سیر تا پیاز پخت یک حلیم خوش عطر و طعم

حلیم، خوراکی گرم برای روزهای سرد

با سرد شدن هوا، بهتر است تغذیه خودمان را متناسب با سرمای هوا تغییر دهیم و از غذاهایی با طبع گرم بیشتر استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۴۳۲۸۵۷
 
 حلیم یا هلیم گندم، یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که بیشتر به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نگاه طب سنتی، طبعی گرم دارد. این غذا ترکیب بسیار ساده‌ای دارد و مهم‌ترین ماده تشکیل‌دهنده آن، گندم یا بلغور گندم است. حلیم را به سلیقه خود می‌توانیم با انواع گوشت‌های قرمز و سفید درست کنیم.
 
مواد لازم برای ۴ نفر
گندم پوست‌کنده:
  ۳۰۰ گرم
گوشت گوسفندی:  ۲۰۰ گرم
پیاز برای گرفتن بوی گوشت:  ۱ عدد
شکر و روغن:  به اندازه کافی
زردچوبه:  ۱ قاشق چایخوری
نمک و دارچین:
  به اندازه کافی

دستور تهیه حلیم گندم
مرحله اول:
 گندم‌های پوست‌کنده را داخل کاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم و تا سطح، روی گندم‌ها آب ریخته و اجازه می‌دهیم یک شب خیس بخورد. بعد آنها را آبکشی می‌کنیم و داخل قابلمه موردنظر برای پخت حلیم می‌ریزیم.

مرحله دوم:
شش لیوان آب نیز به گندم اضافه می‌کنیم و قابلمه را روی حرارت کم می‌گذاریم تا به مرور زمان گندم‌ها بپزد. زمانی که به جوش آمد، به‌طور مداوم هر پنج دقیقه یک‌بار آن را هم می‌زنیم تا ته نگیرد. گوشت را نیز داخل قابلمه‌ای قرار می‌دهیم.

مرحله سوم، طرز تهیه حلیم گندم
تا یک بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و بلافاصله پیاز را پوست گرفته، می‌شوییم، از وسط نصف می‌کنیم و به گوشت اضافه می‌کنیم تا بوی زهم گوشت را بگیرد و کمی زردچوبه نیز روی گوشت می‌پاشیم.

مرحله چهارم: 
حالا قابلمه را روی حرارت ملایم می‌گذاریم و در آن را می‌گذاریم تا گوشت کاملا مغزپخت شود. سپس گوشت پخته‌شده را داخل صافی می‌گذاشته، صبر  کنیم تا خنک شود. همین طور پیاپی گندم را هم‌می‌زنیم تا ته نگیرد.

مرحله پنجم:
 گوشت خنک‌شده را ریش‌ریش می‌کنیم و زمانی که گندم کاملا پوره شد، به آن می‌افزاییم و بلافاصله کمی نمک نیز اضافه می‌کنیم. سپس به هم زدن ادامه می‌دهیم، یک قاشق غذاخوری روغن نیز به مواد اضافه می‌کنیم، حرارت را ملایم می‌کنیم و مجدد به هم زدن ادامه می‌دهیم.

مرحله ششم:
 چون حرارت را ملایم کرده‌ایم و امکان ته گرفتن حلیم بیشتر است و می‌خواهیم آب اضافه حلیم تبخیر شود، (البته دقت کنید همه آب حلیم نباید تبخیر شود، چون زمان سرد‌شدن حلیم سفت‌تر می‌شود) تا حلیم قوام یابد.

مرحله هفتم:
 حلیم قوام‌یافته را از روی حرارت بر‌می‌داریم و کنار می‌گذاریم تا کمی از حرارت بیفتد و خنک شود. سپس داخل ظرف مورد نظر می‌ریزیم و با شکر و دارچین آن را تزئین می‌کنیم. البته می‌توانید کمی روغن مجددا روی آن بریزید و با نان تازه نوش جان کنید.

نکات پخت حلیم
برای این‌که حلیمی خوشمزه تر داشته باشیم، بهتر است از گوشت گردن، سرسینه یا دنده گوسفندی استفاده کنیم. هرچقدر مقدار گوشت حلیم بیشتر باشد، حلیم کشدار و خوشمزه‌تر خواهد شد.

حلیم با کنجد
اضافه کردن کنجد به حلیم گندم، باعث می‌شود که حلیم مقوی‌تر و خوشمزه‌تر شود. برای این‌که حلیم گندم را با کنجد تهیه کنیم، پس از این‌که حلیم به طور کامل پخت به‌دلخواه یک یا دو قاشق غذاخوری کنجد خام به حلیم اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط می‌کنیم.

حلیم با گندم پوست‌دار
اگر بخواهیم برای تهیه حلیم گندم از گندم کامل پوست‌دار استفاده کنیم، باید زمان بیشتری برای تهیه این غذا اختصاص دهیم. روش پخت یکسان است، فقط زمانی که گندم به طور کامل پخت و لعاب انداخت، باید آن‌را صاف کنیم تا پوسته‌های گندم جدا شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها