دانشگاه فردوسی مشهد و ثبت یک اختراع در حوزه پروبیوتیک و کاربرد دارویی آن

گروه مهندسی علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد اختراع «میکروانکپسولاسیون باکتری های پروبیوتیک با استفاده از فرآیند آسیاب برودتی»را به ثبت رسانده است که این میکرو ذرات در مصارف خوراکی و دارویی برای درمان بیماریهای مختلف مانند امراض گوارشی کاربرد دارند.
گروه مهندسی علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد اختراع «میکروانکپسولاسیون باکتری های پروبیوتیک با استفاده از فرآیند آسیاب برودتی»را به ثبت رسانده است که این میکرو ذرات در مصارف خوراکی و دارویی برای درمان بیماریهای مختلف مانند امراض گوارشی کاربرد دارند.
کد خبر: ۱۳۸۳۹۷۴

خراسان رضوی - جام جم آنلاین - نقل از دانشگاه فردوسی مشهد، "میکروانکپسولاسیون" تکنیکی است که ذرات در غشایی از جنس مواد غذایی مجاز به دام می افتند. این فرایند یکی از روش های رهاسازی کنترل شده است. اختراع مزبور مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد "مهران کاظمی" و با راهنمایی استادان دکتر فخری شهیدی و دکتر محمدجواد وریدی اعضای هیات علمی گروه مهندسی علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی و استاد مشاور، دکتر سحر روشنک به شماره ۱۰۷۹۴۹ در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت شده است.
در اختراع فوق باکتری ها از طریق یک آسیاب برودتی در میکروذرات چربی جامد تولید شده اند  که میکروذرات تولید شده از نظر نوع کریستال ها، میزان رطوبت و اندازه کوچک ذرات، دارای شرایط مناسب برای مصارف خوراکی و دارویی است.
همچنین میکروکپسول ها می توانند از باکتری ها در برابر شرایط شبیه سازی دستگاه گوارش به خوبی محافظت کنند که نشان می دهد حضور میکروذرات تولید شده در زمان افزوده شدن به مواد غذایی برای مصرف کنندگان فواید سلامتی بخش را به همراه داشته باشد.
بر اساس این گزارش،‌ مدت زمان کوتاه فرآیند، دمای بسیار پایین و عدم استفاده از حلال های صنعتی از مزایای استفاده از این روش برای حوزه پروبیوتیک به شمار می آید.
 موافقت  شورای پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان رضوی با پذیرش شرکتهای "طلیعه شرق، نگین سامانه و پژواک" در این پردیس، تشکیل دبیرخانه دائمی روز جهانی غذا در گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد،دفاع  از رساله اولین دانشجوی دکتری دوره مشترک (Dual Degree) ایران و لهستان در رشته مدیریت، اختتامیه «پنجمین همایش کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان» کشور و تقویت همکاری های چند جانبه پارک علم و فناوری خراسان از دیگر رویدادهای علمی و فعالیت های پژوهشی مشهد طی هفته گذشته به شمار می‌رود.
پروبیوتیک‌ها میکروب‌های مفید موجود در بدن انسان هستند که باعث پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها می‌شوند و در واقع میکرو ارگانیسم‌هایی هستند که از طریق مصرف غذاهای تخمیر شده یا مکمل‌های دارویی وارد بدن می شوند.
 در بدن هر انسان ۱۰۰ تریلیون میکروب غیر بیماری زا و بی آزار وجود دارد که بخشی از آنها مفید هستند که به آنها پروبیوتیک گفته می‌شود و بیشتر در دستگاه گوارش، روده بزرگ، روده کوچک، پوست و ریه‌ها استقرار دارند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها