کورس جذاب سرخابی در لیگ‌برتر

کدام تیم قهرمان می‌شود؟

کورس قهرمانی سرخابی‌ها روی کاکل خارجی‌ها می‌چرخد

جام داخلی جنگ خارجی

با شروع فصل اصلا پیش‌بینی نمی‌کردیم که سرنوشت سرخابی‌ها در آخر فصل بیفتد دست چند بازیکن خارجی سابقا ناشناس. از یک طرف سرخ‌ها که روی ارونوف حساب متعددی باز کرده و از طرف دیگر آبی‌ها که تمام و کمال روی خارجی‌هایش امید دارد.
کد خبر: ۱۴۵۵۸۶۷
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
یکه‌تازی بازیکنان خارجی‌ در کورس قهرمانی لیگ بیست و سوم خیلی جالب است. بلانکو با آن شوت کات‌دار و گل زیبایش که استقلال را در صدر نگه داشت و ارونوف هم دقیقا همین کار را برای پرسپولیس انجام داد و با دو گل امیدهای قهرمانی را به بهترین شکل ممکن برای سرخ‌ها حفظ کرد. اینها اولین بازیکنان خارجی استقلال و پرسپولیس نیستند و آخرین هم به شمار نمی‌آیند اما عجیب اینجاست که برخلاف انبوه خریدهای خارجی بی‌کیفیت سابق هر دو تیم به شدت تاثیرگذاری دارند و انگار ضرب سکه قهرمانی به نفع هر یک از دو تیم در گرو آنهاست.
 
استقلال؛ آقایان سرعتی و کات‌دار!
از همان اول که بلانکوی آرژانتینی به استقلال آمد فهمیدیم با بازیکن خوبی روبه‌رو هستیم. او از همان اول در تمرینات شوت‌های کات‌دار می‌زد. سرعتش زیاد بالا نیست اما به شدت زهردار و خطرناک است. هر توپی که جلوی پایش بیفتد قابلیت این را دارد تا آن را به صورت کات‌دار یا چیپ به ضربه‌ای خطرناک تبدیل کند. او کاملا برگرفته از دل فوتبال آمریکای لاتین است. خصوصیات یک بازیکن آرژانتینی را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند از کجا آمده است. گل زیبای او به ذوب‌آهن باعث شد تا سه امتیاز حیاتی به حساب استقلال واریز شود. نزدیک بود کابوس واگذاری صدر به پرسپولیس تعبیر شود که بلانکو نگذاشت.

حالا اوست و هفته‌های حساس پایانی. او خیلی کار خودش را سخت کرده چون همه نگاه‌ها به او و شوت‌های مرگبارش است. اما خارجی خطرناک دیگر کسی نیست جز ماشاریپوف ازبکستانی. او در بدو ورود به استقلال چندان چنگی به دل نزد. در واقع برخلاف بلانکو نگاه مثبتی به او وجود نداشت. اما این ازبکستانی تند و تیز و سرعتی خیلی زود نشان داد چکاره است.

ماشاریپوف در دیدار استقلال و ذوب‌آهن و در شرایطی که تیمش با یک گل عقب بود گل اول آبی‌ها را به ثمر رساند و یک تنه این تیم را از بحرانی یک نیمه‌ای خارج کرد. او هم یک برگ برنده دیگر برای آبی‌هاست. نکونام نشان داده راه و رسم خریدن بازیکنان خارجی خوب را بلد است.
   پرسپولیس؛ نخستین دبل با ارونوف
این بازیکن ازبکستانی کم‌کم جایگاهی غیرقابل انکار در لیگ برتر فوتبال ایران برای خود دست و پا می‌کند. روند حضور ازبک‌ها در فوتبال ایران که با انتقال برخی از معمولی‌های فوتبال این کشور به لیگ برتر ایران آغاز شد اکنون به جایی رسیده که یک ازبک در استقلال و یک ازبک در پرسپولیس مثل ستاره می‌درخشند و در دایره تاثیرگذارهای لیگ برتری قرار گرفته‌اند. برای پرسپولیس این ماموریت بر عهده ارونوف است.

یکی از بارزترین ویژگی‌های فوتبالی ارونوف هوش سرشار اوست. این هوش در همه جای فوتبال او دیده می‌شود. چه زمانی که در نیمه خودی درپی حفظ توپ است و چه زمانی که قصد دارد به سمت چارچوب شوتزنی کند. ارونوف در دیدار پرسپولیس و نساجی دبل کرد. این نخستین دبل یک ازبک در لیگ برتر فوتبال ایران بود.

پرسپولیس چهار هفته حیاتی و بسیار هیجان انگیز در پیش دارد. ارونوف در کنار گولسیانی مهره‌های ارزشمند و تاثیرگذاری برای پرسپولیس خواهند بود و می‌توانند یک تنه همه چیز را تغییر بدهند و کارهای بزرگی انجام دهند. شاید سرنوشت قهرمانی پرسپولیس برای نخستین بار به یک ازبکستانی گره خورده باشد. شاید هم چاره کار یک گرجستانی به گولسیانی است. سرخ‌ها در این شرایط حساس می‌توانند از بابت خارجی‌ها دل‌شان قرص باشد. این برای نخستین بار است که پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر این چنین نیازمند به خارجی‌هایش است. زمانی خارجی‌ها بلای جان پرسپولیس بودند و انواع و اقسام بازیکن خارجی بی‌کیفیت به سمت این تیم سرازیر می‌شدند.

اما اکنون اوضاع متفاوت است و اصلا باید این‌طور گفت که حفظ بازیکن خارجی تاثیرگذاری مثل ارونوف از نان شب برای پرسپولیس واجب‌تر است.

با ۱۴ بازیکن خارجی آسیا پرچمدار حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر فوتبال ایران است. این آمار برای قاره اروپا ۱۱ بازیکن، قاره آمریکا ۱۱ بازیکن و قاره آفریقا ۷ بازیکن را نشان می‌دهد. در واقع استرالیا و آمریکای شمالی، تنها قاره‌هایی هستند که در رقابت‌های این فصل لیگ‌برتر نماینده‌ای ندارند.
برزیل و عراق با داشتن ۹ بازیکن در رقابت‌های این فصل لیگ‌برتر رکورددار محسوب می‌شوند. با فاصله‌ای معنادار نسبت به این دو کشور، اسپانیا و ازبکستان با داشتن ۳ بازیکن در لیگ ما، در رده‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۲۲ کشور خارجی در لیگ امسال فوتبال ایران نماینده دارند.

۱۲۰: این عدد قابل توجه، تعداد تمام برزیلی‌های شاغل در لیگ‌برتر فوتبال ایران در این ۲۳ فصل را نشان می‌دهد و گویای این واقعیت است که برزیلی‌ها با فاصله رکورددار حضور در لیگ ایران هستند.

وقتی بدانیم عراقی‌ها با ۲۸ بازیکن و ارمنستانی‌ها با ۲۵ بازیکن، در رده‌های دوم و سوم این رنکینگ هستند، حضور ۱۲۰ برزیلی در لیگ ایران، کثرت خود را بیشتر نمایان می‌کنند.

لیگ بیست و سوم در این مقطع از فصل ۴۳ بازیکن خارجی در دل خود جا داده است که عمدتا در تیم‌های خود نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. این آمار در مقایسه با فصل گذشته که ۴۴ بازیکن خارجی در فوتبال ایران حضور داشتند، فقط یکی کم دارد اما در قیاس با ۲۱ فصل نخست لیگ برتر، بیشترین محسوب می‌شود.

در بین خارجی‌های این فصل ۳ بازیکن در بین ۱۰ گلزن و ۱۰ آقای پاس گل فوتبال ایران حضور دارند که البته آمار قابل توجهی محسوب نمی‌شود. گوستاوو بلانکو آرژانتینی با ۹ گل زده، تنها خارجی در میان ۱۰ گلزن برتر است. در جدول آقای پاس گل اما ریکاردو آلوز پرتغالی با ۱۰ پاس صدرنشین است و روبرتو تورس اسپانیایی با ۶ پاس در رده سوم قرار دارد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها