به‌گفته دکتر نیکلاس دادمن، استاد بازنشسته مدرسه دامپزشکی کامینگز دانشگاه تافتس، نوازش سر یک گربه یا سگ، بیانگر توجه به حیوان است، توجهی که او ممکن است مشتاق آن باشد. علاوه برآن، لمس‌کردن سر با پنجه برای گربه‌ها، کار سختی است و آنها نمی‌توانند این قسمت از سرشان را لیس بزنند. دادمن به خبرنگار نشریه لایوساینس می‌گوید: این قسمت از بدن‌شان را که می‌توانید برایشان ماساژ دهید، نسبتا غیرقابل دسترس است و آنها این کارتان را نوعی لطف شما تلقی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۵۵۲۷۶
چرا گربه‌ها دوست دارند سرشان را نوازش کنیم؟!

دلایلی که گربه‌ها را به نوازش سر علاقه‌مند می‌کند، متفاوت است. بنا به گفته دادمن، نوازش دوستانه سر، گونه‌ها یا چانه گربه‌ها، آنها را به یاد روش‌های تمیزکردن و مراقبت مادرشان از خود می‌اندازد. درست مانند زمانی‌که پشت پنجه‌های‌شان را لیس می‌زنند و به سرشان می‌مالند. نوازش سر هم آنها را به یاد مادرشان می‌اندازد که وقتی بچه بودند، سرشان را لیس می‌زد. بنابراین گربه‌ها، خاراندن سر را نوعی سرویس مراقبت‌های شخصی از سوی صاحب خود می‌دانند یا صاحب خود را همچون مادر خود می‌بینند، زیرا به گفته دادمن این کاری است که گربه‌های مادر انجام می‌دهند.

علاوه برآن، بنا به گفته مایکل دلگادو، پژوهشگر دکتری روان شناسی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دارنده مدرک مشاوره رفتارشناسی گربه، سراسر بدن گربه‌ها پوشیده از غده‌های تولید بوست و این غدد روی پیشانی، گونه‌ها و چانه آنها تمرکز بیشتری دارند. دلگادو می‌گوید: وقتی بدن آنها با چیزی ـ دست شما یا گوشه دیوار یا گربه‌ای دیگر ـ مالش می‌یابد، از این غدد، بویی متصاعد می‌شود که انتشار این بو، قلمروشان را مشخص می‌کند و ما معتقدیم این کار اثر آرامش‌بخشی برای آنها دارد. اما ماساژ سر از همه بهتر است. وقتی یک گربه پیشانی خود را به کف دست انسان می‌مالد، رفتار اجتماعی دوستانه‌ای است که به اعتقاد دلگادو، ژست بسیار پرمحبتی است. این رفتارها نشان می‌دهد ماساژ سر برای گربه‌سانان هدفی دوگانه دارد؛ اول این که قلمرویشان را تعیین می‌کند و دوم این که بیانگر احساسات دوستانه است.

منبع: Live Science

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها