تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران هنگام ویروس کرونا، از مصادیق حقوق بشر آمریکائی و تروریسم اقتصادی است.
کد خبر: ۱۲۶۳۰۶۲

در کنار تحریم‌های ظالمانه اقتصادی که رفاه و معیشت مردم ایران را هدف گرفته، تحریم‌های دارویی و درمانی جان میلیون‌ها نفر از مردم بزرگ ایران در معرض خطر قرار داده است. در این مقطع دستگاه دیپلماسی ایران و بخصوص آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه با اقدامات تأثیرگذار رفتار ضد حقوق بشری کاخ سفید را افشا کرده و رویکرد کینه‌توزانۀ آمریکا علیه ملت ایران را آشکار ساخته است.

بر اساس معیارها و موازین بین‌المللی، مردم دنیا دارای حق بر سلامت هستند. هرگونه اقدامی که این حق را نقض کرده و انسان‌ها را در معرض بیماری قرار دهد، مصداق نقض حقوق بشر است. در این شرایط، دولت‌ها و نهادهای حامی حقوق بشر باید در مقابل کشورهای ناقض حقوق بشر بایستند و بخصوص از تبعیض‌های مبتنی بر نژادپرستی ممانعت کنند. نقش خانم میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز برای اعمال فشار حداکثری به کاخ سفید و متقاعد کردن آمریکا به لغو تحریم‌های پزشکی و درمانی مؤثر خواهد بود.

اخیر آقای گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده بعد از جنگ جهانی، بحران کرونا مهم‌ترین عامل تهدیدکننده جان انسان‌هاست. در شرایط جنگی، معمولا شورای امنیت سازمان ملل باید به وظیفه خود عمل کرده و با عوامل تشدید بحران از جمله تحریم‌های یک‌جانبه مقابله کند. دستگاه دیپلماسی با تداوم ارتباطات خود با سازمان ملل متحد، آقای گوترش را به انجام وظایف خود و رایزنی برای «لغو سریع و کامل تحریم‌ها» دعوت کند.

اگرچه با توجه به رویکرد خصمانه آمریکا نسبت به مردم ایران نمی‌توان به لغو تحریم‌های ظالمانه امیدوار بود اما ادامه فشارهای دیپلماتیک می‌تواند در بازگرداندن بخشی از پول‌های ایران که توسط آمریکا مسدود شده، مؤثر باشد. همان‌گونه که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده در صورت آزاد شدن این منابع مالی، قطعا شاهد رفاه مردم و تشدید مبارزه با ویروس کرونا خواهیم بود. طرح دعاوی در دادگاه‌های بین‌المللی و تقاضای رسیدگی و صدور حکم سریع، به دلیل بحران کرونا نیز قابل ‌پیگیری است.

در عین‌ حال دستگاه دیپلماسی با اتخاذ تدابیر مقتضی، شاید بتواند امکان لازم را برای ایرانیان خارج از کشور برای ارسال کمک‌های خود به داخل کشور فراهم کند. فعال‌سازی برخی از کانال‌های مالی که با ایران ارتباط دارند، می‌تواند در این مسیر مؤثر واقع گردد.

محسن پاک آیین - دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل سیاست خارجی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها