رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد:

ورود ۵۰ هواپیمای باری و مسافری جدید به کشور

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد؛

مذاکره با سوخو برای خرید هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که ایرلاین‌ها آمادگی استفاده از هواپیمای سوخو را دارند، گفت: اگر به نرخ تکلیفی بازگردیم، شرکت ها با توجه به هزینه های ارزی بالای ۶۰ درصد، طبعا ناگزیر خواهند بود که بر اساس قیمت تمام شده خود بلیت را عرضه کنند.
کد خبر: ۱۲۰۲۱۶۹
مذاکره با سوخو برای خرید هواپیما

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، مقصود اسعدی سامانی با بیان این‌که قیمت بلیت هواپیما تابعی از عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده شرکت‌های هواپیمایی است، اظهار کرد: سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه قیمت ارز بودیم و با توجه به اینکه 60 درصد هزینه‌های صنعت هوایی، ارزی است، افزایش قابل توجهی در هزینه شرکت‌های هواپیمایی اتفاق افتاد. با این حال ایرلاین‌ها برای فروش بلیت کف و سقف نرخ تعیین کردند.

وی با بیان این‌که در ایام تعطیلات نوروز که پیک سفرها بود کف و سقف بلیت پروازهای داخلی توسط ایرلاین‌ها اعمال شد، افزود: قیمت‌گذاری تکلیفی برای بلیت هواپیما نه از سوی دستگاه‌های مسئول مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری که از سوی برخی دیگر از دستگاه‌های حاکمیتی رخ داد. طبق قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت پروازهای داخلی آزاد شد. شورای عالی هواپیمایی به عنوان مرجع تصمیم گیری در مورد قیمت حمل و نقل هوایی نیز، قانونی را مصوب و به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کرد.

وی با یادآوری این‌که اواخر سال گذشته شاهد اقداماتی از سوی برخی از دستگاه های نظارتی بودیم که تلاش داشتند بازار را به سمت نرخ های تکلیفی سوق دهند. این موضوع اگر اتفاق بیافتد، مشکلات متعددی را برای صنعت حمل و نقل هوایی کشور ایجاد می کند، تصریح کرد:قیمت بلیت پروازهای هواپیما در دنیا از سال 78 میلادی آزاد شده و شرکت‌های کشورهای مختلف نیز به تدریج این آزادسازی نرخ را اجرایی کردند. برگشت به گذشته و رجعت به قوانین قبلی باعث لطمات سنگینی به صنعت حمل و نقل هوایی خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که اگر به نرخ تکلیفی بازگردیم، شرکت ها با توجه به هزینه های ارزی بالای 60 درصد، طبعا ناگزیر خواهند بود که بر اساس قیمت تمام شده خود بلیت را عرضه کنند، تصریح کرد: اکنون طبق محاسبات انجام شده، هر ساعت صندلی بین 45 تا 50 دلار برای شرکت های هواپیمایی هزینه دارد. طبعا در صورت نرخ گذاری تکلیفی این هزینه به مسافر منتقل می شود. اگر بخواهیم به سمت تکلیفی شدن نرخ ها برویم، هم مسافران و هم صنعت حمل و نقل هوایی متضرر خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به این که سوخو یکی از هواپیماهایی بود که بعد از اجرایی شدن برجام تلاش کرد در بازار ایران حضور پیدا کند، اظهار کرد: صنعت هواپیمایی ایران یک سابقه ذهنی منفی نسبت به هواپیمای توپولف دارد. از آنجا که روس ها سازنده توپولف و سوخو هستند، دغدغه و نگرانی نسبت به استفاده از هواپیمای سوخو وجود داشت.

اسعدی‌ سامانی ادامه داد: اما با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و مطالعاتی که انجام شد، هواپیمای سوخو سوپرجت نیز به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای حضور در بازار ایران مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا مذاکراتی با سوخو انجام شد در دو مرحله هواپیمای سوپرجت به ایران آمد و به فعالان صنعت هوایی معرفی شد.

وی با یادآوری این‌که این‌که حتی قراردادهایی هم به صورت اجاره یا خرید با برخی از شرکت ها امضا شد، افزود: اما با توجه به این‌که بیش از 10 درصد از قطعات سوخو سوپرجت را آمریکایی‌ها تولید می کنند، فروش این هواپیما نیز منوط به اخذ مجوز اوفک است و روسیه موفق به دریافت مجوز اوفک نشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: روس‌ها در تلاشند تغییراتی در برخی از قطعاتی که نیاز به مجوز اوفک دارد، انجام دهند که نیازی به اخذ این مجوز نباشد و این برنامه زمانبری است.

اسعدی‌ سامانی گفت این آمادگی در شرکت های هواپیمایی ایران برای استفاده از هواپیمای سوخو با توجه به بررسی ها وجود دارد. مذاکرات با تامین کننده روس در جریان است. امیدواریم روس ها زودتر بتوانند مجوز اوفک اخذ کنند یا تغییراتی در هواپیما ایجاد کنند که بتوانند بدون محدودیت اوفک، هواپیما را به ایران بفروشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها