رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود گفته که گفت‌وگوهای امروز در خصوص ایران، امیدبخش بوده و حالا ترامپ امید دارد که بتواند با همراهی فرانسه، اقدامی «قدرتمند» علیه ایران انجام شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۰۲
توافق ترامپ و ماکرون درباره ایران و سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از اولین دور مذاکره با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود در کاخ سفید، خلاصه‌ای از محورهای مورد مذاکره را با خبرنگاران در میان گذاشت.

ترامپ ابتدا به کلیت مذاکرات با طرف فرانسوی پرداخت و گفت: «درباره بسیاری از موضوعاتی صحبت کردیم که بسیار بسیار دشوار هستند. درباره برخی از آن‌ها به نتیجه رسیدیم؛ درباره برخی هم فکر می‌کنیم که راه‌حل‌هایی داریم. بعد از این نشست، باز هم با هم دیدار می‌کنیم، اما ابتدا باید با کارشناس‌هایمان مشورت کنیم.»

در کنار ترامپ، معاون وزارت خارجه که فعلاً سکاندار این وزارت است، وزیر دفاعش و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدیدش نشسته بودند؛ بولتون به حمایت از اسرائیل و داشتن مواضع ضدایرانی مشهور است.

رئیس جمهور آمریکا سپس به اتفاقات اخیر در روابط با کره شمالی پرداخت. اخیراً «مایک پامپئو» رئیس سیا و گزینه وزارت خارجه دولت ترامپ، در سفری محرمانه به کره شمالی رفته و در رسانه‌ها هم ترامپ علناً از آمادگی برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر این کشور آسیایی خبر داد؛ کره‌ای‌ها هم قبول کرده‌اند.

ترامپ ابتدا گفت «به زودی با کیم جونگ اون دیدار خواهیم داشت و مستقیماً به ما گفته شده که آنها هم دوست دارند که این دیدار هر چه سریع‌تر صورت پذیرد». ترامپ در ادامه، تعریفی عجیب و بی‌سابقه از رهبر کره شمالی کرد و گفت: «بنظر من کیم جونگ اون با توجه به اقداماتی که از وی دیده‌ایم، انسان خیلی محترمی است.»

دونالد ترامپ با وجود این تعریف ها، تأکید کرد که «محترم» شدن رهبر کره شمالی، حاصل سیاست «فشار حداکثری» آمریکا و نتیجه اعمال سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ بوده است و «اگر مذاکرات با کره شمالی خوب و عادلانه پیش نرود، بر خلاف دولت قبل، من میز مذاکره را ترک خواهم کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات با طرف فرانسوی در خصوص ایران هم خبرهایی داشت و گفت: «فکر می‌کنم گفت‌وگوهای بسیار پرمحتوایی درباره ایران داشتیم. احتمالا بیش از هرچیزی دیگر. و امیدواریم که کاری انجام دهیم، اما این کار باید با قدرت انجام شود. ببینیم چه می‌شود. می‌توانیم خیلی زود دست‌کم بین خودمان به توافقی دست پیدا کنیم. فکر می‌کنم به دستیابی به فهمی از یکدیگر بسیار نزدیک شده‌ایم.»

رئیس‌جمهور آمر‌یکا نگفت که منظورش از کاری که امید دارد با توافق فرانسوی‌ها انجام دهد، چیست ولی پیش از سفر ماکرون به آمریکا، گفته شده بود که هدف وی، مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام در قبال اعمال برخی محدودیت‌های جدید علیه ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها