به مناسبت روز جهانی فشارخون؛

با اندازه گیری فشارخون و کنترل آن عمری طولانی و باکیفیت داشته باشیم

معصومه جودکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: پرفشاری خون که قاتل خاموش هم نامیده میشود، مهمترین و اولین عامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است که قابل پیشگیری و درمان است.
معصومه جودکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: پرفشاری خون که قاتل خاموش هم نامیده میشود، مهمترین و اولین عامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است که قابل پیشگیری و درمان است.
کد خبر: ۱۴۵۷۱۸۹

به گزارش جام جم آنلاین البرز،معصومه جودکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز ضمن اشاره به روز جهانی فشارخون مصادف با ۲۸ اردیبهشت ماه گفت: پرفشاری خون که قاتل خاموش هم نامیده میشود، مهمترین و اولین عامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است که قابل پیشگیری و درمان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ فشارخون بالا حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است. نزدیک به نیمی از این افراد از بیماری خود مطلع نیستند و فقط یک پنجم این بیماران فشارخون کنترل شده دارند. در همین سال نزدیک به ۱۰.۸ میلیون نفر در جهان بر اثر مشکلات مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست داده اند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‏های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ در کشور حدود ۳۲ درصد از افراد ۱۸ سال و بالاتر فشارخون بالا داشته اند که نزدیک به ۴۰ درصد از بیماری خود اطلاع نداشته اند و نزدیک به ۶۰ درصد هم فشار خون کنترل شده داشته اند. بر اساس نتایج همین پیمایش در استان البرز حدود ۲۹ درصد از افراد ۱۸ سال و بالاتر فشارخون بالا داشته اند که نزدیک به ۴۳ درصد از بیماری خود اطلاع نداشته اند.

معاون بهداشت ادامه داد: در سال گذشته پویش ملی سلامت به منظور بررسی ابتلای افراد بالای ۱۸ سال به پرفشاری خون و دیابت در کشور و همزمان در البرز انجام شد که طی آن در استان یک میلیون و چهارصد هزار نفر بررسی شدند که ۸۹ هزار نفر دارای سابقه فشارخون بالا، نزدیک به ۳۴۵ هزار نفر در مرحله پیش فشارخون بالا و بیش از ۲۰ هزار نفر هم مشکوک به فشارخون بالا بودند.

دکتر جودکی تاکید کرد: روز جهانی فشارخون بهانه‌ای است برای اطلاع رسانی جهانی درخصوص اهمیت دانستن فشارخون، کنترل و پیشگیری از عوارض آن و امسال شعار روز جهانی فشارخون "فشارخون خود را دقیق اندازه ‏گیری کنید و با کنترل آن طولانی‌تر زندگی کنید" می‌باشد که پیام آن "با اندازه گیری مقدار فشارخون خود و کنترل آن عمری طولانی و باکیفیت داشته باشیم" انتخاب شده است.

معاون بهداشت توصیه کرد: اندازه‏گیری منظم فشارخون (حداقل یک بار در سال) و اطلاع از میزان فشارخون، تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم (حداقل نیم ساعت در روز و سه روز در هفته)، کاهش مصرف نمک، مدیریت استرس و خشم و نهایتا پایبندی به درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا مهمترین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری فشارخون بالا می‌باشد.

وی از البرزنشینان خواست به منظور اندازه گیری فشارخون به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت نزدیک محل زندگی خود مراجعه نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها