در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد؛

سرنوشت بحران‌های منطقه‌ای در سال جدید

سال جدید نیز خالی از بحران‌های منطقه‌ای نخواهد بود، بویژه اگر دونالد ترامپ نامزد اصلی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده پیروز شود، منطقه شاهد بحران‌های بیشتر و خونین‌تری خواهد بود.
سال جدید نیز خالی از بحران‌های منطقه‌ای نخواهد بود، بویژه اگر دونالد ترامپ نامزد اصلی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده پیروز شود، منطقه شاهد بحران‌های بیشتر و خونین‌تری خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۴۹۴۴۶
نویسنده حسن هانی زاده | کارشناس جهان عرب

سال ۱۴۰۲ در حالی سپری شد که جهان شاهد بزرگترین نسل کشی تاریخ در شهر غزه در فلسطین اشغالی است که این نسل کشی نشان داد جهان به جای مناسبات احترام انگیز بین المللی با حاکمیت قانون جنگل مواجه شده.

دو بحران جداگانه در دو زاویه مختلف منطقه جهان را درگیر یک قطب بندی جدیدی ساخت که این امر بطور طبیعی مناسبات جهانی را وارد فضای جدیدی از جنگ سرد خواهد ساخت.

نخستین بحران جنگ روسیه و اوکراین است که وارد سومین سال خود شد در حالی که غرب، آمریکا و ناتو تمام امکانات نظامی، مالی و لجستیکی خود را در اختیار اوکراین قرار داد. گفته می‌شود حجم کمک‌های نظامی غرب به اوکراین در طول دو سال اخیر از ۳۵۰ میلیارد دلار تجاوز کرده در حالی که روسیه همچنان ابتکار عمل میدانی را در دست دارد.

پیش بینی‌ها از این حکایت دارد که اوکراین در نهایت به دو بخش طرفدار حاکمیت روسیه وبخش دیگر طرفدار نفوذ غرب تقسیم خواهد شد و این امر بطور طبیعی حوزه نفوذی ناتو را در منطقه کمرنگ‌تر خواهد ساخت.

موضوع دوم که به عنوان یک تراژدی انسانی تلقی می‌شود؛ بحران غزه است که در میان همراهی بازیگران بین المللی با رژیم صهیونیستی و سکوت جامعه جهانی وارد ششمین ماه خود شد.

در این مدت بیش از ۳۱ هزار زن و کودک از ساکنان غزه شهید و ۷۱ هزار نفر دیگر مجروح شدند و این بزرگترین نسل کشی در تاریخ فلسطین بشمار می‌رود.

بخشی از ادامه بحران غزه و کشتار اهالی این شهر به فرایند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باز می‌گردد، زیرا هر دو نامزد دموکرات‌ها وجمهوری خواهان یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ نیاز به حمایت و پشتیبانی مالی و سیاسی لابی صهیونیستی هستند.

شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نهاد حافظ صلح جهانی در ۵ ماه گذشته ۷ بار برای دستیابی به یک آتش بس پایدار تشکیل جلسه داد. اما طرح‌های ارائه شده برای آتش بس با وتوی آمریکا و انگلیس مواجه شد.

آمریکا و برخی کشور‌های اروپائی با تمام توان خود در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و نوعی قطب بندی جدیدی را در مناسبات شرق و غرب ایجاد کردند.

علت طولانی شدن بحران غزه این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار است، سناریوی رژیم اسرائیل در سال ۱۹۸۲ میلادی در لبنان را که منجر به اخراج کامل رزمندگان جنبش فتح از لبنان شد بار دیگر در غزه نیز عملیاتی کنند.

در سال ۱۹۸۲ میلادی ارتش رژیم صهیونیستی به فرماندهی اریل شارون، شهر بیروت پایتخت لبنان را محاصره و شرط شکستن محاصره را اخراج همه رزمندگان فلسطینی از جمله یاسر عرفات رهبر جنبش فتح از لبنان، قرار داد.

 اکنون نیز قرار است همان سناریو در غزه عملیاتی شود و طی روز‌های اخیر عملیات احداث یک اسکله دریائی در نزدیکی غزه و در دریای مدیترانه از سوی آمریکا آغاز شده تا پس از برقراری احتمالی آتش بس زمینه اخراج رزمندگان حماس و جهاد اسلامی از غزه فراهم شود.

طبیعی است هدف نهائی اسرائیل وآمریکا خالی کردن شهر غزه و رفح از هر گونه فعالیت‌های جهادی رزمندگان فلسطینی است و سپس اداره این شهر تحت شرایطی به تشکیلات خودگردان سپرده خواهد شد.

در چنین شرایطی سال جدید نیز خالی از بحران‌های منطقه‌ای نخواهد بود بویژه اگر دونالد ترامپ نامزد اصلی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده پیروز شود منطقه شاهد بحران‌های بیشتر و خونین‌تری خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها