وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد این کشور از پیوستن دائمی ایران در بلوک امنیتی اوراسیا حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۲۴۵۱۹۴
حمایت روسیه از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد این کشور از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای که بلوک امنیتی اوراسیاست و گاهی در غرب به عنوان رقیب ناتو تلقی می‌شود، حمایت می‌کند.

لاوروف که در یک مجمع ژئوپلیتیک در دهلی‌نو سخن می‌گفت اظهار کرد: «ایران در این پیمان عضو ناظر است و ما از درخواست آن برای عضویت کامل و دائم حمایت می‌کنیم. بیشتر کشور‌های عضو نیز از این درخواست پشتیبانی می‌کنند و مطمئن هستم که این امر راضی کننده خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این سخنان لاوروف گفت: «ایران از مدت‌ها پیش در نقش عضو ناظر در رویداد‌های مربوط حضور پیدا می‌کند. با توجه به گسترش سازمان همکاری شانگهای، چین در ارتباط نزدیک با سایر اعضا قرار خواهد گرفت و تصمیم مشترکی اتخاذ خواهد کرد.»

روسیه امسال ریاست گردشی این بلوک را برعهده دارد و نشست سالانه آن را در ماه ژوئیه میزبانی خواهد کرد.

سازمان همکاری شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان، هند و پاکستان است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ با تمرکز بر امنیت منطقه‌ای و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه فعالیت خود را آغاز کرد. ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان عضو ناضر این پیمان هستند.

اعضای این سازمان بیش از یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. علت آن حضور کشور‌های چین، هند و پاکستان است که به ترتیب پرجمعیت‌ترین، دومین و ششمین کشور پرجمعیت در جهان هستند. در سال ۲۰۰۵، رهبران این بلوک درخواست آمریکا را برای عضو ناظر شدن در آن رد کردند. در همان زمان آن‌ها توافق کردند که جایگاه ناظر را به ایران، هند و پاکستان بدهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها