آشنایی با گلی زیبا که پاک کننده هواست

شفلرا؛ هم زیبا هم تصفیه‌کننده هوا

گیاه شفلرا یک دستگاه تصفیه هوای همیشه سبز و مقاوم است. نگهداری از این گیاه آپارتمانی چندان سخت نیست. این گیاه رشد آهسته دارد و در برابر تغییرات محیطی مقاوم است. یکی از دلایل محبوبیت پنجه کلاغی مراقبت بسیار راحت آن است. شفلرا در خانه و اداره‌ با تهویه معمولی و سایه نیز به خوبی رشد می‌کند. همیشه سبز است، رشد آهسته دارد،تک ساقه‌ای است با برگ‌های مرکب از پنج برگچه مستطیلی تا تخم مرغی به رنگ سبز براق تشکیل شده که از یک نقطه خارج می شوند و گاهی به صورت چماقی تولید می‌شود ولی در برگچه‌های جوان تعداد برگچه‌ها ۳ تا ۷عدد است.
کد خبر: ۱۴۳۴۱۰۳
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
 
نور
شفلرا به نور غیرمستقیم خورشید نیاز داشته و درجات متفاوتی از نور را تحمل می‌کند و به سایه نسبتا مقاوم است. در نمونه‌هایی از این گیاه که برگ‌ها ابلق هستند، در صورت کمبود نور، برگ‌ها رنگ خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی می‌بایست گلدان را به مکان‌های پر نورتر منتقل کرد. البته نور کم موجب زردشدن برگ‌ها به خصوص در قسمت پایین گیاه می‌شود. پنجره جنوبی یا شرقی بهترین و مناسب‌ترین مکان برای گلدان  شماست. نور بیش از حد سبب سوختگی برگ‌ها می‌شود. هر هفته یک‌بار گلدان را بچرخانید تا تمام قسمت‌های گیاه نور دریافت کنند.

رطوبت و خاک
برای تامین رطوبت برگ‌های شفلرا یک بار در هفته، با اسپری برگ‌ها را مرطوب کنید. این کار به براق شدن برگ‌ها هم کمک می‌کند؛ اما استفاده از مواد براق کننده شیمیایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. خاک مخصوص شفلرا باید با بافتی متوسط همراه پیت‌ماس باشد. به عبارتی مخلوطی از خاک معمولی، خاک‌برگ و پیت‌ماس باشد.

دمای نگهداری
دمای مناسب شفلرا حداقل۱۸ و حداکثر ۲۷درجه سانتی‌گراد است. اگر فضای محیط گرمتر از ۲۷درجه باشد، ساقه‌های آن زیادی بلند و کج می‌شود. درزمستان نیز بهتر است دمای محیط نگهداری گلدان کمتر ۱۸درجه سانتی‌گراد نباشد. برگ‌ها را به طور مرتب غبارپاشی کنید و در صورت غبارآلود بودن برگ‌ها، با یک دست برگ را نگه داشته و با دست دیگر با اسفنج یا پارچه مرطوب آنها را تمیز کنید. در صورت نیاز حداکثر هر ماه یک بار از مواد براق‌کننده استفاده کنید.

آبیاری
گرچه شفلرا خشکی را تحمل می‌کند اما بهتر است در خاک مرطوب(اما نه خیس و غرقابی) نگه داشته‌شود؛ بنابر این میزان آبیاری این گیاه در تابستان هفته‌ای دو سه بار و در زمستان هفته‌ای یک بار است. در صورت کمبود آب و تشنگی شدید، برگ‌های شفلرا حالتی آویزان به خود می‌گیرد که در چنین شرایطی بهتر است گیاه را به مدت ۱۵دقیقه در تشت پر ازآب قراردهید. همچنین درصورت آبیاری بیش از اندازه ، برگ‌ها زرد می‌شود و می‌ریزد. بنابراین بهتر است بین هر دو آبیاری سطح خاک تا حدودی خشک شود سپس به گیاه آب داد.

تعویض گلدان و کود 
گیاه جوان در حال رشد هر سال دوبار احتیاج به تعویض گلدان دارد، با افزایش سن گیاه هر سال یا هر دو سال یک‌بار، در صورت عدم امکان تعویض گلدان، خاک‌های سطحی را با خاک نو و کمپوست تازه عوض کنید. در صورتی که ارتفاع گیاه بیش از حد معمول است، احتیاج به قیم دارد. تا زمانی که گیاه جوان است یعنی پنج سال اول باید هر سال دو بار گلدان آن را عوض کنید. بعد از پنج سال هر سال یک بار به تعویض گلدان با یک سایز بزرگ‌تر نیاز دارید. در صورت کمبود موادغذایی برگ‌ها زرد و رنگ پریده می‌شود که برای جلوگیری از این مسأله می‌توان از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد. البته در خصوص کود شفلرا بهتر است نصف میزان توصیه شده آن را به کار برد.

مشکلات شفلرای ابلق
کمبود نور باعث ریختن برگ این گیاه و همچنین نور زیاد هم موجب برگ‌سوزی می‌شود. خاک سنگین باعث پوسیدگی ریشه خواهدشد و آبیاری زیاد خفگی و زردی برگ این گیاه مقاوم را به دنبال دارد. آبیاری کم و خشکی زیاد دلیل رنگ‌پریدگی برگ‌ها خواهد شد. گیاه آپارتمانی شفلرا سمی است. این یعنی باید زیبایی این گل آپارتمانی را در ارتفاع بالاتری از سطح زمین ببینید!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها