سیر تا پیاز پرورش گیاه رزماری در گلدان!

رزماری مقاوم به سرما و با خواص دارویی

نگاهی به خواص دارویی گیاه رزماری

‌رزماری پرخاصیت

رزماری گیاهی از تیره نعناییان است که عطر و طعمی دل‌انگیز ومصرف دارویی دارد و در آشپزی هم می‌توان از آن بهره گرفت. این گیاه برگ‌های همیشه سبز و گل‌هایی رنگارنگ دارد و بومی منطقه مدیترانه به شمار می‌آید. از زمان‌های قدیم همواره از خواص رزماری در بسیاری از جنبه‌های سلامت بدن انسان استفاده می‌شود ازجمله افزایش رشد مو، بهبود حافظه، کاهش دردهای عضلانی، تقویت سیستم ایمنی و... .
کد خبر: ۱۴۵۶۵۴۳
نویسنده فریده تهرانی - خبرنگار چاردیواری
 
خواص رزماری برای مو
رزماری تارهای مو راتقویت وریشه آن را قوی‌تر می‌کند. درخشندگی موها را افزایش می‌دهد. خواص ضد قارچی رزماری باعث می‌شود تا پوست سررا تسکین بخشیده و با خشکی، خارش و سوزش کف سر مبارزه کند. ضخامت موها را افزایش می‌دهد.گردش خون را در کف سر بیشتر کرده و موجب تحریک و رشد مجدد موها می‌شود.  استفاده از رزماری به صورت موضعی از شوره سر جلوگیری‌می‌کند. با داشتن خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی از ریزش موها ممانعت می‌کند. 

تقویت سیستم ایمنی با رزماری
رزماری منبعی‌غنی ازآنتی اکسیدان‌ها وترکیبات ضدالتهابی است‌وسیستم ایمنی بدن راتقویت می‌کند.این گیاه باخاصیت آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد مخرب سلول‌ها را خنثی کرده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. 

بهبود گوارش غذا
از جمله خواص رزماری این است که به درمان سوءهاضمه کمک می‌کند. تسکین نفخ معده، کاهش التهاب معده و روده و تسکین علائمی همچون درد شکم، اسهال ویبوست ازفوایدی است که در مورد رزماری برای دستگاه گوارش ذکر می‌شود. با این حال هنوز برای تأیید این موارد نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. 

رزماری برای تقویت حافظه
برخی مطالعات نشان داده که رزماری می‌تواند به تقویت حافظه وکاهش فراموشی کمک کند.درواقع همان خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی رزماری است که باعث بهبودعملکرد مغز و افزایش تمرکز وحافظه می‌شود. این گیاه باعث افزایش گردش خون به مغز شده و قدرت حافظه را بهبود می‌بخشد. استفاده از رزماری در بهبود خلق و خوی افراد نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. 

نقش رزماری در سرطان
ازدیگر خواص رزماری به نقش آن در بهبود سرطان می‌توان اشاره کرد. تحقیقات نشان داده رزماری ممکن است درپیشگیری از برخی انواع سرطان مفیدباشد.همچنین درمطالعات دیگری مشخص شده‌ترکیبات موجود دررزماری می‌تواندبه کاهش رشد سلول‌های سرطانی در بعضی از انواع سرطان کمک کند‌، مثل سرطان سینه. با این حال همچنان باید تحقیقات گسترده‌تری صورت گیرد تا به قطعیت بتوان سخن گفت. 

خواص رزماری برای کبد
مواد شیمیایی گیاهی موجود در رزماری می‌تواند به تنظیم عملکرد کبد کمک کند. رزماری برای دفع سموم از بدن مؤثر است، زیرا این گیاه ادرار‌آوربه شمار می‌آید.درطب سنتی ازرزماری معمولا برای درمان کبدچرب هم استفاده می‌کنند.رزماری موجب سم‌زدایی از کبد و افزایش متابولیسم چربی‌ها می‌شود اما در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

عوارض و مضرات رزماری
رزماری وقتی در دوزهای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اغلب بی‌خطر است اما دوزهای بالا می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد. برخی از عوارض جانبی این گیاه درصورت مصرف بیش ازحد شامل این موارد است: اسپاسم یاگرفتگی عضلانی، استفراغ، غش کردن (در موارد شدید)، جمع شدن آب در ریه.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها