نمک ماشین ظرفشویی برای چیست؟

برای بالا بردن طول عمر ماشین ظرفشویی و جلوگیری از لکه های سفید روی ظروف بعد از شستشو، لازم است از نمک مخصوص استفاده شود. برخلاف تصور برخی از افراد نمک نقش شوینده ندارد و برای کاهش درجه سختی آب از آن استفاده می شود. به همین دلیل در کنار نمک باید از مواد شوینده نیز استفاده شود.
کد خبر: ۱۴۵۶۲۵۰

متاسفانه نقش مهم و ضروری نمک در ماشین ظرفشویی ها نادیده گرفته می شود و در نهایت به مشکلات متعدد در دستگاه منجر خواهد شد. در ادامه ابتدا نمک ماشین ظرفشویی را معرفی و سپس دلیل استفاده از آن را بررسی می کنیم.

نمک ماشین ظرفشویی برای چیست؟

چرا از نمک ماشین ظرفشویی استفاده می شود؟

علیرغم تصفیه آب در تصفیه خانه های بزرگ شهری، املاح زیادی در آن وجود دارد که باعث بالا رفتن درجه سختی می شود. املاح و ترکیبات حاوی کلسیم و منیزیم سختی آب را بالا برده و به شیوه های مختلف تلاش می شود تا آن را کاهش داد. یکی از روش های موثر در این زمینه، استفاده از نمک است. نمک حاوی کلرید سدیم بوده و با کلسیم و منیزیم آب واکنش برقرار کرده و باعث جدا شده این املاح از آب می شوند.

جالب است بدانید که استفاده نکردن از نمک یکی از رایج ترین دلایل برای تماس با مرکز تعمیرات ماشین ظرفشویی است. چون بالا بودن درجه سختی آب چند مشکل مهم را به همراه دارد از قبیل:

رسوب گرفتن ماشین ظرفشویی

یکی از اصلی ترین مشکلات بالا بودن درجه سختی آب، تشکیل لایه های رسوب در بخش های مختلف دستگاه است. با تشکیل لایه های رسوبی نه تنها تخلیه و ورود آب به داخل دستگاه با اختلال مواجه می شود، بلکه به مرور منجر به خوردگی سطوح نیز خواهد شد. لایه های رسوب باعث واکنش با سطوح داخلی دستگاه شده و زنگ زدگی و رنگ پریدگی را بوجود می آورند.

دقت داشته باشید که با رسوب گرفتن لوله های ماشین ظرفشویی، فشار زیادی به موتور وارد می شود. به همین دلیل طول عمر موتور کاهش یافته و خسارت هنگفتی را به همراه خواهد داشت. علاوه براین، بازوهای آبپاش نیز رسوب گرفته و به درستی آب روی ظرف ها پاشیده نخواهد شد. در نتیجه، شستشوی ظروف نیز با اختلال مواجه شده و لکه و کثیفی زیادی روی ظروف به جای می ماند.

لکه های سفید روی ظروف

لکه های سفید روی ظروف، مخصوصا ظروف کریستالی و بلوری یکی از مشکلات رایج در شستشوی آنها با ماشین ظرفشویی است. به دلیل بالا بودن مقدار املاح در آب، در زمان شستشو روی ظروف ته نشین شده و باعث تشکیل لکه های سفید رنگ می شوند.

علاوه بر لکه های سفید، شستشوی ظروف با آب دارای املاح و درجه سختی بالا باعث کدر شدن رنگ آنها نیز می شود. به عبارت دیگر، خبری از درخشندگی ظروف بعد از شستشو با ماشین ظرفشویی نیست.

مصرف بالای مواد شوینده

شاید برایتان جالب باشد که درجه سختی بالای آب باعث مصرف زیاد مواد شوینده می شود. چون املاح آب مانع بزرگی برای حل شدن مواد شوینده و قرص ماشین ظرفشویی در آب می شوند. در نتیجه برای شستشوی ظروف چرب باید شوینده بیشتری در ماشین ظرفشویی بریزید.

نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

یکی از اشتباهاتی که ممکن است دچار آن شوید، استفاده از نمک خوراکی برای ماشین ظرفشویی است. اگر نمک خوراکی را در ماشین ظرفشویی بریزید هیچ تاثیری بر کاهش درجه سختی آب ندارد و حتی در رسوب گرفتن دستگاه نیز می تواند موثر باشد. در این صورت بعد از گذشتت زمان کوتاه چاره ای جز تماس با نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی مجیک و سایر برندها نخواهید داشت.

نمک ماشین ظرفشویی دارای کلرید سدیم کریستالی است. کریستال های نمک با کلسیم و منیزیم پیوند برقرار کرده و از رسوب کردن آنها جلوگیری می کند.

نمک ماشین ظرفشویی چیست

نشانه های کم بودن نمک ماشین ظرفشویی

حال سوال این است که چطور متوجه شویم که نمک ماشین ظرفشویی کم است؟ آیا نشانه خاصی دارد؟ به عبارت دیگر، چه زمانی باید نمک داخل ماشین ظرفشویی را شارژ کنیم؟ از مهم ترین نشانه های کم بودن نمک ماشین ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لکه های سفید و کدر بودن ظروف بعد از شستشو؛ اگر بعد از خشک شدن ظروف و خارج کردن آنها از ظرفشویی متوجه لکه های سفید و کدر بودن رنگ انها شدید، احتمال بالا بودن درجه سختی آب وجود دارد.
  • ماشین ظرفشویی تمیز نمی شوید؛ به دلیل بالا بودن درجه سختی آب، مواد شوینده قدرت خود را از دست داده و نمی توانند تمام کثیفی ها را تمیز کنند. علاوه براین، آبپاش مسدود شده و به همین دلیل آبکشی ظروف با اختلال مواجه می شود.
  • کدهای خطای روی صفحه نمایش، برخی از ارورهای ماشین ظرفشویی ال جی و سایر برندها نشان دهنده پایین بودن مقدار نمک است. با مشاهده این ارورها باید نمک را در مخزن مربوطه بریزید تا درجه سختی آب تنظیم شود.
  • در بخش های مختلف ظرفشویی از جمله سبد، بازوهای آبپاش، کف و دیواره ها لایه های رسوب تشکیل می شود.
  • چراغ نمک در ظرفشویی روشن می شود. برخی از مدل های ماشین ظرفشویی دارای چراغ هشدار دهنده برای نمک است. به محض کم شدن نمک، این چراغ روشن می شود.

چطور از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنیم؟

برای استفاده از نمک در ماشین های ظرفشویی گام های زیر را طی کنید:

  • مخزن نمک در ماشین ظرفشویی را پیدا کنید. در دفترچه راهنما محل دقیق آن مشخص شده است. در اغلب برندها در کف دستگاه این مخزن قرار گرفته است.
  • درب مخزن را باز کرده و نمک را داخل آن بریزید. بیش از اندازه نباید نمک در این مخزن قرار داشته باشد، در غیر این صورت لکه زیادی روی ظروف تشکیل می شود. بهتر است حدود دو بند انگشت از بالای مخزن خالی باشد.
  • سپس درب مخزن را ببندید.
  • در زمان شروع چرخه شستشوی ظروف، نمک داخل مخزن مصرف شده و درجه سختی را کاهش می دهد.

نکته بسیار مهمی که اغلب افراد به آن توجه ندارند، تخلیه مخزن نمک است. اگر برای مدت طولانی قصد استفاده از ماشین ظرفشویی را ندارید، حتما نمک موجود در مخزن را تخلیه کنید. چون نمک در مخزن رطوب را به خود گرفته و اگر برای مدت طولانی استفاده نشود، لایه های رسوب ضخیمی را در مخزن تشکیل می دهد.

چطور از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنیم

جمع بندی

برای پایین آوردن درجه سختی آب در ماشین های ظرفشویی باید از نمک کریستالی مخصوص استفاده شود. در غیر این صورت ظروف تمیز شسته نشده و درخشندگی ندارند. علاوه براین، روی ظروف لکه های سفید تشکیل شده و مصرف مواد شوینده نیز افزایش پیدا می کند. رسوب گرفتن قطعات داخلی ماشین ظرفشویی نیز از دیگر مشکلات بالا بودن درجه سختی آب و کم بودن مقدار نمک دستگاه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها