«جام‌جم» تجارت دو کشور ایران و چین را بررسی می‌کند

کوتاه شدن دیوار چین مقابل کالاهای ایرانی

مناسبات ایران و چین

« وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که سفری دوره‌ای به منطقه داشته امروز درصد هیئتی وارد تهران ‌شد.
کد خبر: ۷۷۰۷۵۱
مناسبات ایران و چین

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که محافل رسانه‌ای غرب تلاش دارند تا مسائل هسته‌ای را محور این سفر معرفی و چنان وانمود کنند که وی برای بررسی ابعاد مذاکرات ایران و 1+5 و به زعم آنها اعمال فشار بر ایران برای پذیرش خواست 1+5 به تهران سفر کرده است. هر چند که بررسی مسائل هسته‌ای و روند مذاکرات در طیف رایزنی‌های وی در تهران قرار دارد اما بررسی روند مذاکرات در سالهای اخیر نکات قابل دیگری را نشان می‌دهد.

حقیقت آن است که چین در مذاکرات چندان ایفای نقش نداشته و خواستار حل مسالمت‌آمیز موضوع بوده است در حالی که همواره از مسئله تحریم‌های ضد ایرانی انتقاد کرده و آن را مغایر با اصل مذاکره دانسته است.
با توجه به سوابق رفتاری چین می‌توان گفت که اقدام رسانه‌ای غرب مبنی بر نسبت دادن این سفر به مذاکرات هسته‌ای بیشتر یک فضای تبلیغاتی برای پنهان‌سازی حقایقی دیگر در مناسبات دو کشور است.

چین در حالی سعی دارد که خود را قدرت برتر اقتصادی جهان گرداند که از یک سو نیازمند منابع انرژی hsj و از سوی دیگر مقابله با آمریکا از اولویت‌های آن است. بر این اساس چین زنجیره‌ای از منابع انرژی در آسیای مرکزی و قفقاز، آفریقا و غرب آسیا را به راه انداخته است. نکته مهم در این حوزه آن است که آسیای مرکزی , قفقاز به دلیل تقابل روسیه و غرب چندان حوزه قابل اطمینانی نیست.آفریقا نیز به دلیل جنگ داخلی نمی‌تواند مؤلفه‌ای اطمینان‌بخش باشد.

در حوزه غرب آسیا (خاورمیانه) نیز کشورهای عربی تحت سلطه آمریکا و اروپا هستند که موجب می‌گردد تا چین نتواند اطمینان چندانی به آنها داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل و امن بهترین مؤلفه‌ برای تامین منابع چین است بر این اساس رویکرد همه‌جانبه چین به ایران امری طبیعی می‌نماید.
نکته مهم آنکه ایران از محورهای مقابله با غرب است و پکن با رویکرد به تهران می‌تواند با پشت‌گرمی بیشتری در برابر تهدیدات غرب ایستادگی کند.

در نقطه مقابل چین به عنوان قدرتی اقتصادی مولفه‌ای برای مقابله تهران با تحریم‌های غرب می‌باشد چنانکه از تحرکات غرب مقابله با روابط تهران ـ پکن است. جالب توجه آنکه غرب برای تخریب این روابط به جای واژه روابط اقتصادی ایران و چین به واژه‌سازی نظیر وابستگی ایران به پکن و یا تسخیر بازارهای ایران در میان کالاهای چینی استفاده می‌کند در حالی که بررسی ا اقتصاد جهان نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی و حتی آمریکا مملو از کالاهای چینی است. حجم تجارت آمریکا و چین بالای هزار میلیارد دلار است که اهمیت اقتصادی پکن را نشان می‌دهد.

نقش چین برای عضویت ایران در شانگهای و گسترش روابط ایران با کشورهای شرق آسیا از مولفه‌های قابل توجه در روابط دو کشور است. با توجه به این شرایط سفر وزیر خارجه چین به تهران گامی برای تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی دو کشور است که می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای طرفین داشته باشد به ویژه اینکه این روابط تقویت کننده مواضع ضدآمریکایی طرفین است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها