از یکشنبه شب که قلب ایران با زلزله کرمانشاه لرزید، هر کس از هر راهی که توانست همدردی‌اش را با مردمان آسیب‌دیده شهرها و روستاهای غرب کشور بیان کرد. بسیاری از بازیگران و هنرمندان فعال در فضای مجازی با استفاده از امکانی که در این فضا دارند از مردم خواستند کمک‌های ضروری را به دست مردمان آسیب‌دیده برسانند، بسیاری دیگر از چهره‌های شاخص هنری کشور نیز اقدام به برپایی نمایشگاه، اکران وقفی فیلم‌های سینمایی و... کردند تا درآمد حاصله را صرف کمک به آسیب‌دیدگان زمین لرزه کرمانشاه کنند و البته بعضی دیگر ضمن ابراز همدردی به میدان عمل آمدند، آستین بالا زدند و اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی و رساندن آن به دست هموطنان آسیب‌دیده کردند.
کد خبر: ۱۰۹۴۳۶۱
دگر عضوها را نمانده قرار

همدلی هم آنها را گرم می‌کند

کوروش سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون که خودش اصالتی کرمانشاهی دارد در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: من هر روز با مردم آن منطقه و کمک‌رسانان در تماس هستم. در جریان کمک‌رسانی‌ها به مردم آن مناطق، بشدت به شهر «ازگله» کم‌توجهی شده و از ضروریات مردم آنجا طی چند روز آینده چادر، لباس گرم، پتو و موادغذایی (مثل نان و آب و کنسرو) است. بعضی راه‌ها بسته شده و نیروهای امداد هنوز به بعضی روستاها دسترسی پیدا نکرده‌اند و از مسئولان صمیمانه می‌خواهم به نوعی به این روستاها هم دسترسی پیدا کنند.

بازیگر فیلم‌هایی چون «اتوبوس شب»، «متولد ماه مهر»، سریال «فاکتور هشت» و... در ارتباط با انتظارات و خواسته‌هایش از مردم و مسئولان می‌گوید: مردم به صورت خودجوش در حال جمع‌آوری کمک از طریق مراکز هلال‌احمر و نهادهای خیریه هستند و حتی چهره‌های شناخته شده هم خودشان اقدام به کمک‌رسانی کردند که همین همدلی‌ها هم جای تقدیر دارد، اما گفتن چند نکته در اینجا به نظرم ضروری است. نخست این‌که هر حادثه‌ای استراتژی خاص خود را می‌طلبد. در روزهای اول حوادثی مانند زلزله باید به فکر آذوقه‌رسانی، اسکان دادن و کمک به مجروحان و بازماندگان بود. اکنون مردم آن منطقه به ابتدایی‌ترین نیازها مثل نان، آب، لباس گرم، پتو، چادر، مداوای مناسب و محلی برای سکونت نیاز دارند، اما وقتی این نیازها برآورده شد به نیازهای دیگری احتیاج دارند. بازماندگان این حادثه در چشم به‌هم‌زدنی عزیزانشان و تمام هست و نیست‌شان را از دست داده‌اند و به لحاظ روحی حال خوبی ندارند و من خواهشم از مردم این است که به مرور زمان زلزله‌زده را فراموش نکنند. فضای این روزها برای من بسیار شریف و محترم است و امیدوارم این همدلی‌ها به مرور زمان کمرنگ نشود؛ زیرا مردم این منطقه و کلا مناطق مرزنشین به خودی خود به دلیل نبود کارخانجات تولیدی، بیکاری و... محروم و عمدتا کشاورزند و کشاورزی شاید نتواند تمام و کمال نیاز آنها را تامین کند.

او ادامه می‌دهد: فارغ از بحث زلزله، مردم این مناطق نیاز به حمایت دارند و حالا نیاز آنها بیشتر شده است. تشکر می‌کنم از تمام نهادهایی مانند ارتش، سپاه، هلال‌احمر، پزشکان و پرستاران که این چند روزه زحمت کشیدند. به هر حال، این وظیفه‌ای است بر عهده آنان که امیدوارم با مدیریت و نظم بیشتر، بهتر شود.

این بازیگر می‌گوید: وقتی کسی زندگی‌اش را از دست داده، دیگر نباید گرسنه بماند یا از سرما بلرزد. امیدوارم هر کسی در هر حدی که می‌تواند به آنها کمک کند، چون همین همدلی‌ها آنها را دلگرم می‌کند و آنها فکر می‌کنند که تنها نیستند.

کوروش سلیمانی با بیان این‌که طی روزهای آینده به استان کرمانشاه سفر خواهد کرد، می‌گوید: من در فضای مجازی با توجه به گفته دوستان و آشنایانی که در آن مناطق هستند، نیازهای ضروری مردم و انجمن‌های خیریه مطمئن را که عمده‌ترینشان هلال‌احمر است، اطلاع می‌دهم. قطعا زلزله غم بزرگی است که پدید آمده و امیدوارم بتوانیم وظیفه‌مان را در قبال بازماندگان این حادثه به بهترین شکل ممکن ادا کنیم. مردم شریف کرمانشاه، دالاهو، سر پل ذهاب، قصر شیرین و ثلالث باباجانی سال‌ها جنگ زده بودند و حالازلزله‌زده شده‌اند. بعد از گذشت این روزهای بحرانی می‌توان با ایجاد شغل و مسکن به آنها کمک کرد. امیدوارم هیچ‌وقت شاهد چنین اتفاقاتی نه‌تنها در ایران که در تمام دنیا نباشیم.

برنامه‌های هنری در حمایت از زلزله‌زدگان

بسیاری از هنرمندان عرصه سینما و تئاتر، عواید حاصل از فروش بلیت‌هایشان را به زلزله‌زدگان اختصاص داده‌اند. در این راستا، برای کمک و همدردی با زلزله‌زدگان غرب کشور، عواید فروش بلیت یک روز از فیلم سینمایی غیرمجاز به کارگردانی حسن یکتاپناه و تهیه‌کنندگی محمدحسین عامری‌پویا و یک روز از نمایش «اون دیگه این‌جا زندگی نمی‌کنه» به نویسندگی و کارگردانی پیام عزیزی که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است، به آسیب‌دیدگان زلزله اختصاص پیدا می‌کند.

همچنین عواید فروش فیلم آزاد به قید شرط به کارگردانی حسین شهابی روز شنبه هفته آینده (27 آبان) در تمام شهرهای کشور در یک سئانس به زلزله‌زدگان کرمانشاه اهدا می‌شود.

برپایی چادر هلال‌احمر در خانه هنرمندان

خانه هنرمندان ایران هم اطلاعیه‌ای پیرامون زلزله اخیر غرب کشور منتشر کرد. در بخشی از اطلاعیه آمده است: هنرمندان همچون تمام اعضای جامعه در کنار زلزله‌زدگان هستند و در غمشان شریک. خانه‌ هنرمندان ایران به نمایندگی از جامعه فرهنگی و هنری کشور در تلاش‌ است، به کمک زلزله‌زدگان بشتابد و کمی از بار غم آنها بزداید. از همه مردم عزیز ایران خواهشمندیم در این امر مهم، با کمک‌های نقدی و غیرنقدی‌شان یاریگر عزیزان زلزله‌زده باشند. پایگاه امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر ایران از چهارشنبه 24 تا 26 آبان از ساعت 13 تا 20 در خانه هنرمندان ایران برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و کالایی استقرار خواهند داشت. دیروز هم خانه سینما اعلام کرده بود، عده‌ای از سینماگران به مناطق زلزله‌زده می‌روند تا بتوانند سهمی در کمک و تسلی خاطر زلزله‌زدگان داشته باشند. همچنین پردیس کورش، نیمی از عواید فروش روز گذشته خود را به زلزله‌زدگان اختصاص داد. این‌ها همه تنها بخشی از فعالیت و کمک سینماگران برای زلزله‌زدگان غرب کشور است. هنرمندان و نهادهای فرهنگی و هنری زیادی در عرصه تئاتر، هنرهای تجسمی، ادبیات و موسیقی پا پیش نهاده‌اند تا به صورت عملی به کمک زلزله‌زدگان بشتابند.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها