ضرورت‌ روایتگری دفاع‌ مقدس در قالب آثار فاخر
پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی تاکید کرد؛

ضرورت‌ روایتگری دفاع‌ مقدس در قالب آثار فاخر

فرهاد قائمیان، بازیگر سریال «شوق پرواز» در گفتگو با «جام‌جم» تاکید کرد:

ضرورت معرفی اسطوره‌های دفاع‌مقدس به جوانان

فرهاد قائمیان سال‌هاست که در تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت می‌کند و در آثار ماندگاری هم ایفای نقش کرده است، اما با سریال «وفا» و نقشی که در آن بازی کرد خیلی مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفت و این اواخر هم در دو فصل از مجموعه «بچه‌مهندس» در نقش دکتر توفیقی درخشید.
کد خبر: ۱۳۸۳۰۰۱
نویسنده زینب علیپورطهرانی - گروه رسانه
او این روز‌ها بازپخش سریال «شوق‌پرواز» را در شبکه تماشا دارد؛ سریالی که روایت زندگی شهید بابایی است و قائمیان در آن نقش سلطانی، فرمانده شهید بابایی را بازی کرد. این سریال جزو آثاری است که هر زمان روی آنتن می‌رود، مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار می‌گیرد و این نشان‌دهنده این واقعیت است که مخاطب دوست دارد زندگی اسطوره‌های دفاع‌مقدس و قهرمانان جنگ را در قالب سریال تماشا کند و با زندگی و شخصیت آن‌ها بیشتر آشنا شود. به همین بهانه با قائمیان درباره این مجموعه و فعالیت‌های اخیرش همکلام شدیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

گویا این روز‌ها در کنار بازیگری و حضور در ایرانصدا و خوانش کتاب‌های ارزشمند، فعالیت‌های فرهنگی - هنری دیگری هم انجام می‌دهید. دراین‌باره توضیح می‌دهید؟

فعالیت در زمینه‌های دیگر صرفا به روز‌های اخیر مربوط نمی‌شود و مدت‌هاست که داوری جشنواره‌های مختلف و عضویت در شورا‌های سیاست‌گذاری جشنواره‌ها را برعهده دارم، اما این اواخر پروژه‌ای به نام «نخل‌سرخ» را داشتیم که درباره نمایش‌های حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب بود و با یک هیات به کل استان‌ها سفر می‌کردیم و کارشناسی اجراهایشان را برعهده داشتیم. البته این کار هم بی‌ارتباط با بازیگری نیست.

با توجه به این‌که آخرین حضور شما در تلویزیون به بازی در مجموعه «بچه‌مهندس» برمی‌گردد و همچنین به خاطر نقشی که بازی کردید، به نظر شما پرداختن به دستاورد‌های علمی و نخبگان کشور در آثار نمایشی که باعث ایجاد انگیزه و امید در جوانان می‌شود، به‌خصوص در تلویزیون و در قالب سریال چقدر لازم است؟

به اعتقاد من، قطعا باید چنین اتفاقی بیفتد و توجه بیشتری به آن شود. به این دلیل که مخاطب تلویزیون خانواده‌ها هستند؛ بنابراین خانواده‌ها متوجه می‌شوند که چه اتفاقاتی در این کشور می‌افتد و با دستاورد‌های علمی خودمان هم آشنا می‌شوند. از طرفی می‌توانند برای تربیت فرزندان‌شان هم عامل موثری باشد. برایتان مثالی می‌زنم. من به خاطر جشنواره‌هایی که داور بودم و به استان‌های مختلف کشور سفر می‌کردم، به‌عینه دیدم که مردم و حتی بچه‌ها من را به اسم دکتر توفیقی سریال بچه‌مهندس خطاب قرار می‌دادند. یعنی تاثیرش را روی مخاطبان می‌دیدم. وقتی می‌بینیم چنین سریال‌هایی مخاطب دارد و خانواده‌ها درگیر این مسائل می‌شوند، پس بهتر است ساخت چنین سریال‌هایی را در اولویت قرار دهیم؛ بنابراین پرورش استعداد‌ها و نخبه‌ها یکی از نکات مهمی است که باید در سریال‌ها رعایت شود. البته لازمه ساخت چنین سریال‌هایی این است که بدون تعجیل و با کیفیت بالا ساخته شوند. از طرفی تعاملی باشد بین صداوسیما و نهاد‌های مختلفی که عامل موثری برای پرورش استعداد‌ها هستند. این برای تاثیرگذاری روی فرهنگ اجتماعی و فرهنگ خانواده بسیار مهم است.

به‌خصوص روابط خانوادگی که در این سریال مطرح شد و خانواده توفیقی به‌ویژه پدر و دختر که از دو نسل متفاوت بودند، توانست الگوی مناسبی برای خانواده‌ها باشد. این‌طور نیست؟

واقعیت این است این روابط خانوادگی و اجتماعی را باید طوری به تصویر بکشیم که دافعه ایجاد نکند. نمونه‌اش همین روابط خانوادگی و پدر و دختری است که توفیقی و دخترش در این دو فصل از سریال داشتند و شما هم به آن اشاره کردید. سعی شد هیچ اغراقی در این سریال نشود و رابطه‌ها ملموس و باورپذیر باشد.

از آنجا که سریال شوق‌پرواز هم در حال پخش است و اغلب سریال‌ها در بازپخش‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، در کنار تولید سریال‌هایی درباره نخبه‌ها و دستاورد‌های علمی کشور به نظر شما چقدر لازم است که نسل جدید با زندگی شهدا در سریال‌ها آشنا شود و بداند کشورش چه قهرمان‌هایی دارد؟

اولا باید بگویم باعث افتخار من بود که نقشی در این سریال داشته باشم. چون استاد من زنده‌یاد یدا... صمدی، کارگردان این سریال بود و من در شوق‌پرواز شاگردی کردم. نکته بعد این‌که من نقش سلطانی، فرمانده یکی از اسطوره‌های دفاع‌مقدس را بازی می‌کردم. در کل می‌توانم بگویم این سریال با یک نیت خوب ساخته شد و بازیگران هم با یک نیت خوب نسبت به شهدا در این کار حضور داشتند. به‌هرحال ساخت چنین سریال‌هایی هم مهم و ضروری است. به‌خصوص برای نسل جوانی که فقط نام این اسطوره‌ها را شنیده‌اند. به‌عنوان‌مثال شوق پرواز که به زندگی شهید بابایی پرداخت. وقتی چنین فردی با سوابق علمی و تخصصی در ایران به الگو تبدیل می‌شود، ما باید به این الگو‌ها به‌صورت درست و واقعی بپردازیم. چون نسل جوان ما باید بداند چه اتفاقی در هشت‌سال دفاع‌مقدس افتاده و چه کسانی ایثارگری کردند تا این کشور حفظ شود. در این مدت هم چند سریال از شبکه‌های مختلف پخش شد که من افتخار بازی در آن‌ها را داشتم. مثل وفا، زمانی برای عاشقی، یادآوری، بچه‌مهندس و شوق‌پرواز. من همیشه گفتم که صداوسیما خانه دوم من است و افتخارم این است کار‌هایی را انجام داده‌ام که مردم دوست داشتند و پذیرفتند و به من شأن و عزت دادند.

۳ فیلم در مرحله اکران

فرهاد قائمیان که تا به امروز نقش‌های متفاوتی را ایفا کرده و مورد توجه مخاطبان قرار دارد در پاسخ به این سؤال که در کنار بازپخش سریال‌هایی که روی آنتن دارید، از حضورتان در آثار مختلف تلویزیونی و سینمایی بگویید، می‌گوید: فیلم‌های «مصلحت»، «رستاخیز» و «کوچه ژاپنی‌ها» را در نوبت اکران دارم و درحال‌حاضر هم با یک پروژه سینمایی همکاری می‌کنم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها