یادداشت علیرضا شیخ عطار در جام جم آنلاین

نقش اسرائیل و امریکا در برخورد با مسلمانان هندی

اتفاقاتی که اخیر در هند افتاد می توان گفت این دولت فعلی هند هر کاری را به راحتی طبق دستور آمریکا انجام می دهد.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۷۳

نمی توان به طور مستقیم از نقش شخص ترامپ در برخورد با مسلمانان حرف زد ولی یقینا چنین کاری با حمایت و مشورت های او صورت گرفته است. همچنین نمیتوان از حمایت های رژیم صهیونیستی در این باره نیز غافل شد که با سیاستهای جدید و اعمال فشار بر علیه مسلمانان قصد اجرایی کردن مقاصد خود را دنبال می کنند.

برخوردهای که در رابطه با مسلمانان هند شروع شد به خود دولت و مساله قانون هویتی ان کشور برمی گردد. این قانون می گوید افرادی که از سال 88 19به عنوان مهاجر تلقی می شدند باید اسناد هویتی خود را ارائه بدهند و خود را به عنوان هندی ثابت کنند ولی با توجه به سختگیری دولت در مساله اسناد هویت حتی بسیاری از هندی ها نیز قادر به اثبات هویت خود نخواهند بود که همین موضوع را برای هندی ها پیچیده و سخت می کند.

آنها بعد از برخورد با این مشکل، قانون دیگری را وضع کردند و گفته شد به مهاجرین غیرمسلمان از بنگلادش و پاکستان و... تابعیت هندی داده خواهد شد اما مسلمانان در این قانون استثنا شدند. این قانون تبعیض آمیز اسباب هجمه به مسلمانان را آغاز کرد. این اتفاق دقیقا به سیاست های دولت مرکزی و شخص مودی و آمیت چا وزیر کشور بر می گردد و متاسفانه این بحث جدیدی نیست.

آقای مودی از زمانی که در ایالت گوجرات وزیر بود نسبت به مسلمانان با همین برخورد و دیدگاه رفتار می کرد و عقیده داشت آنها باید از کشور خارج شوند. وقتی داخل کشور شلوغ شد و هزینه های از خارج بر هند تحمیل گشت موضوع را به گردن پلیس کشور انداختند. بخصوص با موضعی که رهبری گرفتند و مساله ای که آغاز شد سعی در القای این نکته داشتند که فرمانده پلیس یک جوان بی تجربه است ولی چطور می توان گفت بیش از هفتصد خانه مسلمان بدون توجه و اطلاع دولت مرکزی سوزانده شده است؟ به نظر من، این حرف مستند نیست و به سیاست های دولت مرکزی اشاره می کند. دولت می تواند در اثبات بی طرفی خود قانون تبعیض آمیز اخیر را ملغا کنند چون با توجه به ساختار مجلس همانگونه که برای تصویب این قانون مشکلی بر سر راهشان نبود در لغو آن نیز مشکلی نخواهند داشت.

متاسفانه دولت فعلی هند هر کاری را به راحتی طبق دستور آمریکا انجام می دهد. نمی توان به طور مستقیم از نقش شخص ترامپ در برخورد با مسلمانان حرف زد ولی یقینا چنین کاری با حمایت و مشورت های او صورت گرفته است.

همچنین نمیتوان از حمایت های رژیم صهیونیستی در این باره نیز غافل شد که با سیاستهای جدید و اعمال فشار بر علیه مسلمانان قصد اجرایی کردن مقاصد خود را دنبال می کنند. اعمال فشار بر مسلمانان موجب خشنودی این دو قدرت است و هند در این زمینه از آمریکا و اسرائیلی ها مشورت می گیرد. عربستان نیز کشوری که در دامان آمریکا و اسرائیل قرار گرفته است. عربستان در ماجرای کشتار مسلمانان روهینگیا عکس العملی نشان نداد و خود امروز به قاتل مسلمانان یمن تبدیل شده است.

رفتار امروز دولت هند با مسلمانانش در نگاهی فراتر از این کشور قابل بررسی است. این اتفاق امروز در دنیای اسلام رخ می دهد. موضع گیری حضرت آقا باعث امیدواری مسلمانان هند شد و این نوید در کنار سکوت عربستان قرار می گیرد البته انتظار مسلمانان هند از ایران با انتظاری که از سایر کشورهای اسلامی دارند قابل مقایسه نیست.

این رفتارها به سیاست های سازمان های هندویی افراطی مانند آر آر اس بر می گردد که سازمان مادر است و تحت عنوان شعار هند سرزمینی متعلق به هندو ها انجام می شود. آنها عقیده دارند غیر هندو ها باید این کشور را ترک کنند و یا اینکه هندو شوند.

متاسفانه مسلمانان در داستان کشمیر بی تفاوتی نشان دادند و از این غافل شدند که این قصه می تواند برای آنها نیز تکرار شود.

در داستان معبد رام و مسجد بابلی ماجرا به نفع هندو ها تمام شد. باید گفت تا زمانی که این قانون ملغی نشود همزمان شاهد فشار بر مسلمانان خواهیم بود. در میانمار نیز چنین قانونی وجود داشت با وجود چنین قوانینی حتی اگر ظلم بر مسلمانان برای مقطعی فروکش کند باز هم به استناد بر قانون اعمال فشار و حرکت هایی این چنینی بر علیه مسلمانان ایجاد می شود.

این موضوع را نیز عنوان کنم که هند و پاکستان درگیری 60 ساله ای دارند. هر اتفاق ناگواری که در این دو کشور رخ بدهد به نوعی بر دوش کشور مقابل انداخته می شود. به نظر من، در این ماجرا پاکستان عکس العملی در قد و قواره خود نشان نداده است و می توانست تحرک دیپلماتیک بیشتری نشان بدهد.

ظاهرا پاکستان کمین کرده تا دیگران حرکتی بکنند و او در پشت سرش حرکت کند. چون ماجرای کشمیر مستقیما به پاکستان توجه دارد.

علیرضا شیخ عطار - سفیر پیشین ایران در هند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها