سومین پرونده ژئوپارک جهانی ایران برای ثبت در یونسکو باز شد. «طبس» که عنوان بهشت زمین‌شناسی را یدک می‌کشد به عنوان سومین ژئوپارک پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی (پس از ژئوپارک قشم و ارس) مطرح شده است.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۰۶
ژئوپارک طبس جهانی می‌شود

البته از میان دو ژئوپارک قبلی، قشم ثبت جهانی شده، اما پرونده ارس هنوز بهسرانجام نرسیده است. پرونده طبس هم سومین پروندهای است که کار روی آن آغاز شده است.

وصال یحیی شیبانی، مدیر ژئوپارک و نماینده معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس در امور جهانی شدن ژئوپارک درباره جزئیات این پرونده به ایسنا گفت: مطالعات اولیه درباره ژئوپارک طبس از ابتدای سال 1389 شروع شد. مرحله نخست، شناسایی سایتها و نامگذاری آنها بود. فیلمی هم با عنوان ژئوتوریسم طبس ساخته شد.

شیبانی با بیان اینکه نتیجه مطالعات انجام شده را در کتاب اطلس میراثزمینشناختی طبس گردآوری کردیم که در نشست اردیبهشت 97 در قشم رونمایی میشود، افزود: طرح ژئوپارک طبس از سال گذشته وارد فاز اجرایی شده است که نخست ثبت ملی آن را که در سازمان زمینشناسی انجام میشود، پیگیری میکنیم و سپس جهانی شدن آن را محقق خواهیم کرد.

مدیر ژئوپارک طبس درباره بازه زمانی اجرای استانداردها در این منطقه گفت: برنامه نخست آموزش دبستانها، دبیرستانیها و معلمان است.

پس از آن کارگاههایی برای مسئولان و مردم محلی برگزار میشود که ژئوپارک را درک کنند تا ابتدای سال آینده اقدامات اجرایی را برای ثبت ملی انجام دهیم و سپس ثبت جهانی را پیگیری کنیم. شیبانی در پاسخ به این پرسش که ژئوپارک قرار است چه تغییری را در زندگی و اقتصاد مردم و جامعه محلی ایجاد کند، افزود: ژئوپارک یعنی توسعه پایدار و اقتصادی که از دانش بومی مردم گرفته میشود. اجرای این طرح کمک میکند روستاهای هدف گردشگری، همیار ژئوپارک شود. مدیرژئوپارک طبس به چند سایت از ژئوپارک طبس هم اشاره کرد و گفت: کال جنی، از مهمترین ژئوسایتهای طبس بهشمار میآید که در شمال این شهرستان و تقریبا در 27 کیلومتری مرکز شهر طبس و در نزدیکی روستایی به نام ازمیغان ـ که محل کشت برنج است ـ قرار دارد. در کوههای منتهی به این دره، قدیمیترین فسیل به قدمت بیش از 160میلیون سال پیدا شده که در موزه زمینشناسی شهر طبس میتوان آن را دید. پروفسور مارتینی، رئیس شورای عالی شبکه جهانی ژئوپارکها از وجود چنین درهای در ایران بسیار شگفتزده شد و آن را با گرند کنیون آمریکا قیاس کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها