یک کارشناس مسائل بین‌الملل بابیان اینکه رویکرد استکبارستیزی برخی رهبران آمریکای لاتین نشان از دشمن‌شناسی و درک به‌موقع آن‌ها از خطر توسعه‌طلبی نظام‌های سرمایه‌داری همچون آمریکا داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران متأثر از آرمان امام راحل(ره) و مکتب اسلام، مسیر استکبارستیزی را برای ملت‌های آزاده دنیا به‌گونه‌ای ریل‌گذاری نموده است که برخلاف مکاتب چپ کمونیستی، افزون بر زوال‌ناپذیری قدرت‌های جهان را به‌گونه‌ای راهبردی در برابر خود خلع سلاح کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۸۶
نهیبی که چه گوارا در سازمان ملل به آمریکایی‌ها زد/ سیاست ایران در برابر قدرت‌ها نه زوال پذیر است و نه سازش گر!

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به شخصیت انقلابی چه گوارا، وی را نماد آزادی‌خواهی و دشمن‌شناسی منحصربه‌فرد در آمریکای لاتین خواند و گفت: درک این مطلب که باید در برابر قدرت‌های استعماری و استکباری ایستادگی کنید، آن‌هم در دهه 50میلادی یعنی اوج تلاش آمریکا برای توسعه نفوذ خود در منطقه و جهان، بیانگر سطح بالای دشمن‌شناسی رهبرانی چون فیدل کاسترو و چه گوارا در کوبا محسوب می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل این فرد انقلابی در نطق تاریخی در سیزدهمین مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1964 از ضرورت تغییرات در بدنه سازمان سخن گفت، افزود: در اصل چه گوارا با این مطالبه گری، دوراندیشی خود برای استیفای حقوق ازدست‌رفته مردم منطقه آمریکای لاتین به دست قدرت‌های زورگو را نشان داد. وی از همان ابتدا نسبت به روابط ناعادلانه کشورهای جهان و توجه به عدم حقوق ملت‌های کوچک از سوی سازمان ملل به قدرت‌ها هشدار داد و تلاش کرد به نمایندگان دولت‌ها گوشزد کند زمان سلطه آن‌ها بر مردم محروم و ستم دیده سپری‌شده است.
ترقی ادامه داد: متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد از بدو تأسیس به سازمان بین دول تبدیل‌شده بود و تنها منویات و سیاست‌های امریکا و انگلیس و سایر نظام‌های هژمون جهان را به ضرر دیگر کشورها اجرایی می‌کرد. ازاین‌رو چه گوارا با این نطق خود بر ضرورت تغییر ساختار معیوب این سازمان تأکید کرد. ولی متأسفانه این ساختار همچنان در مقابل توسعه‌طلبی و زورگویی قدرت‌ها سکوت می‌کند. اما با ظهور انقلاب اسلامی مواضع یکجانبه گرایانه همه سازمان‌های بین‌المللی به‌غایت زیر سؤال رفته است.
کارشناس حوزه بین‌الملل و فعال سیاسی خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران پیشرو در مبارزات ضد استکباری، الگوی همه ملت‌های آزادی‌خواه جهان است. به‌گونه‌ای که اکثر روسای جمهور ما در نطق سازمان ملل بشدت سیاست‌های قلدرمآبانه ایالات‌متحده آمریکا را آن‌هم با شاخص‌های ایرانی اسلامی مورد انتقاد قرار می‌دهد و حتی برای اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت راه‌حل‌های عملیاتی ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه اگر درگذشته چه گوار و هم‌رزمانش نظیر فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا و آمریکای لاتین پرچم عدالت‌خواهی در دست گرفتند، امروز جمهوری اسلامی ایران پیشتاز آمریکاستیزی در کل جهان است، افزود: چه گوارا در زمان خودش مظهر مبارزه با امپریالیسم بین‌الملل تلقی می‌شد و به همین دلیل نامش ماندگار شد، لیکن ایران اسلامی در طول دهه‌ها و سالیان متمادی با تقدیم هزاران شهید و جانباز علاوه بر حفظ تمامیت ارضی کشور مانع از تحقق اهداف توسعه‌طلبانه و استعماری کاخ سفید در منطقه و خاورمیانه شد. اگر امروز آمریکای لاتین به قطب آمریکاستیزی تبدیل‌شده، حاصل ایستادگی امثال چه گوارا است. اما اگر امروز همه ملت‌های منطقه و جهان علیه سیاست‌های آمریکا فریاد آزادی‌خواهی سر می‌دهند به دلیل این است که در طول 4 دهه گذشته ایران در برابر زورگویی قدرت‌ها سر خم نمی‌کند.
ترقی خاطرنشان کرد: امروز مکتبی بنام مارکسیسم به معنای 70 سال پیش وجود ندارد، اما به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران با تأسی از آرمان امام راحل و اسلام مبارزه با قدرت ها را به نحوی ریل‌گذاری کرد که آمریکا و متحدان منطقه آن برای مقابله با راهبرد ایران در منطقه از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. حال به دلیل اینکه جوهره وجودی جهاد و ایستادگی نهضت انقلاب اسلامی ایران در برابر نظام‌های سرمایه‌داری زورگو، جهان‌شمول بوده و ارزش‌های انسانی و دینی را سرلوحه سیاست‌های خود قرار داده است. لذا این آرمان زوال‌ناپذیر و مستمر خواهد بود.
محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها