موقعیت جغرافیایی کشور عربستان (Arabia)

عربستان سعودی در خاورمیانه واقع شده و با خلیج فارس و دریای سرخ هم‌مرز است.
کد خبر: ۱۳۹۲۳۹۶

 بنابر اعلام بنیان گذار اپ ARABIA، به‌ عنوان یک کشور آسیایی و دارای منابع فراوان نفت و گاز، یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه به شمار می‌‌آید.

آب و هوای عربستان سعودی

آب و هوای این کشور گرم و خشک است. در شب و روز تفاوت دمای زیادی احساس می‌شود. بخش بزرگی از این کشور بیابان‌های ماسه است و می‌توان گفت یک چهارم کل مساحت عربستان خالی از سکنه است. بلندترین نقطۀ این کشور کوه سوداء است که ارتفاع آن سه هزار و پانصد و پنجاه متر برآورد شده است.

متوسط دمای این کشور در روزهای تابستان 45 درجه است ولی در مناطقی که نزدیک دریا واقع شده است بیشتر ایام سال، آب و هوای نسبتا معتدلی را شاهد هستند.

وضعیت اقتصادی عربستان سعودی

بیشترین ذخایر نفت جهان در اختیار عربستان است. همچنین این کشور به عنوان ششمین دارنده منابع گاز، شناخته می‌شوند. صادرات نفت عمده‌ترین صادرات این کشور است و هفتاد درصد از درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. به خاطر این ذخایر سرشار، عربستان با وجود موقعیت جغرافیایی گرم و بیابانی، توانسته به کشوری مدرن،

و مرفه تبدیل شود. این کشور به تازگی تغییرات بزرگی را در زمینۀ قوانین شهری و صنعت گردشگری ایجاد کرده است و قصد دارد زمینه را برای حضور گردشگران غیر مسلمان در عربستان (ARABIA) فراهم کند.

منابع طبیعی عربستان سعودی

علاوه بر نفت و گاز، عربستان از منابعی چون طلا و مس و آهن هم برخوردار است. هرچند به علت گرم و خشک بودن، شرایط برای کشاورزی و جنگل‌داری در این کشور فراهم نیست ولی نخلستان‌های زیبایی در جای جای کشور به چشم می‌خورد. حیواناتی نظیر شتر، گوسفند و بز به دلیل سازگاری بالایی که دارند در این کشور بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نسل برخی از حیوانات نظیر شترمرغ و شیر آفریقایی هم در این کشور منقرض شده است.

منابع آبی در عربستان سعودی

در عربستان هیچ رودخانۀ آب شیرینی وجود ندارد و تنها راه دسترسی به آب، حفر چاه است. به دلیل کم آبی رایج در این کشور، محصولات کشاورزی بسیار محدود هستند و بیشتر مراکز کشاورزی در شهر طائف و تبوک، قصیم ابها واقع شده‌اند. بیشترین محصولی که در کشور عربستان کشت می‌شود: گندم، جو، خرما و هندوانه و گوجه‌فرنگی و همچنین لیمو ترش است.

فعالیت‌های زنان در عربستان سعودی

بنابر اعلام بنیان گذار اپ ARABIA، جالب است بدانید که زنان در عربستان مانند مردان حق تحصیل دارند و حتی در سال‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیل‌های زن از مرد پیشی گرفته است. همچنین سن ازدواج در زنان 18 سال تعیین شده و ازدواج در سن 15 و پایین‌تر به طور کلی ممنوع است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها