جام‌جم بازیگران سینمایی در ماه رمضان را بررسی می‌کند

چهره‌های دست به‌خیر

فرا رسیدن ماه رمضان جدا از تجربه لحظات لذت‌بخش روزه‌داری و سحر و افطار در کنار خانواده، فرصت و احساس نیکوکاری و نوع‌دوستی را هم بین مردم افزایش می‌دهد و تنور نیکوکاری و خیریه‌ها داغ می‌شود. مراکز خیریه، مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان، بهزیستی، انجمن‌های حمایت از کودکان کار و خیابان و همه و همه در این میان با رویی گشاده از کمک‌های مادی و معنوی استقبال می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۷۶
چهره‌های دست به‌خیر

هنرمندان پیشقدم

در میان مردمی که همیشه و در هر زمان همگام و همراه نیازمندان هستند بعضی از همین آدمهای مشهوری که دور و برمان میبینیم مانند هنرمندان و ورزشکاران هم هستند که دستی بر آتش دارند و به دور از بزرگنمایی تبلیغاتی، بخشی از اعتبار و داراییشان را خرج این امور میکنند. ظرفیت سلبریتیها یا همان ستارهها بخصوص از نوع سینماییاش در سطح داخلی و خارجی به قدری زیاد است که بودن آنها پای اموری از این دست میتواند سرمشق دیگران شود و مردم و دیگر فعالان اجتماعی را برای انجام این امور خیر تشویق کند. از جمله هنرمندانی که در این امور فعالیت دارند، میتوان به مهتاب کرامتی اشاره کرد. او بهعنوان سفیر یونیسف سالهاست در کمپین هنرمندان برای روز درختکاری، برنامههای خیریه بازارچههای نوروزی، جشنوارههای خوراکی خیریهای با عنوان «با دستان کوچک خانهای بزرگ بسازیم»، فعالیت در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و همکاری با یونیسف در راستای حمایت از حقوق کودکان در خاورمیانه فعالیت میکند. محمدحسین لطیفی از دیگر کسانی است که نامش پای امور خیر دیده میشود. او از موسسان خیریه «روز سوم» محسوب میشود. نیوشا ضیغمی سفیر انجمن حامیان کودکان کار و خیابان، الهام حمیدی و پوریا پورسرخ سفیران خیریه «روشنای امید»، آتیلا پسیانی سفیر انجمن خیریه کودکان نقص ایمنی، کتایون ریاحی موسس خیریه «کمک»، بهرام رادان سفیر ایرانی برنامه جهانی غذا در مبارزه علیه گرسنگی، مهناز افشار عضو کمپین «بدسرپرست تنهاتر است» و حمید فرخنژاد سفیر حسننیت بیماریهای نادر از دیگر هنرمندان نیکوکاری هستند که احتمالا نامشان به گوش شما خورده باشد و از فعالیتها و اقدامات آنها مطلع باشید.

*در این ماه بیشتر به خودمان کمک کنیم

یادی از مشایخی انتظامی و کیانیان

روشنک برکت از کسانی است که چند سالی است در این امور با بعضی هنرمندان حشر و نشر دارد و با آنها دمخور است و خاطرات زیادی هم از این همراهی دارد.

او که اخیرا وارد حوزه حمایت از هنر معلولان شده است درباره فرهنگسازی هنرمندان در امور خیریه و تاثیرگذاری آنها در جامعه به جامجم میگوید: مردم ما علاقه و اعتماد زیادی به هنرمندان دارند.

هنرمندان پیشکسوتی که نزد مردم وجهه معتبری دارند و کارنامهشان مشخص است، قطعا میتوانند باعث فرهنگسازی و گرایش هر چه بیشتر مردم به انجام کارهای خیر شوند.

امیدوارم در مجامع فرهنگی ــ هنری مثل سالنهای سینما، تئاتر، نمایشگاهها و مانند آنها تسهیلاتی فراهم شود که بیماران بهطور رایگان از این اماکن بازدید کنند.

چون این بیماران بضاعتشان تنها در حدی است که بتوانند داروهایشان را که غالبا خیلی گران است، تهیه کنند.

برکت برای نمونه از تجربه همراهی عزتالله انتظامی با فعالیتهای خیریه نام میبرد و انگار که یاد خاطرات خوش گذشته افتاده باشد میگوید: «ایشان یک بازیگر بینظیر است.

تا زمانی که حال جسمی خودشان خوب بود از بیماران انجمن ما به بهترین شکل حمایت میکردند و همیشه حامی و در کنار ما بودند.

پیشکسوتان دیگری مانند جمشید مشایخی، پرویز پرستویی و رضا کیانیان هم اینگونه هستند.»

نیوشا ضیغمی / بازیگر

هنر و هنرمند میتواند تاثیر عمدهای در فرهنگسازی و دعوت مردم به کارهای خیر داشته باشند. بیشک هنرمند یا ورزشکار الگوی مناسبی برای چنین حرکتهای انسان دوستانهای است و با توجه به محبوبیت هنرمندان و ورزشکاران و الگوپذیری مردم از آنها، این افراد میتوانند نقش موثری در فرهنگسازی داشته باشند. اتفاق زیبایی است اگر هنرمندان یا ورزشکاران با توجه به موقعیت و شرایط اجتماعی شان بتوانند طوری عمل کنند که مردم را به سمت کارهای خیر تشویق کنند و آنها را از مشکلات و دغدغههای اقشار دردمند جامعه مطلع سازند. البته در این راه هجمهها و انتقاداتی متوجه چهرههایی میشود که در این مسیر گام برمیدارند و مثلا بگویند این کار شما نیست. بعضا ممکن است قضاوتهای اشتباه بعضی از مردم مانع شکل گرفتن حرکتهایی خیریه شود اما به نظر من وقتی یک نفر در هر جایگاهی میتواند قدمی برای حل یک معضل اجتماعی بردارد، موظف است که آن کار را انجام دهد.

حضور هنرمندان در انجمنهای خیریه معتبر قطعا به گرایش هر چه بیشتر مردم به انجام کارهای خیر کمک میکند. رویکرد انجمن کودکان کار و خیابان که من سفیرش هستم، کمک مقطعی به این کودکان نیست بلکه کمکی زیرساختی است و تمام تلاشش بر این است که به این بچهها مهارت و سواد بیاموزد. عموم این بچهها شناسنامه و هویت ندارند. به همین خاطر امنیت اجتماعی و حق تحصیل ندارند و اجبارا به کارهای سختی مشغول میشوند که مناسب سنشان نیست. ما بچههای کار را اکثرا گلفروشها و فال فروشهای چهار راه خیابانها میبینیم، اما گستره آنها خیلی وسیع تر از اینهاست. قطعا این بچهها در صورتیکه از هویت اجتماعی برخوردار باشند مشکلات و معضلات شان خیلی کمرنگ تر میشود. اهمال و بیتوجهی ما به این کودکان در سالهای آینده مشکلات بسیار بزرگتری را در سطح اجتماعی پدید میآورد که بعدها قادر به جلوگیری از آن نیستیم. اگر به این کودکان رسیدگی نشود، آنها با کمبودها و عقدههای بیشماری بزرگ شده و بزهکارهایی جدی برای جامعه ما میشوند و از دیگر سو اگر به آنها پرداخته شود اشخاص معتبر و سودمندی برای جامعه خواهند شد که خودشان میتوانند از افراد بسیار دیگری دستگیری کنند. به نظر من تفاوت بچهها در ذات و ژنتیک آنها نیست، بلکه در امکانات و توجهی است که به آنها میشود. امیدوارم روزی برسد که هیچ کودکی در دنیا مجبور به کار نباشد که این آرزو البته شاید خیلی رویایی باشد. به هر حال من به شخصه تمام تلاش ام بر این است که بتوانم این بچهها را در حد توانم به مردم بشناسانم. امیدوارم مردم در تمام سال و بخصوص در این ماه بیایند و بیشتر به خودشان کمک کنند. چون با کمک به دیگران، در واقع ما به خودمان است که کمک میکنیم.

بابک حمیدیان استقلالی شد

بابک حمیدیان بازیگر سینما که با فیلمهایی چون بهوقت شام، جشن دلتنگی و خرگیوش حضور پررنگی بر پرده سینماها دارد، با حضور در استودیوی رضا یزدانی به جمع راویان فیلم «آبی به رنگ آسمان» به تهیهکنندگی و کارگردانی امیر رفیعی پیوست. به گزارش تسنیم، حمیدیان که آثاری در گونههای مختلف را در کارنامه دارد پیرامون انگیزه خود از حضور در مستند مربوط به تاریخ باشگاه استقلال تهران گفت: ناصر حجازی مهم ترین دلیل حضورم در این اثر تاریخی بود. در «آبی به رنگ آسمان» علاوه بر بابک حمیدیان، چهرههایی همچون همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ و رضا یزدانی نیز حضور دارند. یزدانی ضمن روایت، دو قطعه متفاوت نیز برای این فیلم خوانده است. این مستند بیش از 70 نفر از بزرگان مجموعه آبی از نسل دوچرخه سواران، تاج و استقلال را نیز همراه خود دارد. خشایار الوند با نگارش متن و رضا تاریوردی بهعنوان تدوینگر در کنار دیگر عوامل این کار از جمله شهاب کاظمی(مشاور پروژه)، سعید اژدر (مدیرتولید)، میثم نظیمی (تصویربردار)، محمد مرتضایی(صدابردار)، محمد خرمینژاد (صدابردار استودیو)، گشسب بانو بحرینی و گشتاسب بحرینی(موسیقی متن) و... رفیعی را که در دو سال مشغول ساخت این مستند است، همراهی کردهاند. رفیعی که تهیه و تولید «من ناصر حجازی هستم...» با حضور ستارههایی همچون شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، مهران مدیری و رضا یزدانی را در کارنامه خود دارد، با «آبی به رنگ آسمان» امتداد علاقهمندی خود برای کار در گونه ورزشی را پی میگیرد.

رئیس جدید شورای صنفی نمایش

محسن امیریوسفی باوجود آرامشی که دارد، یکی از جنجالیترین کارگردانهای سالهای اخیر سینمای ایران است. مهمترین موضوع حاشیهای درباره او کارگردانی فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» است که تا به حال چند بار در دورههای مختلف به جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر ارائه شده، اما هر بار به دلیلی امکان حضور در آنها را پیدا نکرده است. حالا خبر رسیده که امیریوسفی، به عنوان رئیس شورای صنفی نمایش معرفی شده است، انتخابی که کمی عجیب و غیرمنتظره به نظر میرسد. غلامرضا فرجی که بار دیگر در جلسه دوشنبه ۳۱ اردیبهشت شورای صنفی نمایش بهعنوان سخنگو انتخاب شده است، درباره مصوبات این جلسه به ایسنا گفت: امروز رایگیری برای انتخاب رئیس جدید شورا برگزار شد که محسن امیریوسفی رئیس شورا، محمود رضوی نایب رئیس و بنده هم بهعنوان سخنگوی شورای صنفی نمایش انتخاب شدیم. او همچنین اضافه کرد: در این جلسه مصوب شد که مسابقات جامجهانی فوتبال در سینماها اجازه پخش داشته باشد فرجی افزود: در این جلسه قرارداد فیلم «شماره ۱۷سهیلا» برای اکران در پردیس سینمایی کوروش پس از فیلم «خوک» ثبت شد و فیلم «ناخواسته» هم اکران خود را از روز چهارشنبه دوم خرداد در گروه سینمایی «زندگی» آغاز میکند.

به کودکان شلیک نکنید

سینمای جنگ، عموما سینمایی مردانه است و اغلب هم آقایان فیلمساز برای کارگردانی در چنین فضایی آستین بالا میزنند. این خاصیت عمومی است و چه در سینمای جهان و چه در سینمای ایران هم، بندرت کارگردانان زن به این سمت و سو گرایش پیدا میکنند. با این حال هستند فیلمسازانی همچون انسیه شاهحسینی که بااراده در این راه گامهای جدی برداشتهاند. مدتهاست قرار است او فیلم سخت دیگری در چنین فضاهایی بسازد، اما گویا شرایط آنطور که میخواهد فراهم نیست. خوشبختانه به تازگی خبر رسیده که امیدها برای ساخت فیلم جدید شاهحسینی بیشتر شده است. انسیه شاهحسینی کارگردان سینما با اعلام اینکه همچنان در انتظار ایجاد شرایط مناسب برای ساخت فیلم سینمایی «به کودکان شلیک نکنید» است، به مهر گفت: سالها است در انتظار ساخت این فیلم هستم، اما شرایط مناسبی برای تولید آن فراهم نشده است. او با ابراز امیدواری از اینکه در ۴۰ سالگی انقلاب به تولید فیلمهایی از این دست بیشتر توجه شود، بیان کرد: سیدامیر سیدزاده تهیهکننده فیلم به تازگی مرا امیدوار کرده است تا بالاخره «به کودکان شلیک نکنید» جلوی دوربین برود. این کارگردان سینما افزود: البته تاخیر در ساخت این اثر سینمایی سبب شد تا فیلمنامه «به کودکان شلیک نکنید» پختهتر شود و اتفاقاتی که در منطقه توسط داعش رخ داده است، داستان ما را کاملتر کند. شاهحسینی تاکید کرد: این اثر سینمایی قرار است در عراق ساخته شود و صحنههایی هم ممکن است در خوزستان فیلمبرداری شود.

ساناز قنبری

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها