رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه 98 براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید در کاهش هزینه ها، قطع وابستگی به نفت و توجه به اقتصاد مقاومتی گام برداریم و اگر بر این اساس بودجه را تدوین نکنیم، موفق نمی شویم.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۸۱
بودجه 98 باید براساس قطع وابستگی به نفت باشد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، «علی لاریجانی» امروز - دوشنبه- در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری درمورد وضعیت بودجه سال آینده کشور افزود: بودجه در شرایط تحریمی باید با دیگر شرایط کشور متفاوت باشد در این شرایط ضروری است که برخی موضوعات مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد بودجه سال آتی اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان بیان کردند که باید چند نکته در موضوع بودجه مورد لحاظ باشد مبنی بر این که در شرایط تحریم باید با ملاحظات تدوین شود، یعنی ما باید نیازهای اساسی و ضرورت ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان ما باید در کاهش هزینه ها، قطع وابستگی به نفت و توجه به اقتصاد مقاومتی گام برداریم، اگر در این شرایط بر این اساس بودجه را تدوین نکنیم، موفق نخواهیم بود.

لاریجانی با بیان این که بودجه کشور باید التزام یابد، خاطرنشان کرد: اگر امسال بودجه را اینگونه نهایی و تصویب کنیم، این قانون می تواند پایه بودجه سال بعدی کشور نیز باشد، از این روز بودجه 98 باید با اصلاح تدوین شود.

وی تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه باید براساس قانون برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی نظام و بیانات رهبر معظم انقلاب انجام شود.

** دولت باید چابک سازی شود

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر کوچک سازی و چابک سازی دولت گفت: هنوز این اتفاق نیفتاده است و فقط افرادی بازنشسته می شوند ولی هنوز کوچک سازی را در دولت ندیده ایم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر دولت الکترونیک نیز اجرایی شود بر اساس آن حجم کارمندان نیز کم می شود، البته ما نمی خواهیم کارمندان اخراج شوند بلکه خواستار فعال شدن تولید کشور هستیم از این رو باید برای چابک سازی دولت طرح هایی ارائه شود.

وی ادامه داد: توجه به معضلات کشور در چند سال اخیر باید از نکات مهمی باشد که در فرآیندهای پژوهشی مورد توجه قرار می گیرد و مرکز پژوهش های مجلس باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این مرکز در موضوعاتی مانند مشکلات صندوق های بازنشستگی، کمبود آب، مشکلات نقدینگی، اعمال تحریم ها علیه ایران و این که در شرایط فعلی باید چه اقداماتی را انجام دهیم، گزارش های خوبی را ارائه کرده است.

لاریجانی به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در موضوع انرژی اشاره کرد و گفت: 900 هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی و بخش های دیگر مصرف می کنیم که باید بیشتر درمورد نحوه مصرف یا تغییر آن گزارش هایی ارائه شود.

وی یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس در مورد امنیت غذایی گزارش های خوبی را تهیه کرده که بخش سلامت کشور مربوط می شود. در مورد آب شرب نیز گزارش این مرکز مطلوب بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که موانع سرمایه گذاری در کشور باید برداشته شود، گفت: ارائه گزارش های مناسب در این زمینه می تواند در برداشتن موانع تاثیرگذار باشد. در این راستا مرکز پژوهش های مجلس باید از مراکز تحقیقاتی دیگر کشورها نیز استفاده کند و بانک اطلاعاتی آنان را به کار گیرد.

لاریجانی تاکید کرد: البته ما نباید فقط گرته برداری کنیم بلکه باید از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم خصوصا بایستی از تجربیات کشورهای شرق آسیا مثل چین، مالزی، اندونزی و همچنین روسیه که شرایط نزدیک ترین به ما دارند استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط تحریمی که فشار بر کشور وجود دارد، ما باید از پژوهش ها استفاده مطلوب کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایط عادی رویکرد رفتن به سمت تولید را نداریم و از واردات استفاده می کنیم ولی امروز که در تحریم هستیم باید به سمت تولید داخلی برویم، آن وقت موفق می شویم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما بدون حمایت دانشگاهیان نمی توانیم کار را در کشور جلو ببریم از این رو دانشگاه ها باید به سمت تولید بروند و ما بایستی مشوق های لازم برای تولید را به آنان بدهیم.

وی گفت: در شرایط تحریمی لزوم تمرکز در تصمیم گیری و سرعت عمل نیز مهم است اگر تصمیم گیری ها جزیره ای باشد، کارآمد نیست از این رو باید تصمیم گیری ها پرکاربرد باشد.

وی ادامه داد: اگر در ایران هر فردی براساس پژوهش محوری کار کند، حرفش به نتیجه می رسد و می تواند کارها را به جلو ببرد.

رییس قوه مقننه افزود: هم اکنون برخی پیچیدگی ها در مسائل اقتصادی وجود دارد که برای حل آن نیازمند کار مشترک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها