چگونه فرزندان‌مان را برای حضور در سرکلاس درس و مدرسه آماده کنیم؟

سلام به مدرسه

نمی‌دانم چند سال دارید اما اطمینان دارم خاطره نخستین تجربه حضور در کلاس و مدرسه را که داشتید هنوز در ذهن‌تان باقی مانده است. تجربه اولین حضور در مدرسه برای همه ما با حال و هوای خاصی همراه بود. برخی بچه‌ها به واسطه اضطراب جدایی از مادر خانه و خانواده به شدت تشویش داشتند، گریه می‌کردند و بی‌قرار بودند. برخی دیگر اما اضطراب کمتری را تجربه می‌کردند. چهره‌های خندان و دانش‌آموزان کلاس اولی که از حضور در مدرسه و پیدا‌کردن دوستان جدید خوشحال بودند هم بخشی از شکوفه‌ها را در روز اول مدرسه تشکیل می‌داد.
کد خبر: ۱۴۲۳۰۶۵
نویسنده زهرا چیذری - سردبیر چاردیواری

این ماجرا هنوز هم به همان سبک و سیاق گذشته ادامه دارد و همچنان هم می‌توان همین ترکیب‌بندی را در قاب‌های ثبت شده از روز اول مدرسه مشاهده کرد. کافی‌است تا روز جشن شکوفه‌ها سری به مدرسه بزنید. یا شاید شما هم فرزند کلاس اولی دارید و باید در روزهای آینده بچه را به مدرسه بفرستید در این صورت حتما به شما پیشنهاد می‌کنم که با ما در این مطلب همراه شوید چرا که می‌خواهیم آماده کردن بچه‌ها برای حضور در کلاس درس و مدرسه را با هم مرور کنیم تا به فرزندان‌مان کمک کنیم تجربه بهتری از اولین روز حضور در مدرسه و کلاس درس را در دفترچه خاطرات ذهنی‌شان ثبت کنند. تجربه‌ای که بی‌تردید در استقبال یا دلزدگی فرزندان ما از درس و مدرسه تاثیر بسزایی خواهد داشت .پس می‌بینید که آماده کردن بچه‌ها برای حضور در مدرسه چقدر می‌تواند اهمیت داشته باشد.

خودتان بچه‌ها را به مدرسه ببرید  

حتی اگر شاغل هستید جوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید هفته‌های اول مدرسه خودتان فرزندتان را به مدرسه برسانید و این کار را به سرویس مدرسه نسپارید به‌خصوص اگر کودک شما کلاس‌اولی است. همراهی شما با فرزندان‌تان در کاهش استرس او تاثیر زیادی دارد.

صحبت کردن درباره مدرسه و تکالیف  

پس از پایان مدرسه و بازگشت فرزندتان به خانه حتما درباره این‌که روزش را چگونه گذرانده و چه چیزهایی یاد گرفته صحبت کنید و به حرف‌هایش خوب گوش دهید‌. شما می‌توانید با نوع برخوردتان انجام تکالیف مدرسه را برای کودک یک عمل خوشایند تبدیل کنید .

تجربه محیط مدرسه پیش از آغاز سال تحصیلی   

حتما پیش از آغاز سال تحصیلی، فرزندتان را به مدرسه برده و با فضای آنجا آشنا کنید. شرکت در جشن شکوفه‌ها برای کلاس‌اولی‌ها می‌تواند ترس و نگرانی آنها را تا حدود زیادی کنترل کند، چرا که خارج از فضای خشک و جدی کلاس است و می‌تواند اضطراب حضور در مدرسه را تعدیل کند.

احترام به معلم و همکلاسی‌ها  

احترام به معلم احترام به دیگر همکلاسی‌ها و قوانین کلاس درس را برای فرزندتان توضیح دهید و او را مجاب کنید باید از این قوانین تبعیت کند و برای خارج شدن از کلاس و خوردن خوراکی یا کارهای دیگر باید از معلمش اجازه بگیرد.

صحبت‌های هیجان‌انگیز درباره مدرسه  

با فرزندتان درباره تجربه تازه‌ای که قرار است در مدرسه کسب کند، صحبت کنید. هیجان‌زده باشید و در خلال این صحبت‌ها سعی کنید به او تفهیم کنید که قرار است تجربه فوق‌العاده‌ای داشته باشد و با دوستان تازه‌ای آشنا شود و‌... .

ارتباط با کادر مدرسه   

با معلم و کادر مدرسه فرزندتان صحبت کنید و آشنا شوید. این ماجرا به شما کمک می‌کند هم از وضعیت روحی و تحصیلی فرزندتان بهتر مطلع شوید و هم انتظارات معلم و مدرسه را از فرزندتان بدانید و مدیریت کنید. وقتی با معلم کودک‌تان صحبت می‌کنید، در مورد روشی که او در مورد تکالیف کودکان استفاده می‌کند، بپرسید.

شبیه‌سازی شرایط  

برای آن‌که فرزند شما با شرایط جدید حضور در سر کلاس و مدرسه و صبح زود بیدار شدن عادت کند، لازم است تا شرایط را برایش بازسازی کرده و مسائلی مانند بیدار شدن سرساعت معین را تمرین کنید. با این کار هم بدن و ذهن او را بـه این ساعت بیداری عادت می‌دهید و هم از نگرانی خود برای بیدار کردن او در زمان شروع سال تحصیلی کم می‌کنید.

تجربه خوشایند آماده شدن برای مدرسه  

یکی از موضوعاتی که می‌تواند فضای آماده شده برای حضور در کلاس درس و مدرسه را خوشایند کند، خرید نوشت‌افزار، کیف و کفش و وسایل مدرسه است. سعی کنید خرید نوشت‌افزار و لوازم مدرسه را برای کودک به یک تجربه خوشایند تبدیل کنید. ایجاد یک تجربه خوشایند جهت آماده شدن برای آغاز سال تحصیلی جدید می‌تواند حس خوبی از درس و مدرسه را به فرزندان ما منتقل کند.

استرس خود را کنترل کنید   

کودکان آینه رفتار ما هستند. گاهی وقت‌ها والدین بیشتر از بچه‌ها استرس دارند و این نگرانی و ترس را به فرزندان‌شان هم انتقال می‌دهند. رفتار شما به‌عنوان والدین در میزان استرس یا استقبال بچه‌ها از کلاس درس و مدرسه تاثیر بسیار زیادی دارد. پس در درجه نخست استرس خودتان را کنترل کنید.

برنامه‌ریزی برای بازی و تفریح   

نباید از کودک انتظار داشته باشیم بعد از آغاز سال تحصیلی و مدرسه، همه زمانش را به درس و مشق اختصاص دهد، بلکه لازم است زمان‌های بازی و تفریح کودک را هم به رسمیت بشناسیم. این مسأله موجب می‌شود تا ابزار مفیدی برای تنبیه و تشویق کودک در‌خصوص انجام تکالیف مدرسه در دست‌مان باشد تا اگر فرزندمان تکالیفش را به‌درستی انجام نداد، بازی و تفریح را برایش محدود کنیم.

مهارت‌هایی که بچه‌ها باید برای مدرسه رفتن بیاموزند

کمتر کودکی است که تا پیش از رفتن به کلاس اول چند ساعت دوری از خانواده و خانه و حضور در محیط جدی را تجربه کرده باشد. هر چند بچه‌های امروزی به واسطه شاغل بودن مادرشان اغلب به مهد کودک سپرده می‌شوند و تا حدودی با دوری از مادر و فضای خانواده آشنایی دارند اما طبیعتا فضای مدرسه نسبت به فضای مهد کودک متفاوت است. اینجا قرار است بچه‌ها نظم بیشتری را تجربه کنند و آموزش ببینند و درقبال این آموزش‌ها پاسخگو باشند و نخستین نمونه‌های مسئولیت‌پذیری در قبال عملکردشان را تجربه کنند.

لزوم ایجاد آمادگی 

بدیهی است حضور در مدرسه و تجربه شرایط تازه برای کودکی که نزدیک به ۷سال از عمرش را به بازی و سرگرمی گذرانده، سخت است. چراکه حالا باید شرایط نسبتا سخت و تازه‌ای را تجربه کند؛ بیدار شدن و خوابیدن در زمان خاص، چند ساعت نشستن سر کلاس درس و گوش دادن به معلم و انجام تکالیف درسی همه و همه مواردی است که کودک برای نخستین بار با آنها مواجه می‌شود، پس لازم است قبل از فرستادن بچه‌ها به مدرسه آنها را برای این موارد آماده کنیم.

سازگاری

بچه‌ها در مدرسه با تعاملات متعددی مواجه می‌شوند؛ تعامل با معلم و همکلاسی‌ها و همچنین بچه‌های کلاس‌های دیگر و... ما باید آنها را برای این تعاملات گسترده آماده کنیم. یکی از راه‌های آماده‌کردن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه، خلق تجربیات متنوع برای اوست. بیرون بروید؛ از مکان‌های مختلف دیدن کنید؛ با وسایل نقلیه مختلف سفر کنید؛ با افراد مختلف صحبت کنید تا ترس آنها کمتر شود.

تکالیف بچه‌ها را انجام ندهید!

یادتان باشد تحت هیچ عنوان به‌جای فرزندتان تکالیف مدرسه‌اش را انجام ندهید. شما فقط در حد نیاز فرزندتان را برای انجام تکالیف مدرسه راهنمایی کنید. انجام تکلیف به جای بچه‌ها موجب می‌شود آنها به اعتبار شما این تعهدشان را جدی نگیرند و این مسأله در طول مدت تحصیل برای‌تان دردسرساز می‌شود.

تعیین زمانی برای انجام تکالیف

برای آن‌که اطمینان داشته باشید فرزندتان تکالیف مدرسه را به‌درستی انجام داده است بعد از اتمام مدرسه و بازگشت کودک به خانه، زمانی را برای انجام تکالیف مدرسه تعیین کنید. حواس‌تان باشد وقتی سراغ کودک می‌روید تا ببینید تکالیفش را انجام داده یا نه، به شکل یک بازرس رفتار نکنید بلکه به شکلی دوستانه مثلا به او بگویید، ببینم امروز چی یاد گرفتی و از او بخواهید درباره چیزهای جدیدی که یاد گرفته برایتان توضیح بدهد. با این روش به شکل غیر‌مستقیم درس‌هایش را از او پرسیده و متوجه می‌شوید چقدر درس یاد گرفته است.

چگونه بچه‌ها را برای یک‌شروع خوب آماده کنیم؟

یک تجربه ناخوشایند از دعوا و درگیری با همکلاسی‌ها یا تنبیه و توبیخ توسط معلم به‌خصوص برای بچه‌های کلاس‌اولی که تجربه تازه‌ای از مدرسه، درس و مشق دارند، می‌تواند تا مدت‌ها در ذهن آنها ماندگار شود و موجبات بیزاری‌شان از درس و مدرسه و معلم را به‌وجود آورد. برعکس این نیز هست، یعنی تجربیات خوشایند نخستین روزهای مدرسه می‌تواند در علاقه کودک به مدرسه و درس و اشتیاق برای بازگشایی مدارس و رفتن سر کلاس درس و دیدار با دوستان و همکلاسی‌‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. البته این تجربیات خوشایند یا ناخوشایند بستگی به رفتار خود آنها دارد و ما به عنوان والدین باید در درجه نخست خودمان این نکته را دریابیم و در درجه بعدی آن را به فرزندان‌مان منتقل کنیم. در واقع بچه‌ها برای حضور در مدرسه و نشستن سر‌کلاس درس و تعامل با معلم و همکلاسی‌ها باید مهارت‌هایی را یاد بگیرند در غیر این صورت ممکن است در درس و مدرسه و ارتباطات خود با معلم و دیگر بچه‌ها به چالش دچار شوند و این مسأله روی اشتیاق آنها برای حضور در مدرسه و کلاس درس تاثیر منفی بگذارد. اگر بخواهیم به مهم‌ترین مهارت‌هایی که بچه‌ها باید قبل از آغاز دوران درس و مدرسه یاد بگیرند اشاره کنیم موارد ذیل را باید در نظر داشت.

مستقل شدن 

هر قدر بچه‌های ما یاد بگیرند که بتوانند روی پای خودشان بایستند و برای انجام کارهای شخصی‌شان از کسی کمک نگیرند در مدرسه راحت‌تر خواهند بود. لازم است بچه یاد بگیرد خودش لباس بپوشد و بدون کمک و یادآوری دست‌هایش را بشوید، بعد از بازی، اتاقش را مرتب کند و تکالیفش را خودش انجام دهد.
   
مهارت گوش‌دادن
بچه‌ها برای آن‌که در مدرسه شاگرد موفقی باشند باید گوش دادن را به‌خوبی یاد بگیرند. برای تقویت این مهارت در فرزندتان به‌طور منظم برایش کتاب بخوانید. فرزندتان را در مطالعه با خود مشارکت دهید و با او در مورد چیزهایی که خواندید صحبت کنید.  همچنین به سؤالات فرزندتان پاسخ دهید و با کشف پاسخ‌ها و اطلاعات جدید در کنجکاوی او شریک شوید.

مهارت‌های آکادمیک

 بچه‌ها علاقه ویژه‌ای به بازی کردن دارند. شما می‌توانید از طریق بازی‌های فکری و نرم‌افزارهایی که در این زمینه وجود دارد آنها را به لحاظ علمی برای رفتن به مدرسه و یادگیری اعداد و جمع و تفریق و همین‌طور یادگیری حروف فارسی آماده کنید.

خودمراقبتی و بهداشت

‌از فرزند خود بخواهید لباس‌های کثیفش را در سبدی مخصوص قرار دهد. با یکدیگر مسواک بزنید، به او کمک کنید ناخن‌های خود را بگیرد، موقع عطسه از دستمال استفاده کند و تنهایی توالت برود و آن را تمیز کند. این مهارت در مدرسه به کارش می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها