دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان

۲۹ فوتی ناشی از اعتیاد در استان خراسان شمالی

اسدالله ابراهیمی _جام جم آنلاین _ دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: براساس آمارهای اداره کل پزشکی قانونی، این استان پارسال با فوت ۲۹ نفر، کمترین میزان تلفات ناشی از اعتیاد را در بین استان های کشور داشت.
کد خبر: ۱۴۱۲۸۰۶
  • ۲۹ فوتی ناشی از اعتیاد در استان خراسان شمالی۲۹ فوتی ناشی از اعتیاد در استان خراسان شمالیابوالحسن نجفی در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: از این تعداد ۱۹ نفر آقا و ۱۰ نفر خانم بوده است که بر اثر سوء مصرف مواد، داروهای مخدر و محرک در استان جان خود را از دست دادند.
    وی افزود: در میان مرگ های ناشی از اعتیاد استان، کودکان بین ۲ تا سه سال نیز وجود داشته که به دلیل سهل انگاری خانواده ها در نگهداری شربت های ترک اعتیاد اتفاق افتاده است.
    نجفی تاکید کرد: بیماران مصرف کننده متادون و نیز خانواده افراد معتاد باید از نگهداری دارو در ظروف غیر دارویی خودداری و به منظور جلوگیری از مصرف اشتباهی این دارو از قراردادن آن در مجاورت سایر نوشیدنی‌ها جدا اجتناب کنند.
    دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی تصریح کرد: شربت متادون برای درمان ترک اعتیاد، بسیار سمی است و باید آن را دور از دسترس خانواده و در کمد قفل‌دار نگهداری کنند.
    ۳۰۰ معتاد زیر پوشش «طرح مدیریت مورد»
    وی گفت: سال گذشته ۳۰۰ معتاد بهبودیافته بی بضاعت استان با هدف عدم بازگشت به اعتیاد زیر پوشش «طرح مدیریت مورد» قرار گرفتند.
    نجفی یادآور شد: طرح مدیریت مورد، از مواردی است که در حوزه مقابله با اعتیاد کمتر به آن پرداخته شده در حالی که علت عمده بازگشت بسیاری از معتادانی که اعتیاد خود را ترک کرده اند رعایت نشدن کامل این چرخه و مسایلی همچون معیشت، اشتغال فرد، وضعیت روحی و خانوادگی است.
    دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این طرح دو هفته قبل از ترخیص فرد بهبود یافته از مراکز ترک اعتیاد، وضعیت خانوادگی و معیشتی وی توسط مددکاران بررسی و رصد می شود و در صورت نیاز یا به نهاد های حمایتی معرفی می شود و یا برنامه هایی برای توانمند سازی او اجرا می شود.



    نجفی با اشاره به نقش موثر رسانه ها در پیشگیری از اعتیاد، اظهار کرد: آسیبی که این روزها فروش و مصرف هر نوع ماده مخدر و اعتیاد آور به همراه دارد قبح‌زدایی و بی تفاوتی بسیاری از خانواده نسبت به آن است که این امر فرد آلوده را خود به خود به سوی مصرف مواد قوی تر سوق می دهد.
    دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی افزود: پیشگیری اثربخش ترین حرکت برای مقابله با مصرف مواد مخدر است که باید رسانه ها با ظرفیت هایی که دارند مردم از آسیب های این بلای خانمان سوز آگاه کنند.
    وی ادامه داد: در واقع رسانه ها می توانند با تولید محتواهایی هدفمند خانواده ها و نوجوانان را نسبت به عوارض جسمی و روانی این ماده آگاه کنند.
    میزان شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد است که یک و نیم درصد این جمعیت فعال درگیر اعتیاد را بانوان استان تشکیل می دهند.
    جمعیت این استان یک میلیون نفر است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند./خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها