توجیه جالب واشنگتن در پی ناکامی مذاکرات با پیونگ‌یانگ؛

ترامپ: کیم از آزمایش موشکی خوشش می‌آید!

رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی گفت این اقدام تعهد دوجانبه را نقض نمی‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۴۵۹۶
ترامپ: کیم از آزمایش موشکی خوشش می‌آید!

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت فکر نمی‌کند رهبر کره شمالی با آغاز دور تازه‌ای از آزمایش‌های موشکی، توافقش با او را نقض کرده باشد.

رئیس جمهور آمریکا پیش از عزیمت به فرانسه برای شرکت در نشست اقتصادی گروه ۷ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: کیم (رهبر کره شمالی) از آزمایش موشکی خوشش می‌آید. فکر می‌کنم که کیم جونگ اون با من رک و صریح است. ما منتظریم ببینیم چه پیش می‌آید.

ترامپ در تلاش برای کمرنگ جلوه دادن آزمایش‌ها موشکی اخیر کره شمالی گفت دو طرف هیچگاه درباره محدودیت در زمینه آزمایش موشک‌های کوتاه برد توافقی صورت ندادند. بنا به گزارش خبرگزاری‌های کره جنوبی، پیونگ یانگ روز جمعه دو پرتابگر موشکی را به سوی دریای شرقی شلیک کرد. مقامات کاخ سفید در واکنش به این خبر اعلام کردند اوضاع را زیر نظر دارند.

کره شمالی طی هفته‌های اخیر چندین دور آزمایش موشکی را در اعتراض به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی صورت داد. مقامات بین‌المللی و برخی مشاوران دولت ترامپ آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ را نقض قطعنامه سازمان ملل دانستند. با این وجود ترامپ سعی کرد با تاکید بر روابط نزدیک و دوستانه خود با کیم جونگ اون، آزمایش‌های موشکی اخیر را بی اهمیت جلوه دهد.

علی‌رغم ادعا‌های رئیس جمهور آمریکا، آغاز آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی پس از سومین دیدار او با رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی مرزی دو کره در اواخر ژوئن صورت می‌گیرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز این هفته در مصاحبه‌ای گفت امیدوار است پیونگ یانگ آزمایش موشکی برگزار نکند و مذاکرات دو جانبه در خصوص خلع سلاح شبه جزیره کره به زودی از سر گرفته شود.

رئیس جمهور آمریکا هفته پیش نیز مدعی شد پیامی از رهبر کره شمالی دریافت کرده که وی در آن دلیل آزمایش‌های موشکی اخیر را توضیح داده و از تمایل خود برای از سر گرفتن گفتگو‌ها با آمریکا به محض پایان مانور واشنگتن و سئول سخن گفته است.

ترامپ و کیم از سال گذشته سه بار دیدار و درباره پایان دادن به تنش‌ها بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی رایزنی کرده‌اند. دو کشور، علی‌رغم این به پیشرفت‌های اندکی در خصوص هدف واشنگتن مبنی بر مجاب کردن پیونگ‌یانگ به دست کشیدن از برنامه تسلیحاتی خود دست یافته‌اند. کره شمالی، برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشکی خودش را برای بقای خود در برابر تهدید‌های آمریکا برای تغییر نظام پیونگ‌یانگ ضروری می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها