دانشمندان هشدار داده اند که ویروس کرونا شاید همان بیماری X باشد، بیماری سهمگین و کشنده ای که پیش از این دانشمندان وقوع آن را در سطح جهان پیش بینی کرده و گفته بودند در آینده بیماری خطرناکی در جهان مسری می شود که جان میلیون ها نفر را می گیرد.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۶۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازدیلی میل، بیماری X در گذشته به بیماری کشنده ای اطلاق می شد که دانشمندان پیش بینی می کردند در آینده در سراسر جهان بروز کند و جان میلیون ها نفر را بگیرد. این پاتوژن به عنوان خطری بالقوه جهت آینده بشریت معرفی می شد. حالا سوال این است که ویروس کرونا همان بیماری X است؟

ویروس کرونا در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین و در یک بازار محلی ظهور کرد و تا امروز بیش از 80 هزار نفر را مبتلا کرده است.

این بیماری تا این لحظه جان بیش از 2 هزار و 600 را نفر گرفته که عمدتا بیمار و پیر بودند. اندام های حیاتی فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده آسیب های جدی می بیند به خصوص ریه ها.

دکتر ماریون کوپمانس ، ویروس شناس سازمان جهانی بهداشت گفت: «این نخستین چالش واقعی همه گیر است که کاملا متناسب با ویژگی های فهرست ویژگی های مربوط به بیماری X است. این حالا یک بیماری خطرناکی به شمار می رود که جهان نیاز به این دارد برای مقابله با آن آمادگی همه جانبه داشته باشد».

اظهارات وی در حالی منتشر شده که شش ما پیش یکی از مقامات سابق سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بود یک بیماری مشابه آنفولانزا در راه است که احتمالا جان 80 میلیون نفر از ساکنان کره زمین را می گیرد.

دکتر کوپمانس نوشت: «شباهت اولیه با شیوع SARS از نظر منشأ آن ، بیماری مرتبط با عفونت و توانایی شیوع آن مشخص است.اما از سال 2003 سفر هوایی جهانی بیش از 10 برابر افزایش یافته است و تلاش های لازم برای تلاش برای مهار این بیماری همه گیر بسیار پیچیده است.»

 

به گفته سازمان جهانی بهداشت بیماری X نشانگر این مسئله است که یک بیماری همه گیر بین المللی جدی ممکن است تمام جهان را در بگیرد. دو سال پیش احتمال وقوع بیماری X مورد بررسی و تحقیق سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می گویند مقامات و دانشمندان در سراسر جهان باید آمادگی لازم را برای همکاری با یکدیگر داشته باشند تا این بیماری مرموز جدید را هنگام ظهور متوقف کنند.

بیماری های سارس و مرس که شباهت بسیار زیادی با کرونا دارند هر دو در فهرست بیماری هایی قرار گرفتند که می توانند بیماری X باشند.

سایر بیماری های موجود در این لیست شامل تب خونریزی کریمه-کنگو (CCHF) ، ابولا ، تب لسا ، ویروس نیپا ، تب دره ریفت و زیکا هستند.

دکتر کوپمانس دانشمندان و متخصصان بهداشت عمومی را به اتهام 'اتلاف وقت گرانبها' با عدم آمادگی برای شیوع این بیماری ها متهم کرد.

وی در مقاله خود نوشت: «در شهر محل سکونت من در طول سال سیل‎های متعددی رخ می دهد. در گذشته مردم به آن اهمیت نمی دادند حتی اگر خسارت های سنگین رخ می داد چون باور عموم بر این عقیده بودند که وقوع سیل اتفاقی است که بالاخره می افتد. اما در سال های اخیر سیل گیرهای متعددی در شهر ساخته شده تا جلوی وقوع سیل های احتمالی را بگیرد. ما برای احتمال وقوع بیماری X نیز باید پیش بینی های لازم را انجام می دادیم و مقابل آن سیل گیر می ساختیم.»

وی در پایان این مقاله نوشته است:‌«زمان خواهد فهمید که آیا تلاش‌های یکپارچه مقامات چینی و بهداشت عمومی و جامعه تحقیقاتی بین المللی موفق خواهد بود یا خیر»

دکتر کوپمانس در مقاله ای در ژورنال علمی Cell این موضوعات را بیان کرد.

در یک گزارش دیگر که سال گذشته منتشر شد آمده است که یک 'خطر واقعی' از ابتلا به بیماری همه گیر مانند آنفولانزا در سراسر جهان و کشته شدن میلیون ها نفر وجود دارد.

هیئت نظارت بر آمادگی جهانی (GPMB) تیمی از متخصصان بهداشت به سرپرستی رئیس پیشین سازمان بهداشت جهانی یعنی دکتر گرو هارلم بروندلند این گزارش را تهیه کردند تا رهبران جهان را به تلاش واداشته و عملی کنند.

این گروه گفتند: «خطر شیوع همه گیر در سراسر جهان یک واقعیت است.»

بر اساس این ادعا یک بیماری خطرناک به سرعت می تواند ده ها میلیون نفر را بکشد ، اقتصاد را مختل کند و امنیت ملی را بی ثبات کند.

این گروه تخمین زدند که یک این بیماری همه گیر می تواند بین 50 تا 80 میلیون نفر را بکشد و پنج درصد از اقتصاد جهانی را از بین ببرد.

 

بر طبق ادعای این گزارش سیستم های بهداشت ملی ، به ویژه آنهایی که در کشورهای فقیر هستند ، تحت فشار یک بیماری که به طور گسترده و سریع گسترش می یابد ، سقوط خواهند کرد.

در این گزارش آمده است که توصیه‌های مطرح شده در گزارش اولیه توسط رهبران جهان نادیده گرفته شده است.

مقامات هیئت نظارت بر آمادگی جهانی در گزارشی نوشتند: «بسیاری از توصیه های مورد بررسی ضعیف اجرا شده بودند یا به هیچ وجه عملی نشده اند و شکاف های جدی همچنان وجود دارد».

مروری بر سیستم های مراقبت های بهداشتی که در حال حاضر در سراسر جهان وجود دارد نشان داد که فقط 13 کشور آمادگی مقابله با بروز یک بیماری خطرناک و همه گیر را داشتند.

در حالی که بیماری کرونا در کشورهایی همچون ایران، ایتالیا، کره جنوبی و به خصوص چین هر روز افراد بیشتری را درگیر خود می کند یک نگرانی شدید و عمومی در سطح جهان ایجاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها