رییس جمهوری در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه با وی، گامهای اولیه برقراری ساز وکار اینستکس را مثبت اما ناکافی برشمرد.
کد خبر: ۱۲۶۳۳۰۲
به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا  «حسن روحانی» عصر دوشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» با وی، تاکید کرد: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تأمین تمامی نیازمندیهای کشورمان استفاده کنیم.
 
وی ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم جهان در مسیر مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: همه کشورها و دولتها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر، نمی توانند از این شرایط حساس عبور کنند.
 
رییس جمهوری با اشاره به اینکه مبارزه با این بیماری در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست، افزود: دولت آمریکا به رغم اینکه با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته، در این شرایط نیز با اقدامات خود مقررات بهداشتی مصوب سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی را زیرپا می گذارد.
 
روحانی با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعلام آتش بس در جنگ میان کشورها در دوران شیوع بیماری کرونا در جهان، ابراز امیدواری کرد که این ابتکار شامل جنگ اقتصادی علیه ایران نیز باشد و خاطرنشان کرد: انتظار داریم تا کشورهای دوست برای رفع تحریمهای ظالمانه و یکطرفه در این شرایط، آمریکا را تحت فشار قرار دهند.
 
روحانی با اشاره به اینکه «در صورتی که همه تحریم‌ها برداشته شود آماده‌ایم به تعهدات خود در زمینه هسته‌ای بازگردیم» گفت: رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات از سوی اروپا یک ضرورت است و در این شرایط خاص، امروز اهمیتی مضاعف یافته است.
 
رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس آنچه در طرح صلح هرمز عنوان شده، تنها راه حل تأمین امنیت دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز را در همکاری کشورهای منطقه می‌داند، ادامه داد: ایران از هیچ تنشی در منطقه استقبال نکرده و همواره در راستای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه تلاش کرده و خواهد کرد.
 
رییس جمهوری، ضرورت احترام و رعایت حاکمیت مردم در کشورهای منطقه را حائز اهمیت دانست و گفت: بر این اساس برخی تحرکات اخیر آمریکا در عراق را اقدامی خطرناک و به ضرر امنیت این کشور و منطقه می‌دانیم.
«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه نیز در این گفت وگوی تلفنی، با بیان گزارشی از وضع شیوع بیماری کرونا و چگونگی مقابله با آن در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، گفت: جهان، شرایط سختی را تجربه می‌کند و امیدوارم همه کشورهای جهان بتوانند با همکاری یکدیگر از این شرایط دشوار عبور کنند.
 
وی با اشاره به علاقه‌مندی فرانسه به گسترش همه‌جانبه همکاریها با ایران، گامهای برداشته شده برای شروع به کار ساز وکار مالی اینستکس را مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آن، تبادلات ایران و اروپا افزایش یابد تا همکاریهای مالی اروپا با ایران به شکل راحت تری انجام شود.
 
مکرون با اشاره به نقش مهم و سازنده ایران در مناسبات منطقه ای، بر ضرورت توسعه همکاری ها و تعاملات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و فرانسه در راستای توسعه صلح، ثبات و امنیت منطقه تأکید کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها