در گفت‌وگوی جام جم با یک کارشناس مسائل منطقه مطرح شد:

سفر رئیس موساد به واشنگتن، از سر استیصال است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر رییس موساد به امریکا و تلاش برای عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض از سر ابتکار و قدرت سناریوسازی سیاسی نیست؛ از سر استیصال و ناچاری است تا شاید در تحولات خاورمیانه نقش آفرین باشند ولی شواهد و قراین نشان می دهد دست آنها خالی است.
کد خبر: ۱۴۱۸۲۲۲
حسام الدین برومند، در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص سفر رییس موساد به آمریکا گفت: داوید بارنئا، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) حدود دو هفته پیش به منظور مذاکره با مقامات کاخ سفید و نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره طرح جو بایدن برای توافق با عربستان که شامل عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان نیز می‌شود، مخفیانه به واشینگتن سفر کرد.
 
وی افزود: در پی آن، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کرده و با محمد بن سلمان ولیعهد و دیگر مقامات ارشد سعودی دیدار کرده بود.
 
وی افزود: جالب اینجاست که  الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی مدعی شد:  اسرائیل اکنون بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح با عربستان سعودی نزدیک شده است. چشم انداز زمانی پیش‌ِروی ما تا مارس سال آینده است، زمانی که آمریکا به یک رقابت انتخاباتی نزدیک خواهد شد.
 
او افزود، کوهن معتقد است: نفع آشکاری برای آمریکا در انعقاد این توافق وجود دارد؛ نزدیکی روابط ایران و عربستان یک نمایش است.
 
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: درباره این سفر و  تحرکات تل آویو و واشنگتن برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان چند نکته حائز اهمیت است: اول اینکه همانطور که نیویورک تایمز هم افشا کرد، واشنگتن می خواهد ریاض را علیه روس ها به سمت خود جلب کند، از نزدیک شدن این کشور به چین جلوگیری کند، آن را با تل آویو متحد کند، با این کشور علیه ایران هماهنگ شود و ریاض را متقاعد کند تا در نهایت به جنگ در کشور همسایه خود یمن پایان دهد و در آستانه سال انتخابات در آمریکا مانع افزایش قیمت بنزین شود.
 
برومند ادامه داد: دوم اینکه شرایط تل آویو و واشنگتن بحرانی است؛ نتانیاهو و بایدن در یک نقطه مشترک هستند و آن اینکه هر دو محاسبات غلطی درباره تحولات خاورمیانه داشتند. وضعیت در اسراییل به گونه ای است پس از سی هفته اعتراضی، تازه معترضان شعار سر می دهند که؛ " ما تازه شروع کردیم" و وضع به گونه ای شده که حتی هم حزبی های نتانیاهو علیه او شورش کرده اند. 
 
وی افزود: بایدن نیز هر چه به انتخابات ۲۰۲۴ نزدیک می شود شرایط دشوارتری پیدا می کند و تقلا دارد تا از عادی سازی روابط تل آویو و ریاض،  امتیازی برای صحنه انتخابات آینده در امریکا کنار بگذارد.
 
وی با بیان اینکه همچنین تحولات نظم جدید جهانی برخلاف خواسته امریکا و اسراییل پیش رفته اس، افزود: ائتلاف های ضدامریکایی و پیگیری پروژه بزرگ دلارزدایی از سوی کشورهایی مثل چین و روسیه و برزیل و ایران و... به کابوسی برای امریکایی ها تبدیل شده که تا پیش از این با حربه تحریم ها جولان می دادند. 
 
او خاطرنشان کرد: بنابراین باید گفت سفر رییس موساد به آمریکا و تلاش برای عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض از سر ابتکار و قدرت سناریوسازی سیاسی نیست؛ از سر استیصال و ناچاری است تا شاید در تحولات خاورمیانه نقش آفرین باشند ولی شواهد و قراین نشان می دهد دست آنها خالی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها