از آنجا که کروناویروس جدید همچنان در حال گسترش است ، مردم اقدامات احتیاط آمیز زیادی را انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که محیط خانه آنها از ویروس عاری است و خطر ابتلا به عفونت کمتر می شود. همه ما هفته هاست که مدام شستشو و نظافت داریم.
کد خبر: ۱۲۶۳۱۳۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از health، اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید که ویروس کرونای جدید معمولاً از طریق قطرات تنفسی (از شخص آلوده عطسه یا سرفه می شود) منتقل می شود و نه از طریق اشیاء و موادی که می توانند ویروس را در صورت آلوده شدن انتقال دهند اما دستورالعمل های این مرکز همه احتمالات را در نظر می گیرد و هشدار می دهد سطوح آلوده هم می توانند خطرناک باشند. این ویروس ممکن است ساعتها به روی سطوح ساخته شده از انواع مواد ، از جمله لباس ، زنده بماند.

محققان انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی (NIAID) در مونتانا کشف کرده اند که ویروس کرونای جدید می تواند روی مقوا ، پلاستیک و فولاد زنده بماند اما هنوز اطلاعاتی در اینباره وجود ندارد که کرونا بر روی پارچه هم زنده می ماند یا نه.

آمش آدالجا متخصص بیماریهای عفونی و دانشمند ارشد مرکز امنیت درمانی جانس هاپکینز در مریلند گفت: من گمان می کنم که زنده ماندن ویروس برای چند ساعت یا شاید یک روز روی لباس امکان دارد. این تا حد زیادی به شرایط محیطی بستگی دارد. دما و رطوبت روی رشد ویروس تأثیر می گذارد.

با این حال دکتر آدالجا اعتقاد ندارد که لباس می تواند وسیله اصلی پخش کردن ویروس باشد.

حال با توجه به در نظرگرفتن این احتمال باید نظافتی اساسی بر روی لباس ها داشت.

 

چند بار باید لباس های خود را بشویید؟

اگر هیچ کس در خانواده شما مبتلا به ویروس کرونا نشده می توانید لباس های خود را مطابق معمول تمیز کنید.

اما اگر قانون ماندن در خانه زیر پا می گذاریدو به اماکن عمومی می روید به شدت توصیه می شود پس از بازگشت به خانه تمامی لباس های خود را به دقت بشویید.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از ویروس ها می توانند بعد از دو یا سه روز بر روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ و به مدت 24 ساعت روی مقوا و چهار ساعت روی مس باقی بمانند. برخی از زیپ ها ، دکمه ها و سایر سخت افزارهای پوشاک از این مواد ساخته می شوند بنابراین می توانند ویروس را به خانه شما وارد کنند.

در مورد لباس های بیماران چه کار باید بکنیم؟

اگر شخصی در خانواده شما به این ویروس مبتلا شده باید در هنگام شستن لباس های او اقدامات احتیاطی بیشتری انجام شود.

توصیه می شود هنگام شستن لباس های کثیف یک بیمار ، دستکش یکبار مصرف بپوشید و بلافاصله پس از استفاده دستکش را دور بیندازید و سپس دست های خود را به دقت بشویید. اگر هنگام استفاده از لباس‏های کثیف دستکش نمی پوشید ، حتماً دست های خود را بعد از آن به دقت بشویید. علاوه بر این  لباس های کثیف را نتکانید. در غیر این صورت ممکن است ویروس را از طریق هوا پراکنده کنید.

لباس های آلوده با استفاده از گرمترین تنظیمات ممکن باید شسته شوند. گفته می شود شستن لباس های کثیف از یک بیمار با لباس های افراد دیگر اشکالی ندارد زیرا شستن لباس در ماشین لباس شویی با مواد شوینده باعثکشتن  ویروس می شود.

شورای شیمی آمریکایی لیستی از محصولاتی از جمله مواد شوینده را جمع آوری کرده است که می تواند در برابر پاتوژن های ویروسی و COVID-19 از آنها استفاده شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها