یک گرم نمک؛ تفاوت حیاتی در حیات!

همان‌طور که همه ما به خوبی می‌دانیم، مصرف بی‌رویه نمک، فشار خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند به مشکلات قلبی-عروقی منجر شود. در این خصوص، مطالعه جدیدی رابطه میان میزان مصرف نمک و مشکلاتی که در پی آن برای سلامت بدن رخ می‌دهد را با ارائه نتایجی صریح و روشن بررسی کرد ه‌است. در این مطالعه، گروهی از افراد بزرگسال در کشور چین مورد بررسی قرار گرفتند. محققان بر اساس نتایج این پژوهش برآورد کرده‌اند کاهش تنها روزانه یک گرم نمک کافی است تا از ۹میلیون سکته و حمله قلبی از همین لحظه تا سال ۲۰۳۰ جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۳۸۰۰۳۹
نویسنده رفعت رحیم‌زاده‌حناچی - گروه دانش و سلامت
با این فرض، اگر چهار میلیون سکته از این تعداد را کشنده در نظر بگیریم، نقش مهم و حیاتی کاهش روزانه تنها یک گرم نمک در نجات تعداد بی‌شماری زندگی روشن می‌شود. با در نظر گرفتن این‌که در کشور چین، میانگین مصرف روزانه نمک ۱۱ گرم است که بیش از میزان توصیه‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت (پنج گرم) است، گروه تحقیقاتی مذکور با کار کردن روی آخرین آمار جمعیت، نمک مصرفی و نرخ بیماری‌ها به نتایج جالبی دست یافتند. این محققان در جریان مطالعه خود نوشته‌اند: «ارزیابی‌ها و نتایجی که پیش از این در رابطه با نسبت مصرف نمک و تندرستی در کشور چین ارائه شد ه است یا منسوخ‌شده و بلااستفاده است یا به‌دلیل کاربرد منابع نامعتبر از داده‌های مورد نیاز، تاثیر بلندمدت کاهش مصرف نمک در ابتلا به فشار خون را طی چند سال در نظر نمی‌گیرد.»

این گروه تحقیقاتی، علاوه بر روشن کردن نقش حیاتی کاهش مصرف روزانه یک گرم نمک در سلامت انسان، دو برآورد دیگر بر اساس کاهش مقادیر مختلف مصرف نمک در رژیم غذایی روزانه نیز ارائه کرده‌اند. بر این اساس کاهش روزانه ۳.۲گرم نمک (که معادل کاهش ۳۰درصدی از میانگین مصرف است)، تا سال ۱۴۰۴/۲۰۲۵ و نیز کاهش مصرف روزانه نمک تا میزان توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت یعنی همان پنج گرم با در نظر گرفتن میزان کاهش فشار خون انقباضی به همین نسبت، می‌تواند تا میزان دوبرابر، از مرگ‌ومیر‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری کند.

با وجود این، تاکید محققان بر آن است این نتایج تنها با استمرار در کاهش مصرف نمک به میزان‌های مذکور طی چند سال به دست خواهدآمد؛ نتایج یک برنامه مطالعاتی در مدارس چین نشان داد ه‌است برای بیشتر جمعیت این کشور، کاهش مصرف روزانه یک گرم نمک دشوار نیست.

محققان این مطالعه همچنین بیان کرده‌اند: «آزمایش‌های دیگری که مبنای آن‌ها استفاده از نمک‌های جایگزین دارای سدیم کمتر و پتاسیم بیشتر است و نیز مطالعات حوزه سلامت در تغذیه خانگی و رستوران‌ها، در حال انجام است و در مواردی اخیرا تکمیل شده‌اند که برخی آن‌ها نویدبخش نتایج مفید و کاربردی در این حوزه هستند.»

با این‌که تمرکز اصلی این محققان بر ظرفیت کاهش بیماری‌های قلبی-عروقی با کاهش مصرف نمک است، آن‌ها از زوایایی دیگر نیز به این موضوع پرداخته‌اند؛ از جمله این‌که مصرف زیاد نمک با انواع خاصی از سرطان و نیز مشکلات کلیه‌ای در ارتباط است.

محققان این مطالعه معتقدند: «در نظر گرفتن برنامه‌ای که قابل اجرا، یکپارچه و مداوم بوده و نیز بر اصلاح منابع نمک در رژیم غذایی مردم در زمان حاضر و آینده تمرکز دارد، به‌طور فوری ضرورت دارد.»


روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها