‌سامسونگ و ال‌جی در حالی از بازار ایران رفتند که دو شرکت ایرانی قرار است سهم آنها را در بازار بگیرند.
کد خبر: ۱۲۶۰۲۲۱

طی جلساتی که با مسؤولان دو شرکت کره‌ای داشتیم مدام اعلام می‌کردند که قصد دارند در بازار ایران بمانند اما در آخرین جلسه بیان کردند علی‌رغم میل باطنی‌ دیگر قادر به ادامه همکاری نیستند و باید طبق دستور آمریکا ایران را ترک کنند.

این دو شرکت برای اینکه اعتماد ایران را جلب کنند و نشان دهند که علاقه دارند با کشورمان همکاری کنند تأمین‌کننده‌های چینی را معرفی کردند تا از این پس کارخانجات ایرانی بتوانند کالای خود را از آنها تامین کنند.

ایران و کره جنوبی سال‌ها با همکاری هم لوازم خانگی تولید کردند و اکنون با توجه به سوابق و تجربیاتی که مهندسان ایرانی دارند قرار است به جای محصولات شرکت‌های کره‌ای، محصولات دو شرکت ایرانی با همان کیفیت و خدمات پس از فروش وارد بازار شود. محصولات دو شرکت مطرح کره‌ای پیش از این با نام اصلی و با پشتیبانی شرکت‌های سام سرویس و جی پلاس به بازار عرضه می‌شدند؛ شرکت جی پلاس که در گذشته گلدیران نامیده می‌شد، بعد از خروج طرف کره‌ای با تأمین‌کننده‌های چینی وارد همکاری شده و از این طریق قالب‌ها، اجزا و قطعات فوق را با کیفیت سابق وارد کشور می‌کند تا تولید این محصولات ادامه پیدا کند.

این قول را می‌توانم به مردم بدهم که به زودی اقلام بسیاری از جمله تصفیه هوا، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، تلویزیون و مواردی از این قبیل در واحدهای تولیدی داخلی توسعه پیدا خواهد کرد و این واحدها مسؤولیتی برای کسب اجازه از شرکت‌های کره‌ای ندارند. در مورد تابلوهایی هم که بسیار حاشیه‌ساز شد می‌توانم بگویم که هیچ ضرورتی برای حضور تابلو‌های شرکت‌های کره‌ای بر سردر مغازه‌های داخلی وجود ندارد؛ از این پس تمام محصولات فوق با نام ملی تولید خواهد شد پس دلیلی برای وجود نام شرکت‌های کره‌ای بر سر در مغازه‌ها وجود ندارد. این در حالی است که شرکت‌های کره‌ای حاضرند با پرداخت هر هزینه‌ای تابلو‌های خود بر سردر مغازه‌های ایرانی را حفظ کنند اما دلیلی برای وجود نام آنها بر سر در فروشگاه‌هایی که محصولات ایرانی را به فروش می‌رسانند وجود ندارد و حتی در دفاتر مرکزی‌ هم تابلوی این شرکت‌های خارجی پایین آمده است.

نکته قابل توجه اینجاست که آمار تولید ما در عرصه لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مناسبی پیدا کرده و ورود محصولات ایرانی به صورت فعال نویدبخش آینده‌ای روشن در این حوزه است؛ می‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده رشد ما از امروز بسیار بیشتر خواهد بود.

در تولید برخی اقلام خاص مانند ماکروویو یا اسپیلت یونیت، کمتر از یک سال است که ورود کرده‌ایم اما سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است و اکنون شاهد گسترش تولید این محصولات با عمق داخلی‌سازی بیش از ۷۵ درصد هستیم. مجموعه دولت و حاکمیت برای تعمیق ساخت داخل در عرصه لوازم خانگی تلاش زیادی کرده و اکنون به آن جامه عمل پوشانده است. در این شرایط جایی برای تولیدکنندگان خارجی باقی نمی‌ماند و اگر حتی سامسونگ و ال‌جی هم بخواهند پس از رفع تحریم‌ها به ایران بازگردند دیگر مسیر برایشان هموار نیست و کارخانه‌های ایرانی آن‌قدر قدرتمند شده‌اند که دیگر اجازه ورود آنها به این بازار را ندهند. ‌

عباس هاشمی - مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها