عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفتگو با جام جم آنلاین :

با سیاست‌های پلیسی نمی‌توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: رونق و توسعه صادرات نه در صنایع غذایی بلکه در هیچ صنعتی با شعار ایجاد نمی‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۸۰۹۵
با سیاست‌های پلیسی نمی‌توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت

به گزارش جام جم آنلاین، علی شریعتی در این زمینه گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی باید از سوی مسئولان برنامه و نقشه راه ارایه شود که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده و تنها با ارایه آمارهای مبهم اشاره به رشد صادرات غیرنفتی شده است.

شریعتی در ادامه افزود: صنایع غذایی ایران بخصوص دربخش صنایع تبدیلی پتانسیل‌های بیشماری وجود دارد که می‌توان از آن به نفع رونق اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی استفاده بهینه داشته باشیم. به عنوان مثال صنایع لبنی، صنایع شیرینی و شکلات که پیشرو در این زمینه هستند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است امروز جذابیت‌های بسیاری در بازار داخلی برای تولیدکنندگان صنایع غذایی کشور ایجاد شده و شاهد مثال آنهم سهم بالای کالاهای ایران در قفسه فروشگاه‌هاست. به همین دلیل حالا نوبت به تحکیم و توسعه بازارهای خارجی رسیده است.

وی درباره بازارهای صادراتی صنایع غذایی ایران به خبرنگار ما گفت: اکنون درشرایطی هستیم که بیشتر صادرات ایران به کشورهای هم مرز صورت می‌گیرد و اتفاقا نزدیک به 70 درصد این سهم به دو کشور عراق و افغانستان اما توسعه بازارها رمز موفقیت و تثبیت جایگاه صنایع ایران در بازارهای بین المللی است.

شریعتی اولین راهکار را برای توسعه بازارهای صادراتی گسترش فعالیت رایزنان بازرگانی به صورت حرفه‌ای در بازارهای هدف دانست و تاکید کرد: حضور پایدار تولیدکنندگان ایران با توجه به قدرت رقابت بالایی که در بسیاری از موارد دارند بستگی به فعالیت دقیق این رایزنان بازرگانی خواهد داشت، دقیقا همانطور که سایر کشورهای صنعتی عمل کرده‌اند.

وی ضمن انتقاد از فعالیت رایزنان بازرگانی حال حاضر در بازارهای هدف صادراتی ایران تصریح کرد: متاسفانه اغلب این افراد تخصص لازم در بخش بازرگانی ندارند و نمی‌توانند آنطور که شایسته ایران است در بازارهای هدف برای حضور تولیدات با کیفیت ایرانی زمینه‌سازی کنند، درحالی که رقبای سنتی ایران در این بازارها با استفاده از چنین پتانسیلی سهم بالایی برای خود ایجاد کرده و از آن استفاده می‌کنند.

به گفته شریعتی، اگرچه آمارهای منتشر شده حکایت از رشد صادرات غیرنفتی ایران دارد و بخش صنایع غذایی نیز در آن لحاظ شده اما این اعداد بیانگر واقعیت رشد صادرات غیرنفتی ایران نیست چون دولت طی چندماه اخیر صدور بخش‌نامه‌های دست‌وپاگیر را متوقف کرده و تقریبا مانع تازه‌ای برای صادرات ایجاد نکرده به همین دلیل می‌بینیم، برخی آمارها بهبود یافته است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین افزود: پس نتیجه می‌گیریم مسئولان و سیاست‌گذاران دولتی تصمیم‌تازه‌ای برای رشد و توسعه صادرات غیرنفتی نگرفته‌اند، بلکه فقط تصمیمی گرفته نشده که اثرگذاری منفی در روند صادرات کالاهای غیرنفتی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: رشد منفی صادرات غیرنفتی ایران اکنون متوقف شده نه اینکه مثبت شده باشد بنابراین فقط از سرعت کاهشی شدن آن کم شده ولی همچنان منفی است. بنابراین اینکه اعلام می‌شود صادرات غیرنفتی در بخش‌های مختلف رشد داشته دادن آدرس اشتباه به افکار عمومی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است نشانه‌هایی از رکود تورمی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی دیده می‌شود که می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای اقتصاد کشورمان داشته باشد و اگر مسئولان واقعا به دنبال مدیریت آن هستند باید با استفاده از سیاست‌های منطقی و اصولی راه صادرات را هموار کنند، چون پویایی و رونق تولید در هر صنعتی، دستیابی به بازارهای صادراتی است.

شریعتی به خبرنگار ما گفت: در بسیاری از موارد مطرح می‌شود که تحریم‌ها عامل اصلی بروز مشکلات صادراتی و کاهشی شدن آنها بوده درحالی که این واقعیت نیست و اگرچه مشکلاتی در زمینه صادرات ایجاد شده اما سهم تحریم درآن بسیار ناچیز است و بیشتر مشکلات مربوط به سیاست‌های مقطعی یا دستورالعمل‌های غیراصولی بوده است.

به گفته شریعتی، اتفاقا هرجا که شاهد شدت گرفتن اینگونه اظهارنظرها بوده‌ایم می‌بینیم که به بهانه کاهش اثرات تحریمی یا هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها در صنایع رانت و فساد گسترده‌ای هم ایجاد شده که جسته و گریخته در رسانه‌ها مطرح می‌شود.


وی درپایان به سیاست‌های ارزی نیز اشاره کرد و گفت: با استفاده از سیاست‌های پلیسی نمی‌توان نرخ ارز را در بازار ثابت نگه داشت بلکه چرخه اقتصاد و رونق تولید وصادرات است که می‌تواند در این منظر کمک شایانی داشته باشد و متاسفانه تاکنون جو امنیتی، پلیسی و نرخ‌های دستوری عامل ثبات در نرخ ارز بوده که این پایدار و قابل اعتماد نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها