مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز

تاکید برتغییر وضعیت استخدامی ایثارگران در ادارات دولتی

کووید 19 به هر کشوری پا گذاشت تحمیل مرگ و تعطیلی، بحران کمبود لوازم بهداشتی همچون شست‌وشو دهنده‌ها، مواد ضدعفونی کننده‌، ماسک‌های نانو، دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی را به همراه داشت.
کد خبر: ۱۲۶۳۱۶۷

ایران اما با کادر پزشکی کارآمد و ایثارگر و همت نوآوران و فناوران در یک همکاری بین بخشی و در زیست‌بوم فناوری و نوآوری شکل گرفته طی این سال‌ها با کمک معاونت علمی و فناوری که در آن شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نیروی انسانی خلاق و متخصص با فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد زیست بوم، خود را برای روزهای بحرانی به هرشکلی آماده و قوی کرده بود.

فتوحات جهاد علمی و فناوری در دوران تحریم در رویارویی با کووید 19 باعث شد این زیست‌بوم رفع و تعدیل نیازهای فوریتی کشور را در دستور قرار داده و موفقیت‌هایی را کسب کند.

با همت جوانان خلاق، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های نوپا و همیاری و همکاری مردم توانستیم تولید ماسک نانو را با افزایش چرخه تولید و همچنین تولید ماشین آلات مورد نیاز برای تولید ماسک بالا ببریم و چند برابر کنیم. همچنین به کمک دانش‌بنیان‌ها کیت تشخیص کووید-19 ایران‌ساخت به فوریت و با استاندارد بالا تولید شد و در زمینه ساخت و عرضه داروهای ویژه رفع کننده صدمات کرونا به بدن نیز توانستیم خیلی سریع عمل کنیم.

در این شرایط یک شرکت دانش بنیان دیگر نیز با استفاده از حمایت‌های معاون علمی و فناوری، تولید مهم‌ترین تجهیز مقابله با کووید-19 یعنی دستگاه ونتیلاتور، مهم‌ترین دستگاه آی‌سی‌یو را روزانه به 35 عدد رساند تا در این زمینه نیز آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس ناشناخته را داشته باشیم.

هنگامی که ایران شروع به رفع نیازهای داخلی کشور کرد، کووید-19 که بحرانی جهانی است باعث شده هیچ کشوری حتی اگر می‌خواست هم، چیزی برای صادر کردن به دیگر کشورها نداشته باشد زیرا هر کشوری که بتواند روی پای خود بایستد بی‌شک بحران را بهتر و آسان‌تر  پشت سر گذاشته است.

متاسفانه آن چنان که در رسانه‌های غربی و بین المللی شاهد هستیم، در شرایط کنونی بسیاری از کشورهای توسعه یافته در مواجهه با کووید-19 به سالمندان و قشر آسیب پذیر اولویت درمان نمی‌دهند، اما خوشبختانه و با عنایت الهی در ایران نیازی به اولویت بندی بیماران پیدا نکرده و نخواهیم کرد. مبارزه با کرونا در حوزه آی‌تی و هوش مصنوعی نیز موفقیت داشت.

امروز سامانه هوشمند تشخیص کووید-19 نیز توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و معاونت علمی و فناوری رونمایی شد. یکی از بهترین روش‌های تشخیص کووید-19 که دقت بیشتر و هزینه کمتری دارد استفاده از هوش مصنوعی و بهره‌گیری تصاویر سی‌تی‌اسکن قفسه سینه برای تشخیص ذات‌الریه کووید-19 است.

در این سامانه که به عنوان دستیار متخصصان رادیولوژی فعال شده است، سرعت و دقت شناسایی بیماری بسیار بالا است. هوش مصنوعی باعث می‌شود تا در روند تشخیص این بیماری، خطای انسانی که بر اثر خستگی و کار زیاد در تیراژ بالا و فشرده به وجود می‌آید به صفر برسد.

سامانه هوشمند تشخیص کووید-19، اطلاعات زیادی در زمان کوتاهی به‌دست می‌آورد، آرشیو می‌کند و در پایش، بررسی و تصمیم‌گیری به متخصصان کمک می‌کند. همچنین این سامانه به صورت آماری و دقیق میزان ابتلای فرد را تشخیص داده که خود برای درمان دقیق بیمار بسیار با اهمیت است.

سامانه تشخیص ذات‌الریه کووید-19 بر اساس پزشکی نوین و هوش مصنوعی شکل گرفته است.

پرویز کرمی - سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری / روزنامه جام جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها