فیلم‌هایی که اسارت را به پرده‌های نقره‌ای سینما آوردند

پرواز از اردوگاه تا هنر هفتم

سینما و تلویزیون، هنر-صنعت‌هایی هستند که به شدت علاقه‌مند به برخورد و اکشن و موقعیت‌های تضادآفرین و نحوه غلبه بر این موقعیت‌ها و بازگشت به شرایط تعادل هستند. در حقیقت داستان‌های واقعی اسارت، جان می‌دهند برای ساخت سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و ... . اصلاً خود این داستان‌ها اگر به درستی روایت شوند، بدون هیچ تکنیک روایی و ...، می‌توانند جذب کننده مخاطبان باشند. سینمای ایران نیز نسبت به این موضوعات بکر و سینمایی، البته بی‌تفاوت نبوده و نسبت به آن‌ها ادای دینی داشته است. نگاهی به چند مورد از این ادای دین‌ها می‌اندازیم.
کد خبر: ۱۱۵۹۵۲۶
پرواز از اردوگاه تا هنر هفتم

بوی پیراهن یوسف
اثری از ابراهیم حاتمی‌کیا
سال تولید: 1374

این فیلم را بیشتر با آهنگ معروفش، آهنگ بوی پیراهن یوسف،‌ می‌شناسیم. البته بازی‌های ماندگار نصیریان و نیکی کریمی و ... را هم باید جزو خاطرات ماندگار این فیلم قلمداد کرد. فیلم روایت دایی غفور، راننده تاکسی فرودگاه است که علی‌رغم این‌که همه می‌گویند پسرش شهید شده، اما دلش گواهی می‌دهد که یوسفش زنده است. در مسیر فرودگاه با دختر جوانی به نام شیرین آشنا می‌شود که از خارج کشور، برای یافتن برادرش خسرو، که مفقودالاثرش به ایران بازگشته است. سرانجام این دو برای یافتن فرهاد راهی قصرشیرین می‌شوند. هنگامه، هنگامه بازگشت آزادگان است. اما سرنوشت روی دیگرش را به دایی غفور نشان می‌دهد و به جای فرهاد، آن‌ها یوسف را پیدا می‌کنند.
*
نفوذی
فیلمی از احمد کاوری و مهدی فیوضی
سال تولید: 1387

قصه این فیلم، قصه‌ای حسابی درگیر کننده است: یکی از آزادگان بازگشته به ایران جاسوس است. اما آیا جاسوس است؟ حرف و حدیث‌های پشت سر فریدون کیان‌فر است. به همین دلیل هنگام بازگشت، بازداشت و مورد بازجویی‌هایی قرار می‌گیرد. نیروهای اطلاعاتی و امنیتی هم با آزادگان دیگری که هم‌بند او محسوب می‌شدند، صحبت می‌کنند تا به اصل ماجرا پی ببرند. آخر قصه البته پایان خوشی دارد؛ جاسوسی که میان اسیران ایرانی حضور داشت و باعث لو رفتن و شهادت چند نفر از اسرا شده بود، فردی دیگر بود و بی‌گناهی فریدون اثبات می‌شود.
*
پرواز از اردوگاه
اثری از حسن کاربخش
سال تولید: 1372

کلاً سوژه زندان و فرار و نحوه فرار و تصویرپردازی این چگونگی فرار، جزو سوژه‌های همیشه جذاب سینما و تلویزیون بوده است. فیلم پرواز از اردوگاه نیز برای جذب مخاطبان خود، به یان فرمول ثابت شده رو آورده است. طی این فیلم، یک سرگرد خلبان ایرانی در عملیاتی شناسایی اسیر عراقی‌ها می‌شود. اول شکنجه‌اش می‌کنند و بعد به اردوگاه منتقلش می‌کنند. بعثی‌ها سعی دارند که اطلاعات او را به دست بیاورند. خود او هم سعی دارد که فرار کند تا اطلاعات به دست آمده را به نیروهای ایرانی منتقل کند. فیلم، روایت این فرا و تداخل نقشه بعثی‌ها و نقشه اسرای ایرانی است.
*
اخراجی‌ها 2
فیلمی از مسعود ده‌نمکی
سال تولید: 1387

سه‌گانه اخراجی‌ها هم دیگر معروفتر از آنی هستند که دباره‌شان صحبت کنیم. البته فیلم دوم اخراجی‌ها، به موضوع اسارت می‌پرداخت. اخراجی‌های فیلم اول در این قسمت اسیر شده و البته خانواده‌های آن‌ها نیز از طریق یک هواپیما ربوده شده به عراق برده شده بودند. ماجرای فیلم، روایت شجاعت‌های این گروه در عدم تمکین به درخواست بعثی‌ها دال بر نقش‌آفرینی در یک پروژه تبلیغاتی است. فیلم‌های ده‌نمکی البته موجب اعتراض بخشی از رزمنده‌ها هم شد؛ آن‌ها تصاویر ارائه شده این فیلم‌ها را غیرواقعی و طنزهای به کار گرفته شده را، نوعی وهن دفاع مقدس می‌دانستند؛ حتی اگر کارگردانش خودش سابقه جبهه و جنگ داشته باشد.
*
کیمیا
اثری از احمدرضا درویش
سال تولید: 1373

خسرو شکیبایی در هر فیلمی که باشد، یعنی آن اثر، واقعاً یک اثر سینمایی و خاص باید تلقی شود. کیمیا نیز، یک اثر ملودرام سینمایی است که فوق‌العاده از آب در آمده است. فیلم داستانی قوی دارد و پایانی غیرمنتظره. رضا، با نقش‌آفرینی شکیبایی، اسیر می‌شود. البته در روزگار قبل از اسارت، همسرش که باردار بوده باید مورد عمل جراحی قرار می‌گرفته. رضا که اهل جنوب بود، او را به بیمارستان می‌برد، ولی خودش اسیر می‌شود. همسرش می‌میرد و پزشکی که داشته او را جراحی می‌کرده، فرزندش را با خودش می‌برد و بزرگ می‌کند. رضا بعد از آزادی، به مشهد می‌رود و دخترش را پیدا می‌کند. اما وقتی که می‌بیند دخترش زندگی خوبی دارد، برای همیشه می‌رود؛ بدون دخترش.
*
مردی شبیه باران
کاری از سعید سهیلی
سال تولید: 1375

این اثر سینمایی به زندگی یکی از فرماندهان برون‌مرزی سپاه می‌پردازد که در جریان یکی از یورش‌های بعثی‌ها، اسیر و البته موجی می‌شود. بعثی‌ها برای شناسایی این فرمانده ارشد، فردی را به عنوان جاسوس اجیر کرده و میان اسرا می‌فرستند. این جاسوس به طور اتفاقی توسط منصور کشته می‌شود. از سوی دیگر، برادر همسر وی نیز در جریان شکنجه‌های بعثی‌ها شهید می‌شود. همسر منصور هم که اسیر شده، البته میان اردوگاه آورده می‌شود تا این فرمانده ارشد را شناسایی کند. او وقتی جنازه برادرش را می‌بیند، وی را به عنوان منصور معرفی می‌کند.
*
رنجر
کاری از احمد مرادپور
سال تولید: 1379

جمشید هاشم‌پور در دوره‌ای، ستاره اول سینمای ایران بود؛ با آن فیلم‌های اکشن و پر جنب و جوش خودش. البته بعدتر سیر فیلم‌هایش را عوض کرده و در آثار جدی‌تر دیگری هم نقش‌آفرینی داشت. او در این اثر سینمایی، نقش یکی از نیروهای کماندویی را بازی می‌کند که برای شناسایی به دل دشمن بعثی می‌زند. اما توسط بعثی‌ها شناسایی شده و راهی اردوگاه می‌شود؛ او تنها بازمانده از گروه شناسایی‌اش بوده است. کلی شکنجه می‌شود، ولی اطلاعات را لو نمی‌دهد. سرانجام وقتی اوضاع جسمی‌اش بهتر می‌شود، نقشه فرار را عملی می‌کند و موفق به گریز از اردوگاه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها