زندگینامه نویسی و شرح حال نویسی یکی از روش‌های مرسوم نویسندگی است که از دیرباز مورد توجه نویسندگان بوده است اما کتابی که شیوه‌های نگارش اینچنین کتابی را به افراد آموزش دهد، کمتر در دسترس بوده است. برایان د.آزبودن اسکاتلندی که پس از بازنشستگی از ریاست کتابخانه‌های کشورش زندگی خود را صرف نویسندگی کرده یکی از کسانی است که این دغدغه را جدی گرفته و با همکاری ریچارد سایر، تاریخ‌نویس معاصر آمریکایی که دارای تجربه‌ای طولانی در زندگینامه نویسی است، نگارش کتابی را در این زمینه به انجام رسانده است . این کتاب با ترجمه محسن سلیمانی اخیرا توسط سوره مهر منتشر شده است.
کد خبر: ۲۶۳۴۶۱

علاقه‌مندان به زندگینامه نویسی با خواندن این کتاب 5200 تومانی که در 17 فصل نوشته شده است، می‌توانند آموزش گام به گام این شیوه نگارش را فراگیرند و با تمرین و استمرار به زندگینامه‌نویس و شرح حال نویسی زبردست بدل شوند.زندگینامه و شرح حال نویسی،درباره زندگینامه و شرح حال نویسی،آیا همه می‌توانند زندگینامه بنویسند؟، چرا باید زندگینامه بنویسیم؟، پیدا کردن سوژه، طراحی ساختار زندگی، شروع تحقیق، ساماندهی اطلاعات، نگارش زندگینامه، رعایت حقوق دیگران، تصاویر و نمایه زندگینامه، چگونه کتاب بنویسیم، تحقیق درباره گذشته: پیش‌نویس سوال‌هایی برای مصاحبه، سوال‌های دوران جوانی تا بلوغ، شغل، خواستگاری، ازدواج و تشکیل خانواده، سال‌های بازنشستگی، درباره ابزار مصاحبه، ساماندهی مطالب زندگینامه و نوشتن پیش‌نویس عنوان‌های فصل‌های مختلف این کتاب هستند.

مترجم کتاب که دارای سابقه‌ای طولانی در ترجمه آثار و منابع مرتبط با ادبیات داستانی است ،با اضافه کردن بخشی به عنوان ضمایم توانسته است سطح آموزشی کتاب را برای مخاطبان حرفه‌ای داستان نیز قابل استفاده کند. یکی از این ضمایم واژه‌نامه انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی است که می‌تواند مرجع خوبی برای علاقه‌مندان به ترجمه آثار داستانی و دانشجویان رشته‌های مرتبط با آن باشد. همچینین سلیمانی نمایه‌ای از فهرست راهنمای اشخاص، کتاب‌ها و نشریات و مکان‌ها را نیز به پایان کتاب اضافه کرده است که این نمایه نیز برای دسترسی مطلوب تر به این کتاب و مطالب آن مرجع خوبی است. از نکته‌های قابل توجه در بررسی کتاب چگونه زندگینامه بنویسیم؟ که می‌تواند برای همه مخاطبان آن قابل توجه باشد، نثر خوب و خواندنی آن است که ضمن بیان ساده و بدون پیچیدگی مطالب آموزشی، همه مخاطبان و خوانندگان را با توجه به سطح آگاهی و علاقمندی آنها به ادبیات در بر می‌گیرد.

چاپ نخست این کتاب در 2500 نسخه از سلسله کتاب‌های مباحث تئوریک داستان‌نویسی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سال جاری منتشر شده است.

آرش شفاعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها