گزارش جام جم آنلاین از تغییرات بودجه

بودجه 92 به کجا می رود

بودجه سال 92 که دیرتر از موعد مقرر تقدیم مجلس شد حالا به دلیل تغییرات صورت گرفته درکمیسیون تلفیق محل اختلاف دولت و مجلس شده است.
کد خبر: ۵۶۶۳۱۱
بودجه 92 به کجا می رود

این اختلاف تا حدی شدت گرفت که دولت از مجلس به خاطر این«دست کاری»درلایحه اش به شورای نگهبان شکایت کرد اما این شورا نظر دولت را محق ندانست.

حالا اختلافات به مناظره و گفتگو و حتی بگو مگو در صحن علنی مجلس هم کشیده تا آنجا که معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با انتقاد از مجلسی‌ها گفته نمایندگان شاکله‌ اصلی بودجه دولت را تغییر داده‌اند. اما رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، موضع دولت را به هیچ وجه صحیح ندانسته و یادآور شده که دولت به دلیل ایجاد شفافیت در بودجه توسط مجلس، ناراحت است.

دولت مدعی است که مجلس با تغییرات گسترده بودجه ای ،در اداره کشور انسداد ایجاد کرده و به تخریب یک دولت خدمتگذار پرداخته است و با تغییرات اعمال شده شاکله بودجه را به طور کامل به هم ریخته و لایحه مصوب در مجلس، به هیچ عنوان لایحه پیشنهادی دولت نبوده و تغییرات اساسی آن، انسداد در اداره کشور و عدم مدیریت تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

اما مجلسی ها حرف دیگری می زنند و با اشاره بر حق خود در مورد قانونگذاری تأکید دارند که اگر لایحه دولت در وقت مقرر و با نظرات کارشناسی و هماهنگی نوشته و تقدیم مجلس می‌شد و از شفافیت برخوردار بود،مجلس مجبور نبود با به هم ریختن برخی بخش ها آنرا بصورت شفاف به کشور ارائه کند.

این نظر مجلس باعث این شده که معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور هم از تغییرات لایحه بودجه در مجلس انتقاد کند و بگوید که نمایندگان تغییرات اساسی در لایحه بودجه دولت ایجاد کرده‌اند و هزینه قطعی ۱۰هزار میلیارد تومانی با اتکاء به درآمد مشکوک‌الوصول تراشیدند.

رحیم ممبینی یاد آور شده که نمایندگان از98بند لایحه بودجه 92 دولت26 بند را حذف کردند،35 بند دچار تغییرات گسترده شد و 68 بند به آن الحاق کردند، یعنی تغییرات وسیعی در مفاد احکام لایحه دولت ایجاد کردند.

اعتراض دولت ژست همیشگی است

غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون تلفیق بررسی کننده بودجه در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه اعتراض دولت به تغییرات بودجه یک ژست همیشگی است گفت: بودجه ای که از سوی دولت ارائه شد اصلاً شاکله ای نداشت که بخواهد به هم بخورد.

نماینده گچساران با اشاره به اینکه بودجه با تأخیر ارائه و بصورت ناموزون و خارج از قوانین مادر تنظیم شده افزود: مجلس سعی کرد این بودجه را اصلاح کند و عددهایی را که سعی شده بود مخفی شود بصورت شفاف ارائه کند.

وی گفت: دولت قصد دارد 30 هزار میلیارد تومان سهام بفروشد لذا باید این ارقام را در بودجه بیاورد نه اینکه عددها را مخفی کند.

 تاجگردون افزود:اگر قرار است دولت اوراق مشارکت بفروشد باید علنی آنرا در بودجه بیاورد تا بعداً پول‌هایش را هم بتواند خرج کند و همه بدانند که قرار است این ارقام در کجا هزینه شود.

وی در پاسخ به گلایه و انتقادات دولت نسبت به مجلس گفت: ما جاهایی دست گذاشتیم و اصلاحاتی را انجام دادیم که دارای شبهه بوده و ربطی هم به این دولت نداشت.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق در مورد تغییر ردیف‌ها در بودجه که دولت به آن اعتراض کرده گفت:ما امسال گفتیم همه دستگاه ها باید ردیف داشته باشند آقایان اگر ناراضی هستند ما راضی هستیم چون قانونگذار می گوید که باید چه قانونی مصوب شود.

وی در ادامه افزود:در بودجه 92 سعی کردیم به پروژه های عمرانی جدید که دولت آورده اجازه دریافت اعتبارندهیم اما در کنارش تلاش شد که اعتبار به پروژه های نیمه تمام اختصاص داده شود.

بودجه با واقعیت هماهنگ شد

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع ومعادن نیز در مورد نظر دولت نسبت به مجلس در مورد تغییرات در بودجه سال 92 گفت: بودجه بسیار بی‌موقع به مجلس داده و مجلس ناچار شد که بودجه را با واقعیت‌ها هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه دولت در مورد خرید تضمینی گندم در بودجه گذشته دچار مشکل بود افزود:همین الان در بودجه 92 خرید گندم را 700 الی 800 تومان دیده در حالی که گندم در اطراف کشور از کشاورز داخلی 1500 تومان خریده می شود.

نماینده شهریار گفت: وقتی بودجه واقعی نباشد، به هیچ دردی نمی خورد لذا اگر تغییراتی داده شده بخاطر واقعیات جامعه و رونق اقتصاد است.

عمر این دولت به اجرای بودجه 92 نمی رسد

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی نیز با بیان اینکه قانون این اختیار را به مجلس داده تا به بحث بودجه ورود پیدا کند گفت:مجلس در همه دوره ها تغییراتی را در منابع و مصارف بودجه داده است اما به علت اینکه حساسیت این دولت بالاست چنین اعتراضاتی بالا گرفته است.

 نماینده خمینی شهر با بیان اینکه نمودار تغییرات آنقدر نیست که در موردش اعتراض شود تأکید کرد:کسی که می خواهد سکان کشور را در دست بگیرد باید اول منطبق با برنامه کلان کشور، اهداف کاری خود را مشخص کندو بعد وعده و شعار بدهد.

وی در ادامه یاد آور شد:متولی اجرای بودجه92 دولت فعلی نیست که بخواهد در این زمینه اظهار نظر کند.

مجلس حق اصلاح ندارد

مهدی کوچک زاده عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات و یکی از نمایندگان معترض نسبت به تغییرات در بودجه 92 با اشاره به اینکه مجلس حق تغییرات زیاد ،در بودجه دولت را نداشته گفت: مجلس حدود 68 بند به احکام بودجه اضافه کرده این در حالی است که بودجه دولت 60 بند داشته است که همین استدلال نشان می دهد که چقدر بودجه تغییر کرده است.

نماینده تهران افزود: اینکه مجلس به بودجه دولت که 160هزار میلیارد تومان بوده 70 هزار میلیارد تومان اضافه کند آیا تغییر به حساب می‌آید یا نه!

وی با بیان اینکه تغییرات دربودجه خلاف قانون اساسی و غیر منطقی است گفت:بر اساس اصول قانون اساسی بودجه را دولت تهیه و مجلس آنرا تایید می کند لذا باید این حق را به دولت بدهیم که وقتی بودجه اش اینقدر تغییر کرده اعتراض کند.

نماینده تهران در پاسخ به اینکه نمایندگان عقیده دارند که بودجه را شفاف کرده‌اند گفت: این عقیده یک ادعا است، خوب توضیح بدهند که شفافیت صورت گرفته چرا در راستای افزایش اعداد و ارقام بوده است نه کاهش هزینه ها!

وی در مورد اینکه آیا دولت بعدی می‌تواند بودجه مصوب را اجرا کند؟گفت: مجلس برای بودجه 92 سر و ته باقی نگذاشته است و کل آنرا به هم ریخته و در آن مصوبات متناقض دیده شده ،بنابراین احتمال اینکه دولت بعدی با مشکل مواجه شود می رود.

کوچک زاده یادآور شد: با شیوه بودجه بندی مجلس که بسیاری از ردیف ها بصورت استانی دیده شده کسری بودجه برای دولت آینده قطعی است.

وی گفت:اگر واقعاً نمایندگان راست می گویند بگویند چگونه شفاف سازی مجلس قرار است منجر به کاهش تورم شود.

تقصیر دو طرف است

این اظهارات در شرایطی صورت گرفت که در پی تماس ما با چند مسئول امر بودجه نویسی یکی از آنان که نخواست نامش برده شود در مورد اینکه چرا میان دو قوه بر سر بودجه 92 اختلاف ایجاد شده تاکید کرد که در مورد تغییرات بودجه هم مجلس و هم دولت مقصر هستند و نمی توان در این میان گفت که مقصر اصلی کیست.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها