نوروز؛ این واژه برای بیشتر ایرانیان تداعی‌کننده خاطرات خوش از دورهمی‌های فامیلی و سفرهایی سرشار از نشاط همراه با خانواده است. اما کم نیستند خانواده‌هایی که در همین روزهای خوش بر اثر بی‌احتیاطی یک راننده داغدار می‌شوند. مطابق آمار پلیس، فقط در پنج روز اول تعطیلات نوروزی گذشته، 145 نفر در حوادث رانندگی کشته و 2950 نفر زخمی شدند. این آمار نشان می‌دهد سفرهای نوروزی همان اندازه که می‌تواند خاطره‌انگیز باشد، خطرناک نیز هست. اما علت این اتفاق چیست؟
کد خبر: ۱۱۲۹۸۳۴
رانندگان عجـول تعطیلات دلخراش

حجم بالای سفرهای برونشهری در تعطیلات عید که منجر به شلوغی جادهها میشود یکی از عواملی است که به اعتقاد کارشناسان حملونقل سبب کلافگی رانندگان شده و بیاحتیاطی آنان هنگام رانندگی را به همراه دارد. این کارشناسان تاکید دارند طولانی شدن زمان سفر موجب میشود رانندگان عصبانی شوند و آستانه تحملشان پایین بیاید. هادی هاشمی، رئیس پیشین پلیس راهور پایتخت

در این باره به جامجم میگوید: رانندهای که از ترافیک جادهها بدخلق شده است و دوست دارد هرچه سریعتر به مقصد برسد، هنگام رانندگی دست به حرکات نادرست مانند سبقت غیرمجاز میزند که میتواند باعث تصادفات شدید شود. به همین دلیل میتوان به هم ریختگی روحی رانندگان به دلیل شلوغی جادهها را یکی از اصلیترین عوامل آمار بالای آسیبدیدگان این حوادث در ایام نوروز ارزیابی کرد.

محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور نیز با این که معتقد است نمیتوان نقش خودروهای ناایمن و راههای حادثهخیز را در بروز حوادث رانندگی نادیده گرفت، اما با نظر هاشمی درباره تاثیر بیاحتیاطی رانندگان در وقوع تصادفات موافق است. او در عین حال تاکید دارد انسانها به شرط رعایت اصول ایمنی میتوانند مهمترین عامل جلوگیری از وقوع تصادفات باشند.

ترحمی درباره نقش عامل انسانی در جلوگیری از تصافات به جامجم توضیح میدهد، رانندگان ما باید به انسانهای ایمن شده تبدیل شوند، یعنی بتوانند با آگاهی، دانش و احتیاط خود، مانع بروز حوادث ترافیکی شوند. او میگوید برای کاهش آمار تصادفات رانندگی، باید کاری کرد همه مردم عمیقا به این باور برسند که رعایت نکردن اصول ایمنی و سرپیچی از مقررات رانندگی، منجر به حادثه میشود.

رئیس اداره حقوقی راهور ناجا با بیان این که مطابق آمار پزشکی قانونی، از فروردین تا پایان دی امسال شاهد کشته شدن روزانه 45 نفر در جادههای ایران بودهایم، تاکید میکند رانندگان ما باید برای کاهش این آمار به کمک پلیس بیایند و برای احترام به خانواده خود و چشمهایی که منتظرشان هستند، با احتیاط لازم رانندگی کنند.

رعایت قانون؛ سفر ایمن

آمار فاجعهبار کشتهشدگان و مصدومان حوادث رانندگی در تعطیلات نوروزی نشان میدهد، اغلب ر انندگان تمایلی به رعایت قوانین ندارند، اما رعایت نکردن قانون در نهایت منجر به حادثه میشود.

البته در این زمینه هرکس باید از خودش شروع کند و به این نکته توجه داشته باشد که اگر هم دولت هیچ ارادهای برای ایمنسازی خودروها و راهها ندارد، بازهم اگر او اصول ایمنی را رعایت کند و با احتیاط و توجه و حوصله بیشتر رانندگی کند، میتواند از این وضعیت اسفناک جادهها، جان سالم به در ببرد.

از جمله اصولی که در نجات از جادههای مرگبار ایران بسیار مؤثر است، بررسی ایمنی خودرو پیش از دل را زدن به دریای جادههاست. ترحمی در این باره اعتقاد دارد اگر شهروندان میخواهند با خودروی شخصی به سفرهای جادهای بروند، باید پیش از شروع سفر، وسیله نقلیه خود را به لحاظ فنی و ایمنی بررسی کنند. او همچنین توضیح میدهد بررسی فنی بسیاری از سیستمهای خودرو مانند کمکفنرها و سیستمهای ترمز و تعلیق، که وجود نقص در آنها احتمال وقوع تصادف شدید را بسیار بالا میبرد، کار افراد غیر متخصص نیست، بنابراین لازم است مردم بررسی این موارد را به تعمیرکاران متخصص و مورداطمینان بسپارند.

با این حال، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تاکید دارد مردم ایران کمتر به بازرسی فنی وسیله نقلیه خود پیش از رفتن به مسافرت یا بازدید سیستمهای خودرو به صورت دورهای توجه میکنند و معتقد است اگر گرفتن گواهی سالانه معاینه فنی اجباری نبود، بسیاری از مردم سال تا سال خودروی خود را به هیچ مرکزی برای بازرسیهای ایمنی نشان نمیدادند.

به گفته ترحمی، یکی دیگر از اصولی که لازم است برای داشتن سفرهای جادهای ایمنتر از سوی مردم رعایت شود، خریدن قطعات و لوازم یدکی استاندارد برای وسایل نقلیه است؛ چراکه بر اساس نظر این کارشناس حملونقل، این قطعات و لوازم از لحاظ ممیزیهای گوناگون به طور کامل بررسی شدهاند و مردم میتوانند با خاطری آسوده از آنها استفاده کنند. او تاکید میکند شاید قطعات و لوازم متفرقه ارزانتر باشد، اما ممکن است خریدن آنها به قیمت جان مصرفکنندگانشان تمام شود. بنابراین مردم باید از خرید اقلامی که از سالم و استاندارد بودن آنها اطمینان ندارند، پرهیز کنند. در هر صورت، باید گفت با این که انسانها موجوداتی پیچیده و دارای قدرت تفکر، هوش هیجانی و خصوصیات روحی و جسمی متفاوت هستند، اما یک نکته در میان همه آنها مشترک است؛ آن نکته هم چیزی نیست جز این که انسانها هم میتوانند با رعایت اصول ایمنی و مقررات راهنمایی و رانندگی، احتمال بروز حوادث ترافیکی را بشدت کاهش دهند و هم میتوانند با بیاحتیاطی و عجله در رانندگی باعث وقوع یک تصادف شوند.
از این رو اگر میخواهیم در تعطیلات پیش رو و دیگر روزهای سال آینده، شاهد تکرار فجایع انسانی در جادههای ایران نباشیم، همه ما باید به فرهنگ صحیح رانندگی پایبند باشیم.

محمدحسین خودکار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها