رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان اینکه پهپاد جاسوسی آمریکایی بیشتر از ۷ کیلومتر به آبهای حاکمیتی ایران ورود کرده بود، گفت:‌ این پهپاد پس از اصابت موشک،‌ در آبهای سرزمینی ایران سقوط کرد.
کد خبر: ۱۲۱۳۶۱۵
پهپاد آمریکا بیشتر از ۷ کیلومتر به آب های ایران نفوذ کرده بود

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، امیر سرتیپ دوم مجید فخری امروز در حاشیه مراسم روز جهانی هیدروگرافی در جمع خبرنگاران درباره پهپاد جاسوسی ساقط شده آمریکایی در آبهای ایران، اظهار داشت: موقعیت سقوط پهپاد توسط یگان‌های دریایی برداشت شد، این پهپاد جاسوسی به طور قطع، در داخل آبهای سرزمینی ایران بوده است و ۷ کیلومتر وارد آبهای تحت حاکمیت ما شده است.

وی ادامه داد: این موقعیتی که در حال حاضر درباره سقوط پهپاد آمریکایی مشخص شده است، با موقعیت پروازی آن متفاوت است و این هواپیمای جاسوسی در زمان پرواز بیشتر در آبهای حاکمیتی ما نفوذ کرده، اما مورد اصابت موشک قرار گرفته است و در چهار مایلی یا ۷ کیلومتری آبهای ما سقوط کرده است.

مجید فخری ادامه داد: تنها کشوری که قائل به آب های سرزمینی کشورهای دیگر نیست آمریکا است، کشورهای دیگر محدوده‌ های حاکمیتی یکدیگر را قبول دارند، اما خوی استکباری آمریکا موجب شده است به محدوده‌ های دیگر کشورها احترام نگذارد.

وی با بیان اینکه مرزهای هوایی و دریایی یکسان است، گفت: این مرزها ۱۲ مایل از خط مبدأ لب ساحل فاصله دارد که این هم توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تهیه شده است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: این ۱۲ مایل جزو آب های سرزمین ما بوده است و این پهپاد که داخل آبهای ما سقوط کرده است، یعنی به آبهای سرزمینی ما تجاوز کرده است.

وی گفت: آمریکا در منطقه برای شناسایی فقط متکی به این نوع پهپاد نیست و هواپیماهای جاسوسی متنوعی دارد، اما چشمان بیدار پدافند هوایی یکپارچه کشور، این حرکات را رصد می‌کنند و هرگونه حرکت را زیرنظر دارند.

گفتمان‌سازی و تعامل بخش دولتی و خصوصی در حوزه هیدروگرافی

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: ایران به عنوان کشوری که در شمال وجنوب خود سواحل گسترده‌ای دارد باید در حوزه هیدروگرافی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری چند سال پیش در بازدید از ناو جماران در بندرعباس فرمودند «با وجود آنکه ایران سواحل زیادی دارد، اما کشوری دریایی نیستیم» که این موجب شد به توسعه سواحل، بنادر و دریاها در کشور بیشتر توجه شود که نمونه آن توجه به سواحل مکران است.

مجید فخری گفت: سازمان جغرافیایی ارتش و شرکت‌های خصوصی، تولید چارت‌های دریایی را به کار گرفتند، هر نوع فعالیت در دریا نیازمند اطلاعات مناسب از دریا است که از طریق هیدروگرافی حاصل می‌شود.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح افزود: باید داده های مناسب از آبها ودریاها به دست آید، که مراسم امروز روز جهانی هیدروگرافی برای گفتمان‌سازی و تعامل بخش دولتی و خصوصی برای تولید داده‌های هیدروگرافی در راستای توسعه بهره‌برداری از دریا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها