گزارش جام‌جم از دلایل افزایش قتل‌عام‌های خانوادگی

قتل در قبیله همسر!

همیشه جنایت‌های تلخی را رقم زده‌اند. خشم را روی ماشه اسلحه خالی می‌کنند و صدای رگبارشان خبر از جنایتی هولناک می‌دهد. می‌گویند همسرشان دو راه داشته، زندگی با او یا مرگ. منطقی ندارد جز علاقه زیاد به همسر. علاقه‌ای که پایانی جنون‌آمیز دارد. دامادهای جنایتکار بعد از قتل‌عام به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروهی بعد از قتل خودکشی می‌کنند و دسته دیگر برای زنده ماندن می‌جنگند.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۷۶
قتل در قبیله همسر!

محل جنایت، اغلب خانه پدرزن است و قربانیان، همسر و خانواده او هستند. دامادهای قاتل، خانواده همسر را مقصر جدایی میدانند و آنها را در آتش خشم خود میسوزانند.

در آخرین جنایت مرد جنایتکار در شهر دیواندره کردستان جنایتی تلخ را رقم زد. او از بالای دیوار، خود را به خانه پدرزنش رساند. همسرش چند ماه قبل قهر کرده و درخواست جدایی داده بود. سلاح را به سمت خانواده همسرش گرفت و آنها را به رگبار بست. چهار نفر در این تیراندازی کشته شدند و قاتل در مسیر فرار، یک مامور پلیس را هم به شهادت رساند. قاتل فراری سرانجام در درگیری با پلیس کشته شد.

دکتر قرائی مقدم، جامعهشناس در اینباره میگوید: این قاتلان برای انتقام، دست به جنایت میزنند که پس از دستگیری باید انگیزه اصلی آنها و دلایلی که باعث شد او به سمت قتل عام برود، مورد بررسی قرار گیرد. این افراد از نظر روانی سالم نیستند و در شرایط نامساعد روحی و روانی قرار دارند. نمیتوان گفت این دامادهای جنایتکار به صورت ناگهانی تصمیم به این جنایتها گرفتهاند، بلکه تحت شرایط، کم کم به این نقطه بحرانی میرسند؛ مانند آب که کمکم با حرارت به نقطهجوش میرسد. باید توجه داشت این جنایتها با برنامهریزی انجام میشود و فرد با طرح نقشه و با تهیه سلاح به محل قتل میرود. او تصور میکند با قتل عام انتقام میگیرد و خود را میتواند آرام کند.

وی درباره شخصیت این جنایتکاران هم گفت: این افراد اغلب در کودکی و نوجوانی با کمبود محبت رو به رو بوده و بیشتر در مناطقی زندگی میکنند که خشونت بالاست. او به خاطر تعصباتش نمیتواند قبول کند همسرش از او جدا شود و با فرد دیگری زندگی کند به همین خاطر تصمیم میگیرد همسرش را به قتل برساند تا او را در کنار فرد دیگری نبیند.

دکتر حسینی جرمشناس هم میگوید: در قتلعامهای خانوادگی بخصوص جنایتهای داماد خانواده، هدف قاتل در مرحله اول همسر و بعد از آن خانواده اوست. این قاتلان برای انتقام از همسر و تصمیم او برای جدایی نقشه قتل را طراحی میکنند. تصور میکنند دخالت و حمایت خانواده همسر در ماجرا بیتاثیر نیست و بههمین خاطر آنها را در لیست قربانیان خود قرار میدهند.

وی افزود: این قاتلان افرادی عصبی هستند که مدیریتی برای خشم خود ندارند و از رفتارهای تکانشی استفاده میکنند. این تفکر ریشه در گذشته قاتلان دارد.آنها افرادی هستند که در کودکی و نوجوانی یاد نگرفتهاند خواستههای خود را معقول بخواهند و یاد نگرفتهاند همه چیز با زور و تهدید بهدست نمیآید. از سوی دیگر به این افراد آموزش داده نشده همسر تا وقتی در خانه اوست که زندگی خوبی داشته باشند و قرار نیست هر ازدواجی تا مرگ ادامه داشته باشد.

قتل 2 عضو خانواده در خانه روستایی

شهریور سال گذشته، مامور یکی از کلانتریهای مشهد پس از تیراندازی به اعضای خانواده همسرش، به کلانتری بازگشت و با شلیک گلوله به سینهاش به زندگی خود پایان داد. در این جنایت سه عضو خانواده هدف گلوله قرار گرفته بودند که دختر 22 ساله خانواده بر اثر شدت جراحات جان باخت و پدر و مادرش مجروح شدند.

ماموران وقتی در ساختمان چهار طبقه محل قتل حاضر شدند، دریافتند عامل این جنایت همان مامور جوانی بود که دقایقی قبل خودکشی کرده بود.

تحقیقات محلی نشان داد، مامور 27ساله نوروز سال 96 با همسرش ازدواج کرده بود که عصر جنایت به خاطر اختلافاتی، به خانه پدرزنش رفته است. او ابتدا به پدرزنش شلیک کرد و بعد همسرش را که در حال فرار بود، از پشت سر هدف قرار داد که تازهعروس جان باخت. او پس از شلیک به مادرزنش، از خانه خارج شد.

متهم با رها کردن موتورسیکلتش، پراید یکی از دوستانش را گرفت و به کلانتری رفت. بعد هم با شلیک گلوله به زندگیاش پایان داد.

قتل پدرو مادرزن

در ماجرایی دیگر، داماد جنایتکار در اقدامی عجیب، والدین همسرش را در روستایی در شهر یاسوج با شلیک گلوله از پای درآورد. او 17 دی سال گذشته در حالی که سلاح کلاشینکفی به دست داشت، به خانه پدرزنش حمله کرد و علاوه بر همسر خود، والدین میانسال زن جوان و یکی از بستگانشان را به رگبار بست و متواری شد. در این جنایت هولناک پدر و مادر همسر وی جان باختند.

اما همسرش و مهمان خانواده مجروح شدند. متهم تحت تعقیب پلیس بود تا اینکه در کمتر از 24 ساعت و قبل از خروج از شهر یاسوج دستگیر شد. او اعتراف کرده بود در جریان اختلاف خانوادگی که با آنها پیدا کرده به قصد انتقامگیری سلاحی تهیه و به آنها شلیک کرده است.

اعدام داماد جنایتکار

در پروندهای دیگر، مردی دریک قتلعام هولناک، هفت عضو خانواده همسرش از جمله زن خود را به رگبار بست. او 27 اردیبهشت سال گذشته به خانهای در سلماس رفت و هفت نفر از جمله دو کودک را به قتل رساند. عامل جنایت بعد از 20 ساعت بازداشت شد. متهم که معتاد به شیشه بود بعد از دستگیری اعتراف کرد به خاطراختلافهای مالی با یک کلت دست به قتلعام اعضای خانواده همسرش زده که زن و فرزند خردسالش هم جزو قربانیان بودند. کینه او آن قدر زیاد بود که حتی به فرزندان خود هم رحم نکرده بود .

مرد 39 ساله از مدتی قبل به ماده مخدر شیشه معتاد شده و همین باعث اختلافهای جدی میان او و همسرش شده و سرانجام به این جنایت هولناک دست زد. او در دادگاه محاکمه و به پنج بار قصاص در ملاءعام محکوم شد که سرانجام زمستان سال گذشته در مقابل دیدگان مردم، داماد خشمگین به دار مجازات آویخته و پرونده زندگی او بسته شد.

داماد خشمگین، همسر و مادر زنش را کشت

در جنایتی دیگر، مرد 40 ساله تابستان سال گذشته دست به جنایت خونین در بلوار فردوس زد. او در حالی که چاقو به دست داشت وارد خانه پدرزنش در غرب تهران شد و مادرزن و همسر خود را با ضربههای چاقو کشت و بعد به جان پدرزنش سوءقصد کرد تا جان او را هم بگیرد که ناکام ماند. متهم به قتل بازداشت شد و درباره انگیزهاش از این جنایتها گفت: پس از ازدواج با همسرم همیشه خانواده او در زندگی ما دخالت میکردند. این دخالتها باعث شد از آنها کینه به دل بگیرم و روز قبل از قتل، همسرم همراه خانوادهاش به عروسی پسرداییاش رفت و شب به خانه بازنگشت.

با عصبانیت به خانه پدرزنم رفتم و فرزندم را با خود به خانه آوردم و باردیگر به آنجا رفتم و با آنها درگیر شدم و پس از درگیری لفظی با چاقو به آنها حمله کردم و هر سه نفر آنها را زدم.

او مدعی بود بیمار روانی است. عامل جنایت با هماهنگی قضایی برای مشخص شدن سلامت روانیاش به پزشکی قانونی منتقل شد که طی دو مرحله کارشناسان پزشکی قانونی نظر دادند که او در سلامت روانی کامل بهسر میبرد و حتی زمانی که جنایت را مرتکب شده، جنون نداشته است. این در حالی است که اولیای دم برای او درخواست قصاص کردهاند.

قتلعام در فهرج

شهروز، قاتل مسلحی بود که اقدام به قتلعام ده نفر و زخمی کردن چهار نفر دیگر در شهرستان فهرج کرده بود که سال گذشته اعدام شد .

او دی ماه 95، با سلاح کلاشینکفی به زور وارد خانه پدرزنش در فهرج شد. اعضای خانواده و فامیل برای ملاقات مادربزرگ بیمار در خانه جمع شده بودند که این جنایت رخ داد. شهروز اقدام به قتل ده نفر از اعضای خانواده همسر و همسایگان آنان از جمله یک دختربچه هفتساله کرد. او بعد از این جنایت هولناک به استان سیستان و بلوچستان متواری شد و آنجا دست به گروگانگیری زد تا فرصتی برای فرار از کمین پلیس پیدا کند که موفق نشد و با شلیک ماموران زخمی شد و در این آدمربایی ناکام ماند.وی بعد از دستگیری محاکمه و به ده بار قصاص محکوم شد. سرانجام پاییز سال گذشته او به دار مجازات آویخته شد و پرونده این داماد تبهکار و جنایتکار هم برای همیشه بسته شد .

محمد غمخوار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها