معمای واریانت غالب‌ | تست‌های قطره چکانی کرونا
کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین از دلایل افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می‌گویند

معمای واریانت غالب‌ | تست‌های قطره چکانی کرونا

در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح شد

چرا مرگ‌ و میر ناشی از کرونا برای همیشه صفر نمی‌شود؟!

سرانجام آمار مرگ و میرناشی از کرونا در کشورمان برای 24ساعت صفر شد. آن طور که وزارت بهداشت گزارش کرد‌ از چهارشنبه تا پنجشنه هفته گذشته در کشورمان هیچ بیماری به دلیل کرونا جانش را از دست نداد‌. اما آیا می‌توان امیدوار بود مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان ‌ برای همیشه به صفر برسد‌؟ کارشناسان در پاسخ به این پرسش می‌گویند نباید چنین انتظاری داشت، زیرا کرونا را نمی‌توان به طور کامل ریشه‌کن کرد. ‌
کد خبر: ۱۳۶۸۶۰۹

آمار قرباینان کرونا صفر می‌شود؟

با توجه به اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش پیدا کرده و حتی در یک شبانه روز به صفر رسیده است، آیا می‌توان امیدوار بود که در روزهای آینده شاهد ریشه کن شدن کرونا باشیم؟
دکتر مسعود یونسیان، دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ در پاسخ به این پرسش‌ به جام جم آنلاین می‌‌گوید: نمی‌توان انتظار  داشت آمار مرگ و میر کرونا برای همیشه به صفر برسد، چراکه در برخی کشورها هنوز روند انتقال این بیماری افزایشی است.

علاوه بر این به گفته او در کشورمان نیز هنوز آمار  ابتلا به کرونا ‌صفر نشده است تا به دنبال آن شاهد صفر شدن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا برای همیشه باشیم.‌

برخی کارشناسان نیز معتقدند ریشه کن شدن کرونا فعلا شدنی نیست، زیرا انسان هنوز نتوانسته بسیاری از بیماری‌ها را کنترل کند.

دکتر یونسیان‌ ادامه می‌دهد:‌ اکنون همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که امکان ریشه‌کنی این بیماری وجود ندارد، چراکه عامل این بیماری ‌‌در حیوانات ‌دیده می شود و ممکن است در محیط نیز بماند.

او برای نمونه ‌بیماری‌ آبله انسانی را مثال می‌زند و توضیح می‌دهد: ما موفق شدیم این بیماری را ریشه‌کن کنیم، چون فقط انسان‌ها را مبتلا می‌کرد. در این نوع بیماری‌ها وقتی همه مردم واکسینه شوند بیماری به طور کامل مهار می‌شود.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند در نهایت کرونا به یک بیماری بومی بدل می‌شود. یعنی به شکل پراکنده همیشه وجود دارد و تعدادی را درگیر می‌کند. دراین بین نیز  برخی بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر یونسیان عنوان می‌کند: به احتمال زیاد تا مدتی دیگر بیماری کرونا نیز  شرایط بیماری‌های بومی مثل سرماخوردگی‌، تب مالت، وبا و مالاریا را  پیدا می‌کند.

البته نمی‌توان زمان مشخصی برای تبدیل شدن کرونا به یک بیماری بومی در نظر گرفت.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ در این‌باره می‌گوید:  برای رسیدن به این مرحله ‌ میزان واکسیناسیون در دنیا باید آنقدر افزایش پیدا کند تا  دیگر جهشی رخ ندهد، چراکه ‌ جهش ویروس  به میزان ابتلا بستگی دارد‌.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: اگر در ‌دنیا میزان واکسیناسیون به حدی برسد که سبب توقف گردش ویروس شود، می‌توان امیدوار بود که مرگ و میر ناشی از کرونا به صفر برسد.

دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز چنین نظری دارد. او به جام‌جم آنلاین می‌گوید: اگر شرایط تزریق واکسن در همه کشورهای جهان فراهم شود و شهروندان به این مهم توجه کنند بیماری کرونا نیز به ‌ یک بیماری بومی بدل می‌شود.

به همین دلیل او به شهروندان توصیه می‌کند همچنان پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و با توجه به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای تزریق دوز یادآور واکسن اقدام کنند.

اثر واکسن‌ باقی است؟

با توجه به اینکه آمار تزریق دوز سوم واکسن کرونا در کشورمان قابل توجه نیست، آیا باید نگران کاهش سطح  ایمنی افراد در برابر کرونا باشیم؟ دکتر یونسیان دراین باره می‌گوید: انتظار می‌رود حدود 70درصد مردم کشور ما به کرونا مبتلا شده باشند. علاوه براین برآورد شده که حدود 70درصد شهروندان نیز برای تزریق واکسن اقدام کرده‌اند. علاوه بر این عده‌ای در کنار تزریق واکسن به کرونا نیز مبتلا شده اند. گفته می‌شود‌ این افراد بیشترین میزان مصونیت را در برابر کرونا پیدا کرده‌اند.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ با اشاره به اینکه اثر‌ واکسن‌ها با گذر زمان کاهش می‌یابد به جام‌جم آنلاین می‌گوید:‌ علت اصلی اینکه موج‌های جدیدکرونا شکل می‌گیرند ‌کاهش سطح ‌ آنتی‌بادی نیست،  بلکه این تغییر ویروس است که زمینه را برای ابتلای بیشتر افراد ایجاد می‌کند‌.

به گفته او اگر سطح آتنی‌بادی ‌کاهش پیدا کند و ویروس نیز دچار تغییر جدی شود احتمال شکل گیری موج جدید کرونا افزایش پیدا می‌کند.

‌ آن طور که دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز به جام جم آنلاین توضیح می‌‌دهد با توجه به اینکه در کشورمان بیشتر شهروندان واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند. بهتر است برای دریافت دوز سوم واکسن اقدام کنند، زیرا میزان سطح ایمنی بدن این افراد دربرابر ویروس تا چند ماه دیگر آنقدر کاهش می‌یابد که فرقی با افرادی که واکسن نزده‌اند، نخواهند داشت‌.

خطر واکسن گریزها  

کارشناسان معتقدند افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند و یا آنهایی که ‌ تزریق دوز یادآور  را جدی نگرفته‌اند می‌توانند زمینه را برای شکل‌گیری موج های جدید کرونا فراهم کنند.

دکتر یونسیان ‌در این باره می‌گوید: قطعا این افراد می‌توانند سبب ایجاد شرایط ناگواری برای جامعه شوند. فراموش نکنیم که تزریق دو دوز واکسن دربرابر سویه‌های ابتدایی ایمنی خوبی ایجاد می‌کرد‌.  به همین دلیل اکنون‌ دانشمندان دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که برای مهار کرونا همه افراد باید سه دوز واکسن تزریق کنند البته آنها به سالمندان و افرادی که دچار بیماری خاص هستند، توصیه می‌کنند با تزریق دوز چهارم ‌ایمنی خود را در برابر بیماری افزایش دهند.

 البته‌ این افراد نباید تصور کنند با تزریق  دوز چهارم  واکسن دیگر به بیماری مبتلا  نمی‌شوند، چراکه تزریق واکسن سبب می‌شود آنها‌ به شکل خفیف دچار بیماری ‌شوند.

موج تازه در راه است؟

برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که تا سه ماه آینده ممکن است در کشور دوباره با موج جدید کرونا رو به رو شویم. دکتر مسعود مردانی یکی از این کارشناسان است، او در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: اوایل پاییز ممکن است دوباره شاهد افزایش آمار ابتلا به کرونا باشیم، چراکه ‌بسیاری از شهروندان هنوز برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام نکرده‌اند به همین دلیل ‌سطح ایمنی بدن آنها در برابر بیماری پایین ‌آمده است، این در حالی است که ممکن است‌ زیرگونه‌های امیکرون که در کشورهای دیگر شایع شده وارد کشورمان شود و به این شکل زمینه برای افزایش ابتلا به کرونا فراهم شود.

دکتر مسعود یونسیان، دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ دراین باره نظر متفاوتی دارد. او به جام‌جم آنلاین می‌‌گوید: به هیچ وجه نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد. ما در نهایت می‌توانیم شرایط دو هفته آینده را براساس اطلاعاتی که اکنون در دست داریم، پیش بینی ‌کنیم. ‌

 

مهدی آیینی | خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها