مدیرعامل شرکت آب و فاضلابزنجان:

کمبود آب در ۱۷۰ روستای زنجان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: خشکسالی، ۱۷۰ روستای استان زنجان را با مشکل کم‌آبی روبه‌رو کرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: خشکسالی، ۱۷۰ روستای استان زنجان را با مشکل کم‌آبی روبه‌رو کرده است.
کد خبر: ۱۳۲۵۰۷۰

به گزارش جام جم آنلاین زنجان؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان  در جلسه کمیته مقابله با کم‌آبی اظهار کرد: امسال ۱۸۶ میلی‌متر بارندگی داشتیم که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۵۲ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که از این حیث دهمین استان کم بارش در کشور هستیم.

 علیرضا جزءقاسمی تصریح کرد: در یک بازه زمانی شش ماهه منتهی به خردادماه قسمت عمده‌ای از استان با خشکسالی متوسط، شدید و بسیار شدید مواجه شده است. در سال گذشته تعداد ۲۰۱ روستا مشکلات فصلی و دائمی برای تامین آب داشتند که ۷۹ روستا از چالش کم‌آبی خارج شدند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند، عنوان کرد: امسال نیز مشکل تامین آب ۱۰۰ روستا را حل کردیم اما خشکسالی‌ها به این مشکل دامن زد و تعداد روستاهای دارای کمبود آب به ۱۷۰ مورد افزایش یافت.

این مسئول با اشاره به اینکه دو سد تهم و کینه‌ورس برای تأمین آب شرب شهرهای زنجان، ابهر و خرم‌دره استفاده می‌شود، یادآور شد: تامین آب بخش‌های روستایی با توجه به اینکه به سفره‌های آب زیرزمینی، قنات و چشمه متکی است، متأثر از تغییرات اقلیمی بوده و شرایط آب و هوایی بر وضعیت آن‌ها نقش دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، در برخی از روستاها چندین برابر نیاز آب تأمین می‌شود اما به دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف و استفاده از آب آشامدینی برای آبیاری باغچه‌ها، فشار مضاعفی به شبکه آب‌رسانی وارد شده است و انشعابات غیرمجاز نیز در روستاها زیاد است.

جزءقاسمی با بیان اینکه ۳۰ روستای استان نیازمند آب‌رسانی سیار است، ادامه داد: برای ۱۸ روستا تانکر ثابت نصب کردیم که تانکرهای سیار برای آب‌رسانی آب شرب به این نقاط مراجعه می‌کنند. در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب سه دستگاه سیار برای آب‌رسانی در اختیار دارد و روستاهای زنجان و ماه‌نشان با بیشترین مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، تعداد پروژه‌های در دست اجرا که می‌تواند مشکل ۱۵۰ روستا را حل کند، ۷۰ مورد خواند و خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال هیچ اعتباری برای اجرای پروژه‌ها تخصیص داده نشده است. همچنین قطعی مداوم برق معضلاتی را برای تاسیسات آب‌رسانی ایجاد کرده و باعث از دست دادن ذخیره آب شرب و بهداشتی می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها