرانی‌های حضرت امام‌خمینی‌(ره) در جماران می‌نشیند. صحبت‌های امام درباره خدمت و برادری دولتمردان جمهوری اسلامی است که معادل آن را در تلاش‌های شهید ستاری می‌بینیم.

ببینید | آژانس شیشه‌ای

ببینید | آژانس شیشه‌ای

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳

حاتمی‌ کیا در این فیلم شاخص و ماندگار خود هم حضرت امام را از یاد نمی‌برد و در قصه‌ای که حاج کاظم برای گروگان‌هایش تعریف می‌کند، به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن و با استعاره‌ای زیبا از امام، انقلاب، جنگ و دفاع می‌گوید. بخشی از قصه حاج کاظم از این قرار است: «حرف افتاد با این غول (اشاره به جنگ و صدام) چه‌کار کنیم. ما خمار جشنیم. بهتره سخت نگیریم. (اشاره به جشن پیروزی انقلاب) اما پیر مراد جمع (اشاره به حضرت امام) گفت: باید تازه نفس‌ها برن به جنگ غول.»

ایزوله با معنای خیر و شر

گفت‌وگو با امید دانشوران،نویسنده و کارگردان نمایش۱۲۳۶

ایزوله با معنای خیر و شر

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲

امید دانشوران این روزها دارد درتالار سایه تئاتر شهر نمایش «دوازده سی و شش»را اجرا می‌کند؛ نمایشی که ازمنتخبان نهایی جشنواره «هم‌آغاز»(تئاتر شهر)بود. این نویسنده و کارگردان ۲۸ساله دانشجوی کارشناسی بازیگری است.

ابتذال و دیگر هیچ

نگاهی به فیلم سینمایی «قلهک»

ابتذال و دیگر هیچ

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲

فیلم «قلهک» جدیدترین اثر مصطفی شایسته درمقام کارگردان از آن دست فیلم‌هایی است که تکلیفش باخودش مشخص نیست.فیلمی که برای خنداندن مخاطبان خود به غیر از شوخی‌های کلامی و جنسی از چیزی بهره نمی‌گیرد؛ همچنین فیلم به تبعیت برخی‌ آثار غربی، فیلمی به‌شدت جنسیت‌زده است تا آنجا که تمام زنان داستان، انسان‌های مظلوم، رنج‌کشیده و محق هستند و در مقابل،مردی را در فیلم پیدا نمی‌کنیدکه حداقل انسان نرمالی باشد.درکل فیلم قلهک، فیلمی با کمدی‌ای مبتذل،سخیف و سطح پایین است.

جشنواره فیلم کوثر ظرفیت لازم را برای یاری رساندن به برخی مسائل و موضوعات داخلی زنان و دختران کشورمان داراست

در بازدید رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از دبیرخانه جشنواره فیلم کوثر عنوان شد:

جشنواره فیلم کوثر ظرفیت لازم را برای یاری رساندن به برخی مسائل و موضوعات داخلی زنان و دختران کشورمان داراست

۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷

عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر معتقد است پرداختن به موضوع موضوع زنان، به ویژه در شرایط امروز جامعه، موضوع مهمی است که در عین اهمیت، نیاز به دقت و حساسیت دارد و دست اندرکاران جشنواره فیلم کوثر که پس از یک خلا ۱۵ ساله در امر برگزاری این رخداد هنری، تصمیم به احیای مجدد آن آن در سالجاری گرفته اند لازم است تلاش و فعالیت مضاعفی را در پرداختن به این موضوع مغفول مانده انجام دهند.

گم شدن در متن آرزوها

نگاهی به فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی

گم شدن در متن آرزوها

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴

رفع توقیف شش ساله فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» و حضور موفق در چند جشنواره خارجی امکان تماشای یکی از آثار تجربی متفاوت سینمای ایران را برای علاقه‌مندان سینمای تجربی فراهم آورده است.

مردم‌شناسی یک فیلم پرفروش

نگاهی به فیلم «مست عشق» حسن فتحی از منظر فرهنگ مخاطب‌شناسی

مردم‌شناسی یک فیلم پرفروش

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰

کدام مردم بیشتر به تماشای مست عشق نشستند؟ پاسخ این پرسش نیازمند یک تحقیق میدانی است، اما تحلیل گفتمانی فیلم هم راهی متفکرانه و تحقیقی/عقلی و ناظر بر واقعیات مربوط به مفاهیم فیلم و نسبت‌شان به فرهنگ و افق اقشار مختلف مردم است، تحلیل گفتمانی براساس مردم‌شناسی مخاطب جامعه معین به پرسش ما پاسخ می‌دهد، یعنی بر مبنای گفتمان‌های ضدجنگ، عرفان شیعی، دو قطبی‌سازی فقه عامه و عرفان شمس ۱۲ امامی، عشق و صلح علیه نفرت و جنگ، عامه و خواص، مثلث‌های عشقی و روایت‌های در سطوح و لایه‌های تشکیکی از آن ... و حتی دلایل نهفته سیاسی و چالش اقشار اجتماعی با قدرت.

۱بعدی